Ministerie van Financiën

de Voorzitter van de Tweede Kamer

der Staten-Generaal

Postbus 20018

2500 EA DEN HAAG

Datum Uw brief Ons kenmerk (Kenmerk)

8 april 2004 AFP 2004-253 M

Onderwerp

Reductie administratieve lasten bedrijfsleven 2003-2007

In het Hoofdlijnenakkoord is vastgelegd dat de administratieve lasten voor het bedrijfsleven in deze kabinetsperiode structureel met een kwart moeten afnemen. In de brief van 8 april 2004 presenteert het kabinet zijn plan van aanpak om die doelstelling te realiseren. In deze brief van gelijke datum wordt gerapporteerd over de invulling van de reductiedoelstelling door het ministerie van Financiën met betrekking tot de administratieve lasten voor het bedrijfsleven.

Inleiding

De problematiek van de administratieve lasten is voor Financiën met name op fiscaal terrein al geruime tijd een punt van aandacht. De afgelopen tien jaar zijn talrijke maatregelen gerealiseerd zoals die met betrekking tot de bewaarplicht en de voorlopige teruggaaf inkomstenbelasting, met als resultaat belangrijke reductie van administratieve lasten. Al langer lopende projecten zoals WALVIS/SUB en ICT-oplossingen zoals elektronische aangiften kunnen ook worden genoemd. Voorts wijzen wij op de rapportage van 17 april 2002 (kamerstuk TK 2001-2002, 28346) over verlichting van administratieve lasten voor het bedrijfsleven.

Met de in het Hoofdlijnenakkoord vastgelegde doelstelling komt het terugdringen en onder controle houden van de administratieve lastendruk in een nieuwe fase. In het licht van het bovenstaande moet hierbij worden gewezen op de reductieresultaten die in de afgelopen periode zijn behaald. Deze zijn niet gering. Fiscale maatregelen in de periode 1995-2002 hebben geleid tot een bruto reductie van ¤ 320 mln. (netto ¤ 300 mln.). Bij het tot stand komen van deze resultaten heeft de (gemengde) Commissie Van Lunteren steeds een belangrijke rol gespeeld. In deze commissie zijn vertegenwoordigd het bedrijfsleven, de vakorganisaties, het ministerie van Financiën, andere betrokken departementen en de Belastingdienst. Ook voor de invulling van de nieuwe taakstelling is de Commissie Van Lunteren gevraagd bij te dragen in de vorm van het aandragen van ideeën en het leveren van expertise en contra-expertise. Dit proces heeft geresulteerd in een nieuwe nulmeting per 31 december 2002 en in nieuwe afwegingen en voornemens op fiscaal terrein.

Een zelfde proces heeft plaatsgevonden op het terrein van het toezicht op de financiële markten. Dit heeft geresulteerd in een nulmeting per 31 december 2002 alsmede tot de ontwikkeling van voorstellen ter reductie van de administratieve lasten. In de Gemengde Commissie Administratieve Lasten Financiële Markten zijn naast het ministerie van Financiën vertegenwoordigd de financiële toezichthouders en marktpartijen (banken, verzekeraars, effecteninstellingen, beleggingsinstellingen en financiële intermediairs).

Hierna wordt ingegaan op de nulmetingen en de gemaakte afwegingen. Het overzicht van de al gerealiseerde reductie en de in voorbereiding en ontwikkeling zijnde voornemens voor de periode 2003-2007 is opgenomen in een bijlage bij deze brief.

