Gemeente Amsterdam

Nieuwe structuur in aanpak sociale veiligheid openbaar vervoer 7 april 2004 - Lisa Neves Gonçalves/Stefan Rutte Het college heeft ingestemd met het aanbrengen van een nieuwe structuur in de aanpak van sociale veiligheid door het onderscheiden van drie pijlers, zoals omschreven in de notitie `Verantwoordelijkheden en geldstromen binnen het beleidsterrein van sociale veiligheid openbaar vervoer':

* infrastructuur (verantwoordelijkheid: de gemeente als eigenaar van de infrastructuur, Dienst Infrastructuur, Verkeer & Vervoer)
* kaartcontrole (verantwoordelijkheid: vervoerder, het GVB) en
* toezicht en handhaving van de openbare orde en veiligheid (gezamenlijke verantwoordelijkheid: Burgemeester, het OM, politie en de opdrachtgever voor het OV).

Om meer duidelijkheid te krijgen over de rol die alle partijen in het openbaar vervoer in Amsterdam moeten spelen - de gemeente, de vervoerders (GVB, Connexxion, NS), politie en Openbaar Ministerie- in de laatste pijler heeft het college opdracht gegeven voor een haalbaarheidsonderzoek naar de instelling van een OV-politie. Het onderzoek moet de verschillende modellen hiervoor in kaart brengen, met de voor- en nadelen in juridische, organisatorische en financiële zin.

Wethouder van der Horst (Verkeer, Vervoer en Infrastructuur): `We gaan de komende jaren hard aan de slag met het verder verbeteren van de veiligheid van het openbaar vervoer. Het is van groot belang dat alle partijen goed samenwerken en daarbij duidelijk voor ogen hebben wie waarvoor verantwoordelijk is. Met OV-politie is voor de reiziger duidelijk bij wie hij/zij moet zijn als het gaat om veiligheid".

Het benoemen van de drie pijlers is één van de acties die volgen uit het Beleidskader Sociale Veiligheid Openbaar Vervoer uit 2003. Het College van B&W heeft ingestemd met de belangrijkste punten uit dit Beleidskader. Uitgangspunt is dat de sociale veiligheid in en rond het openbaar vervoer even goed moet zijn als de sociale veiligheid in de openbare ruimte. Het openbaar vervoer mag nooit de zwakste schakel in de gehele verplaatsingsketen van de reiziger (voor- en natransport, looproutes) zijn.

Het Beleidskader is opgesteld in samenwerking met het Regionaal Orgaan Amsterdam (ROA), de regiopolitie Amsterdam-Amstelland, NS Randstad-Noord, het Openbaar Ministerie van Amsterdam, het GVB en Connexion. Het Beleidskader zal ook in de regioraad van het ROA worden vastgesteld.

Behandeling in de raadscommissie is op 21 april, in de gemeenteraad op 28 april.

© Gemeente Amsterdam