EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

Persbericht

7 april 2004

VERHOGING DIESELACCIJNS VOOR VRACHTWAGENS ONACCEPTABEL

Nieuwe bezuinigingsplannen van minister Zalm (Financiën) gaan uit van verhoging van de dieselaccijns voor vrachtauto´s. EVO, wiens leden verantwoordelijk zijn voor meer dan 80% van alle goederenverplaatsingen in Nederland, maakt bezwaar tegen deze voornemens.

In de plannen is sprake van een fasering van de verhoging van deze accijns, waarbij eerst de dieselaccijns voor vrachtwagens en pas in een later stadium de accijns voor personenauto's verhoogd wordt. Uit de plannen blijkt dat de minister twee doelen heeft, vullen van de overheidskas en ontzien van het milieu. Voor beide doelen is het niet verstandig deze via een accijnsverhoging van de diesel voor de vrachtauto te realiseren. In feite ligt het meer voor de hand om de personenauto te belasten. Een brandstof als benzine is voor het vrachtvervoer geen alternatief, waardoor vervoerders alleen de keuze hebben uit diesel. Personen kunnen daarentegen gebruik maken van alternatieve vervoersvormen, zoals het openbaar vervoer en de fiets.

Een punt van discussie is bovendien hoe een gefaseerde accijnsverhoging in de praktijk geregeld moet worden. Dit zou betekenen dat sprake is van twee verschillende tarieven voor een en dezelfde brandstof. Dit feit kan tot een gecompliceerde situatie leiden. Het is de vraag of inrichting van gescheiden pompen met ieder hun eigen prijs of gecompliceerde administratieve procedures werkelijk uitkomst bieden.

De voorgenomen maatregel houdt hoe dan ook een directe lastenverzwaring in voor iedere ondernemer met logistieke belangen. Deze belasting komt op een moment dat de kosten van diesel al op een ongekend hoog niveau zijn als gevolg van de stijgende olieprijzen. Daarnaast verslechtert de internationale concurrentiepositie van Nederland door een dergelijke maatregel, aangezien de overige Europese lidstaten niet van plan zijn om de dieselaccijns te verhogen.

Tenslotte is het de vraag wat het effect van een dergelijke bezuinigingsmaatregel zal zijn voor de economische groei en de koopkracht in ons land. In de plannen worden de burgers ontzien. Zo wordt er geen verhoging van de accijns op drank doorgevoerd. Een vriendelijk gebaar van de minister naar de burger. Een glaasje kun je ook nog laten staan. Goederen moeten echter altijd vervoerd worden, ongeacht de prijs van diesel. Bij de doorvoering van een accijnsverhoging ontstaat de discussie wie voor de kosten opdraait. De kans bestaat daarbij dat het uiteindelijk diezelfde burger is die voor deze maatregel moet opdraaien. EVO vraagt zich af of dat een resultaat is waar de economie op dit moment mee geholpen is.