Novem

06-04-2004
Pilot Tailoring Huishoudens (PITH)

Pilot Tailoring Huishoudens (PITH)

Het programma PITH, Pilot Tailoring Huishoudens, richt zich op de ontwikkeling van een systeem waarmee consumenten via internet op hun eigen computer op maat worden geïnformeerd en geadviseerd over huishoudelijk energiegebruik en besparingsopties. Op dit moment verkeert het project in de voorbereidende fase. In 2004 zal het systeem zijn getest en geëvalueerd.

Computer-tailoring is meer dan het verpersoonlijken van informatie. Bij tailoring wordt de informatie aangepast aan individuele motieven, gedragsfactoren en omstandigheden waarin het gedrag uitgevoerd wordt. Ook feedback is een belangrijk onderdeel hiervan. In feite wordt een persoonlijk energieadviseur bij de consument thuis gebracht.

PITH zal de informatie zodanig aanbieden dat het de bereidheid van consumenten om hun gedrag te veranderen vergroot. Het succes hangt samen met een groot aantal factoren die dan ook een belangrijke rol zullen spelen bij de verdere ontwikkeling van het computersysteem.

Novem voert PITH uit in opdracht van het ministerie van Economische Zaken. Andere betrokken partijen zijn Tappan en Pink Roccade (Everest) als ontwikkelaar van het systeem, Rescon Research & Consultancy als uitvoerder van het gedragsonderzoek en EBM als leverancier van de energiegegevens.

Beleid en achtergronden
Huishoudens vormen één van de doelgroepen in het beleid van de rijksoverheid om de productie van CO te reduceren. Hierover zijn afspraken gemaakt tijdens klimaatconferenties in Kyoto en Bonn.

Tot nu toe is energiebesparing bij huishoudens vooral gerealiseerd door technische maatregelen (isolatie, efficiëntere en energiezuinige apparatuur, en dergelijke). Het wordt echter steeds duidelijker dat het inzetten van techniek alleen niet voldoende is. Ook gedragsverandering is noodzakelijk.

Om consumenten te informeren zijn tot nu toe vooral massamediale campagnes ingezet. Het bereik hiervan is weliswaar groot, het effect blijft echter beperkt. Onderzoek toont aan dat het effect groter is, wanneer informatie op maat wordt aangeboden. Internet blijkt hiervoor een goed medium te zijn. In PITH worden de mogelijkheden hiervan nader onderzocht.

Projecten
In de voorbereidingsfase zijn er twee onderzoeken parallel naast elkaar uitgevoerd: het gedragsonderzoek en het marketingonderzoek. De resultaten hiervan worden bij de bouw van het systeem meegenomen.

Subsidie
Op dit moment zijn bij Novem geen subsidiemogelijkheden. Wel blijft Novem graag op de hoogte van verwante initiatieven.

Meer Informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Henk van Elburg van Novem, 030 239 36 15.

Factoren
Praktijkervaring leert dat mensen eerder bereid zijn hun gedrag te veranderen als:

- De consequenties van deze verandering voor henzelf voordeel oplevert;

- Het soort verandering dat gevraagd wordt inpasbaar is in en toegesneden kan worden op het dagelijkse levensritme;
- De (gedrags)verandering die gevraagd wordt niet te moeilijk is om uit te voeren;

- Het nieuwe gewenste gedrag eerst uitgeprobeerd kan worden;
- Men positieve terugkoppeling krijgt over de gevolgen van het veranderde gedrag.
Terug naar de tekst
aanvragen Pilot Tailoring Huishoudens (PITH)