Nulmeting

Vanaf 1994 zijn in het kader van de inspanningen van de Commissie Van Lunteren stelselmatig de administratieve lasten voor het bedrijfsleven van de fiscale wet- en regelgeving door middel van zogenoemde nulmetingen in beeld gebracht. Deze nulmetingen zijn verricht met behulp van het Standaardkostenmodel Fiscale Administratieve Verplichtingen. Met het oog op de reductiedoelstelling voor administratieve lasten van het Hoofdlijnenakkoord is door het EIM een integrale actualisering van de fiscale nulmetingen uitgevoerd naar de stand per 31 december 2002. Daarnaast zijn enkele nog ontbrekende nulmetingen afgerond. Uit de door het EIM uitgevoerde metingen blijkt dat de administratieve lasten van fiscale wet- en regelgeving (inclusief douanewet- en regelgeving en inclusief de factuurplicht van de omzetbelasting) naar het niveau van 31 december 2002 ¤ 3627 mln. bedragen. De Commissie Van Lunteren heeft de uitkomsten van deze nulmetingen getoetst en akkoord bevonden. Ook op het terrein van het toezicht op de financiële markten zijn de administratieve lasten voor het bedrijfsleven per 31 december 2002 in kaart gebracht. Cap Gemini heeft de administratieve lasten van de wet- en regelgeving met betrekking tot het toezicht op de financiële markten onderzocht. Deze administratieve lasten bedragen per 31 december 2002 in totaal ¤ 698 mln.

overzicht nulmetingen administratieve lasten per 31-12-2002 (mln. ¤)

Fiscaal

Inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting 834

Loonbelasting en afdrachtvermindering 730

Omzetbelasting inclusief ¤ 971 mln. 1428 BTW-facturering

Douane en Accijnzen 243

Algemene en bijzondere fiscale wetten 392

Subtotaal 3627

Toezicht financiële markten

Gedragstoezicht 398

Prudentieel toezicht 161

Integriteittoezicht 64

Wet financiële betrekkingen buitenland 75

Subtotaal 698

Totaal 4325

De thans beschikbare nulmetingen dienen verschillende doelen. Zij zijn geschikt om de ontwikkeling van de administratieve lasten voor het bedrijfsleven te blijven monitoren. Zij vormen tevens de basis voor het doorrekenen van de administratieve lasteneffecten. Bij het invulling geven aan de doelstelling van het Hoofdlijnenakkoord op het punt van de administratieve lasten hebben de nulmetingen bovendien een extra functie gehad. De nulmetingen maken namelijk zichtbaar waar de administratieve lasten van het ministerie van Financiën relatief zwaar drukken. Deze aangrijpingspunten zijn systematisch bezien op de mogelijkheid om te komen tot reductie.

Met betrekking tot de opzet van de nulmetingen wordt hierna nader ingegaan op herkomst van de regelgeving en op de administratieve lasten met een gemengd karakter.

Herkomst regelgeving

In de onderzoeksresultaten is een verdeling aangebracht in administratieve lasten naar herkomst van de regelgeving (A-, B- en C-categorie). Administratieve lasten uit de A-categorie komen voort uit internationale (vooral Europese) regelgeving die onverkort moet worden opgenomen in de nationale regelgeving (lees: implementatie van richtlijnen zonder nationale beleidsvrijheid) en zijn daarmee zeer beperkt wat betreft reductiemogelijkheden. Administratieve lasten uit de B-categorie vloeien voort uit Europese regelgeving maar de invulling van de verplichtingen wordt overgelaten aan de nationale wetgever. Administratieve lasten uit de C-categorie berusten alleen op Nederlandse wetgeving. In onderstaand overzicht is aangegeven hoe de herkomst van de regelgeving is per wetgevingsblok op het fiscale terrein en op het terrein van het toezicht op de financiële markten.

