Gemeente Den Haag

april 2004
Gemeente investeert in betrokkenheid van ouders bij Haags onderwijs (5 april)

Een aantal scholen in Den Haag krijgt de komende twee jaar extra geld om de betrokkenheid van ouders bij de school van hun kind te vergroten. Dat is een van de voorstellen uit het rapport `Meer Kansen met Ouders', waarin de gemeente Den Haag een plan van aanpak presenteert om ouderbetrokkenheid te versterken. Het rapport wordt 7 april in de raadscommissie voor Onderwijs, Sociale zaken, Cultuur en Integratie besproken.

De gemeente en Haagse scholen vinden het belangrijk ouders te betrekken bij de schoolloopbaan van hun kind. De ontwikkeling van kinderen stimuleren kan immers niet zonder de betrokkenheid van hun ouders. Daarnaast krijgen leerkrachten zo inzicht in de culturele achtergronden van kinderen en hun ouders en kunnen zo kinderen en ouders beter begrijpen. Het vergroten van ouderbetrokkenheid is dan ook een van de doelstellingen van het lokale onderwijsbeleid in Den Haag.

Resultaten
Scholen en peuterspeelzalen investeren al jaren in initiatieven om ouders te betrekken bij het onderwijs. Deze investeringen leveren niet altijd de gewenste resultaten op. Scholen blijven aangeven behoefte te hebben aan betere ouderactiviteiten en ervaren communicatieproblemen met ouders. Ook zijn de doelstellingen van projecten om ouderbetrokkenheid te vergroten niet duidelijk gesteld en is het niet duidelijk wat de omvang van de doelgroep is en wat het bereik van de verschillende activiteiten. Door het wegvallen van ID-banen is het bovendien niet meer mogelijk om ID'ers in te zetten als assistent ouderbetrokkenheid.

Meer Kansen met Ouders
In het rapport `Meer Kansen met Ouders' worden voorstellen gedaan om de komende jaren de relatie tussen ouders en school te verbeteren. Eén van die voorstellen is een onderzoek naar de vraag van ouders, met name uit moeilijk bereikbare groepen. Ook moet er een kosten-batenanalyse worden gemaakt van oudereducatie en wordt voorgesteld peuterleidsters een training interculturele communicatie aan te bieden. Daarnaast is het belangrijk dat er een beleidskader over ouderbetrokkenheid komt, waarin heldere beleidsdoelstellingen en evaluatiemomenten staan bestreven.

Op verzoek van de Haagse scholen heeft de gemeente gekozen voor een aanpak waarbij ongeveer zes scholen extra middelen krijgen. Met deze middelen kunnen de scholen twee jaar intensief en planmatig op het thema ouders inzetten. Na een jaar is er een voortgangsrapportage met aandacht voor concrete werkbare opbrengsten. Na twee jaar worden geslaagde initiatieven omgezet in structureel schoolbeleid en kunnen andere scholen starten met een vergelijkbaar project. Deze scholen kunnen uiteraard gebruik maken van de ervaringen van de eerste zes scholen.