Beers Bedrijfsauto

Scania.NL / Beers.NL
Zoeken Dealers Contact Disclaimer

R-serie - veilig om te kopen, veilig om in te rijden

04/04/2004

Bij de R-serie is veiligheid al op de tekentafel ingebouwd (klik voor grotere foto) Met de nieuwe vrachtautoserie bevestigt Scania opnieuw haar uitstekende reputatie op veiligheidsgebied. Scania kent hoge prioriteit toe aan het ontwikkelen van actieve veiligheidssystemen die de chauffeur helpen om zo veilig mogelijk te rijden. Mocht er onverhoopt toch iets gebeuren, dan komen de passieve veiligheidssystemen in actie om de gevolgen te verzachten. Dankzij de vele nieuwe systemen, functies en verbeteringen behoren de R-serie modellen tot de veiligste op de markt.

"Ons streven is om Scania's koppositie op veiligheidsgebied te versterken en onze klanten grondig geteste veiligheidsoplossingen aan te bieden, die in alle transportbehoeften voorzien," vertelt Hasse Johansson, hoofd Research & Development bij Scania. "Door de chauffeur zo goed mogelijk te helpen om veilig te rijden, creëren wij het beste uitgangspunt voor veilig en winstgevend transport.

Wij doen er alles aan om voorwaarden te scheppen die de chauffeur helpen om een ongeluk te voorkomen. Zo dragen het zicht, de wegligging en het rijgedrag, de remmen en de ergonomische eigenschappen alle bij tot een actieve, "communicatieve" rijervaring.

Mocht er desondanks een ongeluk gebeuren, dan komen de passieve systemen in actie om letsel zoveel mogelijk te voorkomen - zowel voor de inzittenden van de vrachtauto als voor de andere weggebruikers.

De R-serie zit boordevol kleine, goed doordachte details, intuïtieve functies en geavanceerde ondersteuningssystemen." Bij de ergonomische eigenschappen draait alles om veiligheid en rijgemak - al decennia lang een heel sterk punt van Scania.

Zicht
Grote spiegels met een royaal zicht rondom (klik voor grotere foto) Het zicht is op verschillende manieren verbeterd. De chauffeur kan beter zien wat zich vlak vóór het voertuig bevindt doordat het dashboard onder een andere hoek is geplaatst. De trottoirspiegel aan de bovenkant van het bijrijdersraam is groter.

Kleine spoilers op de A-stijlen helpen om de zijramen zo schoon mogelijk te houden.

Als optie zijn er Xenon koplampen (gasontladingslampen) leverbaar, vooralsnog alleen op de V8 modellen met zeer uitgebreide specificaties. Deze optie is beperkt tot vrachtauto's met luchtvering om automatische niveau-instelling mogelijk te maken en de kans op verblinding van tegenliggers te reduceren.

Wegligging en rijgedrag
De tuning van de besturing en het chassis zorgen voor een zeer goede wegligging en een uitstekend rijgedrag. De nieuwe vierbalgs luchtvering achter levert hieraan een belangrijke bijdrage en zorgt tegelijkertijd voor een hoog veiligheids- en comfortniveau.

Scania heeft de truck zo ontworpen dat hij als het ware met de chauffeur "communiceert" zodat deze intuïtief aanvoelt wat er met het voertuig staat te gebeuren. Dankzij deze interactie kan de chauffeur zich ook gemakkelijker uit lastige situaties redden.

De geavanceerde elektronisch geregelde schijfremmen behoren op alle voertuigen met luchtvering tot de standaarduitrusting en zijn op de meeste andere optioneel. Het nieuwe systeem levert nog betere remprestaties en zorgt voor een beter pedaalgevoel. Zie het persbericht over het remsysteem.

Scania Opticruise, het automatische schakelsysteem, is verder verfijnd, waardoor de noodzaak van "interventie" door de chauffeur nog verder is afgenomen. Zie voor meer informatie het persbericht over de aandrijflijn.

ESP
De R-serie is uitgebreid getest met ESP (klik voor grotere foto) De elektronische stabiliteitsregeling (ESP) is als optie leverbaar op 4x2 trekkers met luchtvering. Het systeem gebruikt sensoren die koersafwijkingen en de rol- en wielbeweging (ABS) registreren om zo wielslip of andere onverwachte bewegingen of krachten te detecteren.

Het systeem kan ingrijpen om slippen en kantelen te voorkomen - dit alles binnen de grenzen van de natuurwetten natuurlijk.

Er zijn uitgebreide tests uitgevoerd om te waarborgen dat het systeem in alle omstandigheden goed functioneert. De afgelopen 7-8 jaar zijn er zomers en 's winters tests gehouden met verschillende combinaties van trekkers en getrokken materieel.

De door Scania geïntroduceerde versie is verder ontwikkeld vergeleken met de eerste systemen die op de markt kwamen en voldoet b.v. aan de eisen van chauffeurs ten aanzien van een iets hogere activeringsdrempel.

Beveiliging en veiligheid van de chauffeur
De afstandsbediening voor de centrale deurvergrendeling wordt gebruikt om het alarm in en uit te schakelen en heeft tevens twee verlichtingsfuncties.

Door het lichtsymbool één keer in te drukken, wordt de instapverlichtingsfunctie geactiveerd - handig wanneer de chauffeur in het donker naar zijn vrachtauto toe moet lopen.

Bij twee keer indrukken vindt een controle van alle voertuigverlichting plaats. Alle lampen van zowel de vrachtauto als het getrokken materieel lichten achtereenvolgens verschillende keren op, zodat de chauffeur om de truck heen kan lopen om te controleren of alle lampen werken voordat hij wegrijdt.