overzicht herkomst regelgeving

Administratieve A- B- C-

lasten per categoriecategoriecategorie

31-12-2002

Inkomstenbelasting en 834 mln. 0% 0% 100% vennootschapsbelasting

Loonbelasting en afdrachtvermindering 730 mln. 0% 0% 100%

Omzetbelasting 1428 mln. 85% 14% 1%

Douane en Accijnzen 243 mln. 42% 47% 11%

Algemene en bijzondere fiscale wetten 392 mln. 2% 1% 97%

Subtotaal fiscaal 3627 37% 9% 54%

Gedragstoezicht 398 mln. 53% 1% 46%

Prudentieel toezicht 161 mln. 0% 85% 15%

Integriteittoezicht 64 mln. 10% 81% 9%

Wet financiële betrekkingen 75 mln. 0% 100% 0% buitenland

Subtotaal toezicht op financiële 698 31 % 39 % 30 % markten

totaal 4325 mln. 36% 13% 51%

Gemengde administratieve lasten

Voor een aantal grote blokken wetgeving doet zich het verschijnsel voor van menging van administratieve procedures die bedrijfseigen zijn met administratieve verplichtingen die de overheid aan het bedrijfsleven oplegt. Bij de nulmetingen die in het verleden op fiscaal terrein zijn uitgevoerd is door het EIM in samenspraak met deskundigen steeds getracht te komen tot een toedeling van deze gemengde administratieve lasten. Voor de blokken fiscale regelgeving waarvoor geldt dat bepaalde daaruit voortvloeiende verplichtingen hand in hand gaan met administratieve processen die niet van fiscale oorsprong zijn, betreft het vaak administratief verkeer tussen bedrijven onderling of tussen bedrijven en particulieren. De meest in het oog springende gevallen betreffen het blok inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting, het blok omzetbelasting en het blok algemene en bijzondere wetten. In het eerste geval gaat het om het voeren van een boekhouding en het maken van jaarrekeningen, in het tweede geval om het sturen van een factuur naar een afnemer of het ontvangen van een factuur van een leverancier en in het derde geval om het door banken en verzekeringsmaatschappijen informeren van cliënten.

Op het punt van het voeren van een boekhouding gaat het om een inhoudelijke verplichting voor het bedrijfsleven. Vervolgens is de scheidslijn voor de splitsing van commerciële en fiscale verplichtingen zo gelegd dat de administratieve lasten zijn gemeten "na afsluiting van de grootboekadministratie". Vervolgens is de fiscale tijdsbesteding toegerekend aan de inkomstenbelasting en de vennootschapsbelasting. De boekhoudverplichting en de verplichtingen op grond van de Wet op de jaarrekening blijven voor deze belastingen dus buiten beschouwing.

Met betrekking tot de facturering in de omzetbelasting zijn de gemengde kosten van de facturering in het onderzoek voor de nulmeting vastgesteld en is in overleg met het in de Commissie Van Lunteren vertegenwoordigde bedrijfsleven een splitsing aangebracht in een bedrijfseigen deel van de factuur en een administratieve lasten deel.

In het derde geval gaat het om het bepalen van de administratieve lasten verbonden aan renseigneringsverplichtingen van banken en verzekeringsmaatschappijen. Hierbij is in overleg met het in de Commissie Van Lunteren vertegenwoordigde bedrijfsleven gekozen voor een aanpak waarbij de kosten van het jaarlijkse cliëntenoverzicht voor de helft zijn meegenomen.

Ook voor wat betreft de wet- en regelgeving voor het toezicht op de financiële markten is sprake van administratieve lasten met een gemengd karakter. Dit wordt veroorzaakt doordat (financiële) marktpartijen meestal grootschalige en geïntegreerde administratieve processen hebben die niet of nauwelijks kunnen worden gescheiden van de informatieverplichtingen uit wet- en regelgeving. In de nulmeting van het toezicht op de financiële markten zijn conform de afspraak in de Gemengde Commissie deze lasten volledig toegerekend aan door de overheid opgelegde informatieverplichtingen.

