HOGESCHOOL VAN UTRECHT


Utrecht, 8 april 2004

Uitstekend rapport voor Utrechtse lerarenopleiding

Archimedes Lerarenopleiding komt als beste uit de bus bij hbo-visitatie

Vandaag verschijnt het eindrapport van de visitatiecommissie die alle lerarenopleidingen in ons land heeft doorgelicht. Archimedes Lerarenopleiding van de Hogeschool van Utrecht komt daarbij als beste uit de bus. De visitatiecommissie is zeer lovend over het feit dat de Utrechtse lerarenopleiding studenten in nauwe samenwerking met scholen in de regio opleidt. Landelijk gezien is de Archimedes Lerarenopleiding het meest vooruitstrevend in de ontwikkeling van competentiegericht opleiden. Met dit resultaat voegen de opleidingen leraar tweedegraad van Archimedes zich bij de andere lerarenopleidingen van de Hogeschool van Utrecht, ook zij staan bovenaan in de ranglijsten.

Landelijk beeld
De visitatiecommissie vindt dat het de goede kant opgaat met de lerarenopleidingen in ons land. Zij zijn allemaal bezig met de invoering van competentiegericht opleiden. Directe toepassing van het beroep staat hoog in het vaandel, zonder dat dit ten koste gaat van de aandacht voor de inhoud van het eigen vakgebied. Vruchtbare samenwerkingsverbanden en maatwerktrajecten worden door de visitatie als belangrijke ontwikkelingen aangewezen. Archimedes Lerarenopleiding van de Hogeschool van Utrecht loopt in deze ontwikkelingen voorop en baant de weg voor de andere opleidingen, vindt de visitatiecommissie.

Positief oordeel over Archimedes Lerarenopleiding Het oordeel van de visitatiecommissie over Archimedes Lerarenopleiding is op vijf punten bijzonder positief. Hieronder volgt per punt een korte toelichting.

Heldere visie op het beroep
Het zelfstandig leren door scholieren, het leren in de beroepspraktijk en de toepassing van ICT geven tegenwoordig kleur en inhoud aan de school. Archimedes Lerarenopleiding heeft snel en adequaat gereageerd op de veranderende rol van de docent en de wensen uit de beroepspraktijk. De ontwikkeling en uitvoering van het 'Utrechts Model' vormt daarvan het bewijs. Het model is het product van een intensieve samenwerking van Archimedes met vele partners uit het voortgezet onderwijs en de BVE-sector (beroepsonderwijs en volwasseneneducatie).

Goede omgang met het leren van studenten
De 'nieuwe' docent treedt zijn leerlingen heel anders tegemoet dan voorheen. Hij is minder schoolmeester en meer coach. Dat vraagt om de juiste didactische en pedagogische competenties (vaardigheden). Om daaraan invulling te geven, is een opleiding nodig die het ontwikkelen van deze competenties voorop stelt. Het liefst in een uitdagende omgeving, waarin studenten samen met docenten verder vorm kunnen geven aan deze bekwaamheden. De praktijk vormt in de ogen van Archimedes de meest wezenlijke leeromgeving.

Samenwerking met scholen
De commissie vindt de huidige samenwerking tussen Archimedes en het werkveld zeer positief. Scholen denken actief mee over de inhoud van opdrachten en over het curriculum. De meeste studenten hebben een betaalde baan in het onderwijs. Zo starten de studenten van de voltijd duaal trajecten in het eerste jaar al met betaald werk in het kader van het werkplekleren. Het werkveld vindt deze arbeidsrelatie kenmerkend voor het Utrechts Model.

Positieve cultuur binnen het instituut
De visitatiecommissie toont zich positief over de cultuur en de studenttevredenheid binnen het instituut. Daarvan plukken zowel de studenten als de medewerkers de vruchten.

Structurele aard van externe contacten
Archimedes onderhoudt al geruime tijd intensieve contacten met vele stagescholen. Daarnaast verzorgt Archimedes advies- en trainingstrajecten op maat. Op bestuurlijk niveau wordt samengewerkt met vele VO- en BVE-instellingen. In 2001 is met tien scholen gestart met het opleiden in de school. De directeuren van deze instellingen vormen samen met Archimedes een stuurgroep, die tevens als beroepenveldcommissie dient. Sinds 2002 is het aantal opleidingsscholen gegroeid naar dertig. Archimedes werkt ook samen met andere tweedegraads lerarenopleidingen, zoals de lerarenopleidingen van Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven (plus de VMBO's en ROC's uit die plaatsen). Tenslotte timmert Archimedes ook internationaal aan de weg. Zo onderhoudt het instituut met meer dan dertig lerarenopleidingen in twaalf Europese landen contact.