SERV
Jozef II-straat 12-16
1000 BRUSSEL
Tel. (00 32) 2 209 01 11
Fax. (00 32) 2 217 70 08

Sectorcommissie Goederenvervoer mist visie op goederenvervoer in Mobiliteitsplan Vlaanderen

Brussel, 8 april 2004

T.a.v. de redactie,

De sectorcommissie Goederenvervoer formuleert een aanbeveling over het Mobiliteitsplan Vlaanderen: beleidsvoornemens . Het mobiliteitsplan is een stap in de richting van een geïntegreerd en duurzaam mobiliteitsbeleid. Toch is van een duidelijke, afgelijnde en doelgerichte visie voor het goederenvervoer en de integratie in de logistieke ketting nauwelijks sprake. Nochtans is het sociaal-economisch belang van transport en logistiek in Vlaanderen groot. De commissie formuleert onderstaande aanbevelingen die in het mobiliteitsplan te weinig of helemaal niet aan bod komen.

§ De commissie vraagt een afzonderlijk lange termijn programma voor goederenvervoer en logistiek. Op basis van dit programma moet een concreet korte termijn actieprogramma worden uitgewerkt. De Mobiliteitsraad (MORA) moet dit logistiek actieprogramma begeleiden en aansturen en innovatieve initiatieven voor transport en logistiek ontwikkelen.

§ De Vlaamse Regering moet zich engageren om de strategische infrastructurele missing links die absoluut noodzakelijk zijn voor een duurzame verbetering van de mobiliteit en het goederenvervoer te realiseren binnen een vastgestelde termijn. Het mobiliteitsplan somt al enkele noodzakelijke missing links op. Voor de sectorcommissie zijn ook de verbinding E17 - Liefkenshoektunnel, de sluiting van de ring rond Gent en de tunnel onder het kanaal Gent-Terneuzen, de A102 tussen Merksem en Wommelgem, de N31 door Brugge en een tweede spoortunnel onder de Schelde noodzakelijk.

§ De commissie ondersteunt het principe van een kilometerheffing. Maar de kilometerheffing moet wel voldoen aan een aantal voorwaarden. Zo moet de heffing bijvoorbeeld ook gelden voor het personenverkeer, variabel zijn in plaats en tijd, voorspelbaar zijn, &

§ Voor de verkeersveiligheid moet er een onafhankelijk adviserend instituut komen voor ongevallenanalyse. § De commissie vraagt een bovengemeentelijk beleidskader voor de stedelijke distributie met een zo groot mogelijke afstemming van de venstertijden voor het leveren en/of afhalen van goederen in de steden.

§ De overheid moet ervoor zorgen dat uitzonderlijke transporten naar behoren kunnen gebeuren en dat de infrastructuur hiervoor is aangepast.

§ Er moet een stap voorwaarts gezet worden voor een grotere flexibilisering van de logistieke concepten en dit over alle sectoren heen. De commissie stelt voor om hiervoor een kennisplatform op te richten dat alle aspecten in kaart brengt en concrete beleidsvoorstellen formuleert.

Alle adviezen van de SERV vindt u ook op de serv-website: www.serv.be Voor meer informatie over dit persbericht kan u contact opnemen met de SERV, Christine Jacobs, Communicatieverantwoordelijke, tel. 02/20.90.188, cjacobs@serv.be

Wetstraat 34-36 ½ 1040 Brussel ½ Tel: 02.20.90.111 ½ Fax: 02.21.77.008 ½ E-mail: serv@serv.be½ www.serv.be