Afwegingen mogelijke reductie administratieve lasten

Met betrekking tot het afwegingsproces op fiscaal terrein kan het volgende worden opgemerkt. Op dit terrein geldt een uitgangspositie waarbij het zogenoemde laaghangende fruit al in de afgelopen tien jaar is geplukt. Ook bij de Belastingplannen 2003 en 2004 is een forse reductie gerealiseerd. Op de belastinguitgaven in de loon- en inkomstenbelasting en de afdrachtverminderingen is daarbij bijvoorbeeld een administratieve lasten reductie van bijna 35% tot stand gebracht. De geïnventariseerde mogelijke verdere reducties die in de Commissie Van Lunteren zijn besproken, waren daarom vrij ingrijpend. Zij betroffen veelal afschaffing van bestaande fiscale regelingen. Ook bij een budgettair neutrale aanpak heeft dit meestal zodanige nadelen voor het bedrijfsleven, dat die nadelen het voordeel van vermindering van administratieve lasten overschaduwen. Om die reden is afschaffing van fiscale aftrekken van verschillende aard, van afdrachtverminderingen en van belastingen in hun geheel wel besproken maar niet in de voornemens opgenomen. In de Commissie Van Lunteren is, in gezamenlijkheid tussen overheid en bedrijfsleven, geconstateerd dat ingrijpende fiscale verschuivingen op onvoldoende draagvlak kunnen rekenen als daarmee niet meer dan relatief bescheiden administratieve lastenreducties kunnen worden gerealiseerd. Het plan van aanpak zoals hierna beschreven richt zich vooral op het verder gaan op het pad dat de afgelopen jaren tot een omvangrijke reductie heeft geleid. Die aanpak betreft het zoveel mogelijk benutten van informatie- en communicatietechnologie. Het gaat hier om ingrijpende aanpassingen die vaak een lange voorbereidingstijd vergen. Bij deze aanpassingen worden de grenzen van de mogelijkheden ook bepaald door de noodzakelijke investeringskosten en door de capaciteit van de Belastingdienst. Een en ander betekent dat de inzet ook is gericht op resultaten na de periode 2003-2007.

Ten behoeve van de uitwerking van de kabinetsbrede afspraken inzake de reductie van administratieve lasten zijn op het beleidsterrein van het toezicht op de financiële markten ingesteld een bestuurlijke Gemengde Commissie, een projectgroep en werkgroepen met marktpartijen en financiële toezichthouders. In deze projectstructuur is uitvoering gegeven aan de ontwikkeling van zo concreet mogelijke reductievoorstellen. De reductievoorstellen die door de Gemengde Commissie zijn geadviseerd worden door alle betrokken partijen zowel wenselijk als haalbaar geacht. In de Gemengde Commissie vindt nog een nadere afweging plaats ten aanzien van enkele verdergaande reductievoorstellen waaraan meer haken en ogen zitten. Er is naar gestreefd om voor iedere relevante doelgroep van onder toezicht gestelden c.q. wetgebied een reductievoorstel te ontwikkelen.

Plan van aanpak reductievoorstellen

Fiscaal terrein

Zoals wij hiervoor hebben aangegeven is op fiscaal terrein al een tiental jaren een proces aan de gang waarbij het reduceren van administratieve lasten voor het bedrijfsleven een speerpunt van beleid is. De nulmeting naar het niveau van 31-12-2002 heeft daarom plaatsgevonden op een moment waarop het dossier administratieve lasten op verschillende punten "onderhanden werk" betreft. Een van de belangrijkste reducties uit dit "onderhanden werk" betreft de samenvoeging van de heffing van de loonbelasting en de premies voor de werknemersverzekeringen die samen met ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid tot stand wordt gebracht.

Uitgaande van de nulmeting per 31-12-2002 zijn inmiddels al veel reductiemaatregelen gerealiseerd. Het gaat hierbij voornamelijk om belastingplannen en andere wettelijke maatregelen (besluiten en ministeriële regelingen daaronder begrepen) die na 31-12-2002 zijn tot stand gebracht.

