Gemeente Nieuwegein

Nieuwegeinse uitwerking van de Wet Werk en Bijstand

Het college van B & W doet deze week een voorstel aan de gemeenteraad voor het beleid waarmee klanten van de afdeling Sociale Zaken en Arbeid aan het werk worden geholpen. Dit voorstel staat verwoord in de Kadernota Reïntegratiebeleid, de Nieuwegeinse uitwerking van de per 1 januari 2004 ingevoerde WWB (Wet Werk en Bijstand). In die WWB staat vermeld dat de gemeenten veel meer vrijheid krijgen voor wat betreft de invulling van onder meer het reïntegratiebeleid.
Uitgangspunt van de WWB is dat iedereen die kan werken ook moet werken. Werk maakt de burger zelfstandig en zorgt er voor dat de burger meedoet in de maatschappij. Als het de burger niet lukt werk te vinden waardoor hij geen inkomen heeft kan een uitkering worden aangevraagd bij de gemeente. Als regulier werk nog niet lukt zal de klant werkervaring op gaan doen of onderhouden binnen een werkstage. De klant heeft recht op ondersteuning door de gemeente bij zijn terugkeer naar de arbeidsmarkt. Tegenover dit recht op ondersteuning staat de plicht tot medewerking aan die ondersteuning. In de Kadernota staat vermeld op welke wijze het college hieraan in Nieuwegein uitvoering wil geven.

Doelgroepen en Reïntegratieladder
Iedereen heeft recht op ondersteuning bij reïntegratie, maar de middelen ontbreken om alle klanten tegelijk te ondersteunen. Om daar keuzes in te kunnen maken wil het college gaan werken met doelgroepen en met de zogenaamde Reïntegratieladder. Wie het dichtst bij regulier werk staat, staat hoger op de Reïntegratieladder. De hoogte op de ladder is in beginsel leidend voor de inzet van de middelen. Elke klant wordt daarbij individueel beoordeeld. Verder wordt elke klant ingedeeld bij een doelgroep. De indeling bij de doelgroep bepaalt welke prioriteit de klant krijgt. Drie doelgroepen krijgen in ieder geval prioriteit, namelijk personen met een zeer korte afstand tot de arbeidsmarkt, jongeren tot 23 jaar en - tijdelijk - de deelnemers aan gesubsidieerde arbeid (WIW- en ID-banen) van voor 1 januari 2004. Deze klanten krijgen alle noodzakelijke reïntegratie-instrumenten aangeboden om via de kortste weg op de arbeidsmarkt terug te keren. De overige doelgroepen zijn alleenstaande ouders, nieuwkomers, overige werkzoekenden jonger dan 57,5 jaar met arbeidsverplichtingen, niet-uitkeringsgerechtigden (nuggers) en Anw-ers en werkzoekenden van 57,5 jaar en ouder.

Afbouw gesubsidieerde arbeid
Het college wil een afbouwregeling voor het huidige gesubsidieerde werk. De belangrijkste redenen hiervoor is de geringe doorstroming van WIW´ers en ID´ers naar de reguliere arbeidsmarkt en het onevenredige grote beslag op de beschikbare middelen voor reïntegratie. Dat betekent dat de personen die momenteel een WIW- of een ID-baan hebben deze kunnen behouden tot uiterlijk
1 januari 2006 en dat er geen nieuwe personen tot deze regelingen worden toegelaten. De komende tijd zal de gemeente er zo veel mogelijk aan doen om de huidige WIW´ers en ID´ers alsnog aan een reguliere baan te helpen.

Relatie met uitkering
Het recht op een uitkering is niet afhankelijk van het verrichten van werk of het lopen van stage. Maar de klant moet zich wel maximaal inzetten voor zijn terugkeer op de arbeidsmarkt, en de gemeente doet dat ook. De klant is verplicht gebruik te maken van een voorziening die het college biedt. Iemand die weigert gebruik te maken van een aangeboden voorziening wordt gekort op zijn uitkering.

Instrumenten
Het college wil de volgende reïntegratie-instrumenten inzetten: 1. het stellen van de diagnose van de werkloosheid en plaatsing op de reïntegratieladder, 2. het opdoen van kennis en het verwerven van vaardigheden, 3. integrale trajecten, 4. arbeidsbemiddeling en ten slotte 5. flankerende instrumenten.
Er zal een experiment "Klant aan de Slag" worden ontwikkeld. Dit moet een vorm van werkstage worden waarbij de klant 20 uur per week aan de slag gaat met reïntegratieactiviteiten, waaronder werk, sociale activering en vrijwilligerswerk. Dit instrument zal op termijn aan alle nieuwe klanten aangeboden gaan worden zodra zij zich laten registreren bij het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI).

Klantmanagement
De gemeente is bezig met de invoering van klantmanagement bij de afdeling Sociale zaken en arbeid. In de loop van 2004 krijgt elke klant één contactpersoon, die verantwoordelijk is voor de bewaking van de samenhang tussen werk, zorg en inkomen, voor de bewaking van de voortgang van de processen, gericht op uitstroom, en die aanspreekpunt is voor de klant. Dit levert voor de gemeente en voor de klanten meer duidelijkheid op.

Scholing niet langer een instrument
Scholing wordt niet langer nodig geacht. Immers, iedere klant dient elk soort werk te aanvaarden. Als éénmaal een baan is aanvaard kan hij zich een betere positie verwerven door zich te scholen. Een uitzondering wordt gemaakt voor jongeren en voor hen die, naar het oordeel van de gemeente, een kwalificerende vakgerichte scholing nodig hebben om op de arbeidsmarkt aan de slag te kunnen.

Kosten
Het rijk stelt in 2004 in totaal ¤ 2.428.681 beschikbaar voor reïntegratie-doeleinden. Hiervan wordt ¤ 1.716.750 besteed aan ongeveer 90 personen die een gesubsidieerde baan hebben. Het resterende bedrag, aangevuld met een overschot uit voorgaande jaren, samen ¤ 662.930, is beschikbaar voor de reïntegratie-activiteiten voor de overige 1230 klanten.

Reactie Cliëntenraad en verdere procedure
De Cliëntenraad heeft aangegeven het belang van aanscherping van het beleid ten opzichte van het Abw-beleid te onderkennen. De Cliëntenraad vraagt wel expliciet aandacht voor individueel maatwerk. De opmerkingen van de Cliëntenraad worden meegenomen bij de uitwerking van de nota. Naar verwachting bespreekt de commissie Sociale omgeving en cultuur (SOC) de kadernota op 15 april en de Gemeenteraad op 13 mei. De uitgangspunten in de kadernota worden dan door het college nog voor de zomer uitgewerkt in concrete maatregelen en door de raad vastgelegd in een reïntegratieverordening.

Invoerdatum 7-4-2004