Haagse Hogeschool

05 april 2004

Unieke samenwerking tussen de Haagse Hogeschool en jonge succesvolle Chinese ondernemers

Op donderdag 8 april, 13.00 uur, zullen studenten van de opleiding Peroneel en Arbeid van de Haagse Hogeschool in de Gouden Wok aan de Mr. P.D. Fortuynweg een beleidsrapport aanbieden aan Steve, Atom en Bing Zhou, de directeuren van gsm-shop. Bij de aanbieding zal tevens wethouder Pierre Heijnen aanwezig zijn.

De gebroeders Zhou behoren tot de generatie van jonge en zeer succesvolle Chinese ondernemers in Den Haag. In 2002 startten zij met een piepklein winkeltje met mobiele telefoons in de Wagenstraat in hartje Chinatown. Inmiddels heeft gsm-shop 12 vestigingen verspreid over het hele land en een indrukwekkende jaaromzet. Gsm-shop wil nog verder groeien: " Wij willen binnen vier jaar tot de top drie van de Nederlandse mobiele telefoonmarkt behoren, aldus een van de jonge directeuren. "Daarom zijn wij ook zo blij met de samenwerking met de opleiding Personeel en Arbeid van de Haagse Hogeschool."

"Een dergelijke snelle groei heeft altijd grote gevolgen voor het personeelsbeleid van een organisatie", stelt Gwendoline Gerbrands, studente aan de Haagse Hogeschool. "Wij, 2e jaarsstudenten van de opleiding Personeel & Arbeid, schrijven een adviesrapport en adviseren hoe gsm-shop bij een dergelijke groei nu en in de toekomst om zou moeten gaan met bijvoorbeeld werving, selectie, scholing, ziekteverzuim en arbo."

Een gezamenlijk project van de Haagse Hogeschool en een bedrijf als gsm-shop met zn Chinese achtergrond is uniek. De Chinese gemeenschap staat bekend om haar groot zelfoplossend vermogen waardoor zij in de buitenwereld nogal eens gesloten overkomt. "Voor onze studenten is deze samenwerking dan ook uitermate leerzaam; ze krijgen niet alleen inzicht in hoe te anticiperen op problemen van een explosief groeiend bedrijf, maar daarnaast krijgen zij ook op een natuurlijke manier heel veel informatie over deze specifieke bevolkingsgroep", aldus Erik Troost, een van de begeleidende docenten van dit project.