Een overzicht per fiscaal wetgevingsblok van de stand voor de jaren 2003 en 2004 laat het volgende beeld zien.

overzicht maatregelen op fiscaal terrein 2003-2004

AdministratieveReductie ReductieVerzwaring Reductie

lasten per 2003 2004 2003-20042003-2004 in %

31-12-2002 in ¤ in ¤ in ¤ bruto netto

Inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting 834 mln 21,5 mln 27,3 mln 1,75 mln 5,9% 5,6%

Loonbelasting en afdrachtvermindering 730 mln51,05 mln 27,45 mln 12,25 mln 10,8% 9,1%

Omzetbelasting 1428 mln 16,0 mln 25,0 mln 0,25 mln 2,9% 2,9%

Douane en Accijnzen 243 mln 0,05 mln 24,5 mln 0 mln 10,1% 10,1%

Algemene en bijzondere wetten 392 mln 2,1 mln 1,95 mln 1,0 mln 1,4% 0,8%

totaal 3627 mln 90,7 mln 106,2 mln 15,35 mln 5,4% 5,0%

De aanpak van de reductie in de komende periode tot en met 1 januari 2007 bestaat uit voorgenomen maatregelen van verschillende aard. In de eerste plaats gaat het om maatregelen die al in voorbereiding zijn of op korte termijn in 2004 in voorbereiding zullen worden genomen. Het gaat daarbij vaak om wetgevingsvoorstellen die niet of niet alleen op grond van de beoogde administratieve lasten reductie worden nagestreefd. De belangrijkste voorstellen uit een oogpunt van reductie van administratieve lasten zijn in deze categorie de eerdergenoemde samenvoeging van loonbelasting en premies voor de werknemersverzekeringen en de verbetervoorstellen met betrekking tot de WOZ. Vervolgens zijn voorstellen geformuleerd die nog een ontwikkelingstijd vergen maar naar verwachting wel binnen deze kabinetsperiode tot reductie kunnen leiden. Beide categorieën maatregelen zijn samengevat in onderstaande tabel.

Overzicht in voorbereiding en ontwikkeling zijnde maatregelen op fiscaal terrein

Adminis-tratiReductie inReductie in Reductie in lasten pervoorbereidinontwikkelinvoorbereiding/ontwikkeling 31-12-2002 zijnde zijnde zijnde maatregelenmaatregelen maatregelen in ¤ in ¤ in %

Inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting 834 mln. 0 mln. 0 mln. 0 %

Loonbelasting en afdrachtvermindering 730 mln. 184,9 mln. 0 mln. 25,3 %

Omzetbelasting 1428 mln. 10,0 mln. 0 mln. 0,7 %

Douane en Accijnzen 243 mln. 0 mln. 0 mln. 0 %

Algemene en bijzondere wetten 392 mln. 7,8 mln. 24,3 mln. 8,2 %

totaal 3627 mln. 202,7 mln. 24,3 mln. 6,3 %

Voor de langere termijn zijn er perspectieven voor verdere reducties. Deze reducties voorzien wij op terreinen als douane, accijnzen en de aangifteproblematiek in het algemeen. ICT-oplossingen in combinatie met standaardisering zullen daarbij de rode draad zijn. Verzwaringen zijn op fiscaal terrein niet voorzien.

Toezicht op de financiële markten

De reductie bij het toezicht op de financiële markten zal worden gerealiseerd op de beleidsterreinen gedragstoezicht (ca. ¤ 94 mln.), prudentieel toezicht (ca. ¤ 49 mln.), toezicht op integriteit (ca. ¤ 28 mln.) en de Wet financiële betrekkingen buitenland (ca. ¤ 38 mln.). De geplande fasering van deze reducties is: 2003 ¤ 55 mln., 2004 ¤ 33 mln, 2005 ¤ 111 mln, 2006 ¤ 9 mln en 2007 ¤ 1 mln. Enkele grote reductievoorstellen zijn:

- aanpassing van de vorm van de Financiële Bijsluiter (FB) door deze bijvoorbeeld alleen elektronisch en op aanvraag te verstrekken. Daarnaast kan de FB worden verkort en gestandaardiseerd. Streefwaarde voor reductie is 40% onder voorbehoud dat de uitkomsten van de evaluatie van de FB in 2004 dit toelaten;

- verminderen van het aantal en de frequentie van solvabiliteitsrapportages voor kredietinstellingen;

- beperken van de frequentie van het bijdragemodel (self assessment) voor effecteninstellingen;

- alleen apert ongebruikelijke (c.q. verdachte) transacties melden;

- nieuw rapportagekader voor de Wet financiële betrekkingen buitenland (steekproefsgewijze en geaggregeerde rapportage, die beter aansluit op eigen bedrijfsadministratie en niet langer via banken verloopt).