Het alarm is uitgerust met sensoren op alle cabine-ingangen en op de accudeksel. De bewegingssensor in de cabine kan worden uitgeschakeld wanneer de chauffeur in het voertuig gaat slapen. Ook is het alarm voorzien van een "soft-start" functie om de chauffeur niet te laten schrikken waneer het onbedoeld afgaat. In de afstandsbediening is ter vergroting van de veiligheid van de chauffeur een functie ingebouwd waarmee de chauffeur bij onraad alarm kan slaan.

De belangrijkste alarmfuncties kunnen via het display op het dashboard worden gecontroleerd. Het alarmsysteem van de vrachtauto kan worden uitgebreid met sensoren voor de opbouw.

Passieve veiligheid
Het dashboard is over de gehele breedte ontworpen om bij een aanrijding in verschillende stappen optimale bescherming te bieden.

De gebruikte materialen zijn soepel genoeg om bij een aanrijding te kunnen meegeven, maar sterk genoeg om niet te barsten. De hardere delen bevinden zich ver achter de structuur, achter een balk die de knieën van de chauffeur beschermt.

De stuurkolom is ontworpen om mee te geven om letsel van de chauffeur zo veel mogelijk te beperken. Bij een frontale aanrijding zal het stuur zo bewegen dat het stuur de chauffeur ter hoogte van zijn borstbeen raakt - één van de sterkste delen van het bovenlichaam - om vervolgens op gecontroleerde wijze te vervormen om zo veel mogelijk energie te absorberen.

De veiligheidsgordels zijn aan de stoel bevestigd zodat zij altijd goed over het lichaam passen, ongeacht het postuur van de chauffeur. Hierdoor kan in het rolmechanisme een lagere veerdruk worden gebruikt, hetgeen het draagcomfort vergroot. Een waarschuwingslampje op het dashboard herinnert de chauffeur eraan wanneer hij vergeten is om zijn gordel om te doen. De gordel kan worden uitgebreid met een gordelspanner. Voor extra bescherming is er ook een stuur met airbag leverbaar. Alle cabines kunnen optioneel worden voorzien van rode veiligheidsgordels, die van buitenaf duidelijk zichtbaar zijn.

Het veiligheidsnet voor het bed kan keurig worden opgeborgen in het matras. Op die manier zit het nooit in de weg en komt de chauffeur niet in de verleiding om het maar helemaal te verwijderen, zoals bij de vorige ontwerpen.

Een gelijmde voorruit vergroot de stabiliteit van de cabine en voorkomt dat de inzittenden via de voorruit naar buiten worden geslingerd wanneer de truck bij een aanrijding zou kantelen.

Botstests
Impacttest met een snelheid van 40 km/uur (klik voor grotere foto) De cabines van de R-serie zijn met vlag en wimpel geslaagd voor Scania's unieke nieuwe botstests, waarbij niet alleen frontale aanrijdingen maar ook aanrijdingen tegen de achterkant van een trailer plaatsvinden.

Zo moest een Scania met een snelheid van 40 km/uur frontaal inrijden op een betonnen obstakel om alle passieve veiligheidssystemen in een fractie van een seconde op de proef te stellen. De stuurkolom vervormde daarbij om ervoor te zorgen dat het stuur precies zo bewoog als de bedoeling was - d.w.z. de rand van het stuur raakte het borstbeen van de chauffeur om daarna progressief te vervormen. De gordels, gordelspanners en airbag werden geactiveerd en werkten precies zoals beoogd was. De knieën van de dummy raakten het dashboard, dat meegaf zonder te barsten.

Ook liet men een Scania met een snelheid van 35 km/uur tegen de achterkant van een trailer aan rijden. Bij deze test wordt de cabine op een kwetsbaardere plaats geraakt dan bij de test met het betonnen obstakel. Alle passieve veiligheidssystemen functioneerden goed. De beschermingsbalken in de voorkant van de cabine zorgden ervoor dat de deformatie binnen de hiervoor vastgestelde limieten bleef.

Aanrijdingen tussen personenauto's en vrachtauto's De onderrijbeveiliging vóór is nu volledig geïntegreerd in de bumper, die tegelijkertijd als spoiler fungeert om de luchtstroming aan de voorkant te optimaliseren.

Scania heeft met het onderrijbeveiligingssysteem vóór aparte crashtests uitgevoerd. Hierbij rijdt een Audi A3 met een snelheid van 60 km/uur schuin op een Scania vrachtauto in, waarbij in dit geval de personenauto over 75% van de breedte vóór wordt geraakt.

Dit soort aanrijdingen stelt extra hoge veiligheidseisen aan zowel de personenauto als de vrachtauto. Dankzij Audi's robuuste veiligheidskooi en goede beschermingssystemen en Scania's geïntegreerde onderrijbeveiliging vóór, stonden de inzittenden van de personenauto aan zeer lage krachten bloot en zouden zij zelf uit de auto hebben kunnen klimmen. De vrachtautochauffeur had op zijn beurt nog kunnen sturen en remmen om op een veilige plaats te stoppen.

Gebruik van chemicaliën
In het kader van Scania's voortdurende onderzoek naar materialen en stoffen hebben de ontwerpers van het nieuwe cabine-interieur alle gebruikte materialen nader onderzocht om te kijken of er alternatieven met betere recycling-eigenschappen mogelijk waren. Dit heeft onder meer geleid tot andere oplossingen voor alle verchroomde moeren, leer dat gelooid is zonder het gebruik van chroom en nieuwe, vuurvaste materialen voor de bekleding.

© Copyright Scania 2004 All rights reserved.