Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Concept-wetsvoorstellen direct gekozen burgemeester verschenen

7 april 2004

Minister De Graaf (Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties) heeft mede namens minister Remkes (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) twee concept-wetsvoorstellen ter invoering van de direct gekozen burgemeester voor advies voorgelegd aan een aantal adviesorganen en belanghebbende organisaties, zoals het Genootschap voor Burgemeesters, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, de Raad voor het Openbaar Bestuur en de Kiesraad. Het gaat om een concept- Wet introductie gekozen burgemeester, die de versterking van de positie van de gekozen burgemeester in de Gemeentewet regelt, en om een concept voor een Wet verkiezing burgemeester, waarin de verkiezingsprocedure is neergelegd.
---

De contouren voor de invoering van de gekozen burgemeester werden vorig jaar door het kabinet geschetst in de Hoofdlijnennotitie direct gekozen burgemeester. Deze notitie werd onlangs met de Tweede Kamer besproken.

De om advies voorgelegde concept-wetsvoorstellen gaan uit van invoering van de direct gekozen burgemeester in maart 2006. De burgemeestersverkiezingen kunnen dan gelijktijdig met de raadsverkiezingen plaatsvinden. Overigens zal ter uitvoering van een daartoe strekkende motie aan de Tweede Kamer nog een nota over de verschillende invoeringsvarianten worden voorgelegd.

Met de invoering van de gekozen burgemeester wordt de Nederlandse bevolking voor het eerst de mogelijkheid geboden de burgemeester rechtstreeks te kiezen. Hiermee krijgen burgers directe invloed op de manier waarop in de gemeente taken worden uitgevoerd. De directe verkiezing van de burgemeester zal dan ook de betrokkenheid van de burgers kunnen vergroten. Het geeft de burgemeester bovendien een legitimatie om zijn eigen positie niet alleen te kunnen behouden, maar ook te versterken.

De zwaardere burgemeester die het kabinet voor ogen staat zal optreden als lokaal regeringsleider. De burgemeester zal als formateur van het college een centrale rol krijgen bij de collegevorming. Hij verdeelt de portefeuilles en draagt de wethouders voor bij benoeming bij de raad. Hij kan de raad voorstellen een wethouder te ontslaan.

Enkele belangrijke elementen van de voorstellen zijn :
* de burgemeester leidt de formatie. De formatietermijn wordt aan een periode van maximaal zes weken gebonden. Als het niet mogelijk blijkt in die tijd een college te formeren oefent de burgemeester zelf de college-bevoegdheden uit.
* de burgemeester draagt wethouders voor benoeming voor bij de raad en stelt de portefeuilleverdeling binnen het college vast.
* de burgemeester krijgt een algemene verantwoordelijkheid voor het integraal gemeentelijk beleid inzake de handhaving van wet- en regelgeving en het integraal gemeentelijk beleid inzake de openbare veiligheid.
* Ingeval van een onverhoopte onwerkbare verhouding tussen de gemeenteraad en de burgemeester kan de raad bij tweederde meerderheid tot ontslag van de burgemeester over gaan. Het gaat om een zware procedure waarbij ook voorzien is in een rol voor de commissaris van de Koningin. Ook ingeval van integriteits-schendingen kan de burgemeester door de gemeenteraad of in uitzonderlijke situaties door de minister ontslagen worden.
* de burgemeestersverkiezingen zullen in de regel in twee ronden plaatsvinden, waarbij de tweede ronde samenvalt met de gemeenteraadsverkiezingen. De eerste ronde vindt twee weken voorafgaand aan de raadsverkiezingen plaats.
* kandidaten zullen bij hun kandidaatstelling een waarborgsom moeten voldoen. Ook zullen zij een aantal zogeheten ondersteuningsverklaringen moeten overleggen.
* de verkiezingsprocedure is zoveel mogelijk overeenkomstig de procedure voor raadsverkiezingen geregeld.
* kandidaten zullen zowel individueel als namens een politieke partij aan de verkiezingen kunnen deelnemen.
* burgemeesterskandidaten kunnen niet tegelijkertijd kandidaat-raadslid zijn. Ook kunnen zij niet in twee gemeenten tegelijk aan de burgemeestersverkiezingen deelnemen.
* de financiering van verkiezingscampagnes van burgemeesterskandidaten behoort transparant te zijn. Daarom bevat het wetsvoorstel regels over campagnefinanciering.

Het wetsvoorstel zal eveneens een grondslag bieden voor het ontslaan van de zittende burgemeesters per 16 maart 2006, de dag waarop de gemeenteraden in nieuwe samenstelling bijeen zullen komen. Over het sociaal plan wordt gesproken met het georganiseerd overleg burgemeesters.

Na ontvangst van de adviezen van de belangenorganisaties zullen de voorstellen, nadat de vereiste instemming van de ministerraad is verkregen, vóór de zomer ter advisering aan de Raad van State worden voorgelegd, waarna de indiening bij het parlement in het najaar zal volgen.