Uitgangspunt bij het toezicht op de financiële markten is goed en efficiënt toezicht, waarbij nieuwe administratieve lasten in een vroegtijdig stadium zoveel mogelijk worden voorkomen of beperkt. Belangrijk aandachtspunt is wel dat voor het toezicht op de financiële markten de voorziene toename van administratieve lasten na 31 december 2002 thans wordt geschat op ca. ¤ 100 mln. als gevolg van nieuwe wet- en regelgeving zoals onder meer het toezicht op financiële dienstverlening, accountants en trustkantoren alsmede de uitbreiding van de identificatieplicht naar juridische beroepsgroepen (zie ook onderstaand overzicht). Het voornemen is om op het terrein van het financiële toezicht in de Gemengde Commissie nog aanvullende reductievoorstellen te ontwikkelen.

Overzicht maatregelen op het terrein van het toezicht op financiële markten

AdministratieReductie Verwachte Netto Reductie toename reductie lasten per 2003-2007 2003-2007 in % 2003-2007 2003-2007 31-12-2002 in ¤ in ¤ in ¤ Bruto netto

Gedragstoezicht 398 mln. 94 mln. 76 mln. 18 mln. 23,6 % 4,5 %

Prudentieel toezicht 161 mln. 49 mln. 0 mln. 49 mln. 30,4 % 30,4 %

Integriteitstoezicht 64 mln. 28 mln. 21 mln. 7 mln. 43,8 % 10,9 %

Wet financiële betrekkingen buitenland 75 mln. 38 mln. 0 mln. 38 mln. 50,7 % 50,7 %

Totaal 698 mln. 209 mln. 97 mln. 112 mln. 30,0% 16,0 %

Reductiedoelstelling

De bijdrage die het ministerie van Financiën levert aan de reductiedoelstelling van het Hoofdlijnenakkoord blijkt uit navolgend totaaloverzicht van bruto gerealiseerde reducties en nog te realiseren reducties. Deze reducties zijn tevens opgenomen in bijlage 1 van het plan van aanpak administratieve lasten reductie bedrijven 2003-2007 (brief van de minister van Financiën en de minister van Economische Zaken van 8 april 2004).

Overzicht bruto reductie

Administratieve Bruto Bruto lasten per reductie reductie 31-12-2002 2003-2007 in 2003-2007
---

fiscale regelgeving 3627 mln. 424 mln. 11,7 %

Financiële toezicht-regelgeving 698 mln. 209 mln. 30,0 %

Totaal 4325 mln. 633 mln. 14,6 %

De Minister van Financiën,

Drs. G. Zalm

De Staatssecretaris van Financiën,

Mr. Drs. J. Wijn Bijlage: overzicht maatregelen 2003-2007

Overzicht van alle (voor een deel al gerealiseerde) reductieplannen met een omvang van meer dan 1 miljoen euro en alle (voor een deel gerealiseerde) verzwaringen.

