Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

Minister Veerman: Minder regels, minder administratieve lasten, minder ambtenaren

8 april 2004 -
Minister Veerman van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit wil langs drie sporen het terugtreden van de overheid zichtbaar maken: minder administratieve lastendruk, minder regels en minder ambtenaren. Die drie sporen hangen nauw samen, schrijft hij in een brief aan de Tweede Kamer. Veerman kondigt aan dat hij een reductie van 25 procent van de administratieve lasten denkt te realiseren door het overnemen van de aanbevelingen van de gemengde (bedrijfsleven en overheid) commissie Administratieve Lastenverlichting. Dat scheelt boeren en tuinders 106 miljoen euro per jaar. Dat is exclusief eventuele nieuwe lasten die in de komende periode mogelijk ontstaan. Daarmee levert LNV een belangrijke bijdrage aan de kabinetsdoelstelling op dit punt zoals die in het Hoofdlijnenakkoord is vastgelegd.

Ondernemers zullen vooral minder tijd en geld kwijt zijn aan het informeren van de overheid als die met minder beleid en minder regels komt. Deze vermindering wordt bereikt door het herzien van regels rond met name mest- en diergezondheid. Voor mest wordt gewerkt aan een heel nieuw beleid met veertig procent minder lastendruk (78 miljoen euro). Herbezinning op de regels rond dierziekten leidt onder meer tot het afschaffen van de bezoekersregistratie op veebedrijven. Controleregels voor de varkenshouderij worden geïntegreerd en deels afgeschaft. Ook de registratie van koeien wordt met een nieuw systeem gebruikersvriendelijker gemaakt, met behulp van internet. Dat draagt bij aan 22,7 miljoen euro minder administratieve lasten op dit vlak. De agenda van maatregelen voor minder beleid bevat daarnaast een groot aantal kleinere voornemens. Verder wil Veerman meer gebruikmaken van informatiestromen die er binnen het bedrijfsleven al zijn. Als die informatie immers voldoende is om beleid uit te voeren en de naleving te controleren hoeft de overheid niet zelf die gegevens nog eens op te vragen, als het bedrijfsleven die gegevens tenminste ter beschikking wil stellen. De gemengde commissie heeft geadviseerd dat het bedrijfsleven een task force instelt die de mogelijkheden daartoe gaat verkennen, LNV zal daarbij aansluiten.

Veerman wil alleen nog beleid en regels maken als het gaat om maatschappelijke problemen die het Rijk beter en effectiever aan kan pakken dan een andere overheid of dan maatschappelijke partijen. Ook worden de regels waar mogelijk vereenvoudigd. Voor het einde van deze regeerperiode moet het aantal LNV-regels met ongeveer 300 zijn teruggebracht. Voor nieuwe regels komt een strenge toets op nut en noodzaak. Criteria zijn daarbij uitvoeringsaspecten, handhaafbaarheid en administratieve lasten. Als de beoogde vermindering van beleid gerealiseerd wordt, zijn daardoor ongeveer 750 ambtenaren minder nodig. Veerman wijst wel op drie voorwaarden om de beoogde reductie in administratieve lasten te bereiken. In de politieke discussie over maatwerk bij nieuwe regels moet duidelijk worden afgewogen of de meerwaarde daarvan opweegt tegen de extra administratieve lasten die het gevolg daarvan kunnen zijn. Verder zijn het ook internationale kaders die een groot deel van lasten door LNV-regels bepalen. Daar wat aan doen, kost tijd. En tenslotte moet intrekken van LNV-regels niet tot regels en administratieve lasten bij andere overheden leiden. Integendeel, waar mogelijk zal clustering van administratieve verplichtingen met die van andere departementen en overheden worden gestimuleerd.