OVERZICHT VERMINDERINGEN EN VERZWARINGEN ADMINISTRATIEVE LASTEN

Effect vermindering voor Maatregel Vermin- Verzwa-ringen ondernemer deringen

in mln.¤ in mln.¤

Algemeen

Afschaffen eis Via Belastingplan 2003, accountantsverklaring voor Wijziging van de de willekeurige afschrijving inkomstenbelasting en de en de vennootschapsbelasting milieu-investeringsaftrek, vervallen afgifte fietsverklaring en vervallen controle fietsgedrag 21,5

Elektronische winstaangifte Via Belastingplan 2004, door ondernemer in plaats Wijziging van de van papieren aangifte, inkomstenbelasting en de vervallen scholingsaftrek en vennootschapsbelasting aflopen pakket filmmaatregelen 27,3 1,75

Afschaffen Via Belastingplan 2003, afdrachtverminderingen, Wijziging van de loonbelasting afschaffen premiesparen, en de Wet vermindering afdracht afschaffen loonbelasting en premie voor de feestdagenregeling volksverzekeringen (gedeeltelijk heringevoerd m.i.v. 2004) 51,0 0,25

Vereenvoudiging behandeling Belastingplan 2004, Wijziging woon-werkverkeer en van de loonbelasting en de Wet vervallen vermindering afdracht afdrachtvermindering loonbelasting en premie voor de scholing non-profit volksverzekeringen 27,5 12,0

Invoering elektronische Belastingplan 2004, aangifte omzetbelasting omzetbelasting 25,0

Vervallen belastingafdracht Implementatie richtlijn voor elektronische diensten e-commerce (omzetbelasting) naar derde-landen 16,0

Vervallen bepaalde Belastingplan 2003, overige bunkerverklaringen bij fiscale wetten accijns, aanscherping stimulering warmtekrachtkoppeling en afschaffen verplichte procesvertegenwoordiging 2,1 0,35

Vervallen Belastingplan 2004, overige stimuleringsregeling fiscale wetten laagzwavelige brandstof en omzetting brandstofbelasting in tariefmaatregel 2,0 1,0

Wetsvoorstel WALVIS (uniform Wetsvoorstel Walvis/SUB loonbegrip) en samenvoeging heffing loonbelasting en premies voor de werknemersverzekeringen 180,0

Wegvallen werkgeverslasten Wetsvoorstel basisvoorziening door afschaffing kinderopvang afdrachtvermindering kinderopvang 2,9

Minder aangiften loonheffing Wijziging Wet op de door vermindering van het loonbelasting 1964 aantal inhoudingsplichtigen (via de fiscale eenheid) 2,0

Minder administratie door Vereenvoudiging Besluit collectieve in plaats van uitsluiting aftrek individuele aanpak van omzetbelasting 1968 personeelsverstrekkingen 10,0

Vereenvoudiging Wijziging van het Douanebesluit douaneprocedures door het en de Douaneregeling gebruik van elektronische gegevensuitwisseling en door het vervallen van verklaringen 24,5

Vereenvoudigingen Wijzigingen Algemene wet inzake inningsproces, jaaraangiftes rijksbelastingen en met voorlopige betalingen en Invorderingswet en herziening stroomlijning procedures van WBM de Wet belastingen op milieugrondslag (WBM) 4,4

Vereenvoudigingen Wet Wetsvoorstel waardering onroerende zaken verbetervoorstellen WOZ (WOZ) 3,4

Versnellen van procedures en Restant uitvoeringsmaatregelen vereenvoudiging van Kamerstukken II, 2001-2002, formulieren 28346 * 10,0

Inkomstenbelastingaangiften Wijziging uitvoeringspraktijk aanbieden in aangepaste vorm via proefopstelling ten behoeve van successiememorie via F-biljet verplichtingen in het kader van het successierecht 10,0

Successieaangiften aanbieden Wijziging uitvoeringspraktijk in aangepaste vorm ten via proefopstelling behoeve van conserverende conserverende aanslag aanslag in het kader van het (Successiewet) successierecht 2,0

Opheffen Wijziging uitzonderingssituatie motorrijtuigenbelasting voor motorrijtuigenbelasting door autobussen invoering houderschapsbelasting voor bedrijven die autobussen exploiteren 1,0

Financiële instellingen

Vervallen verplichte Vervallen verplichting in uitreiking dividendnota's artikel 9, eerste lid, van de voor instellingen die Wet op de dividendbelasting dividend uitkeren 1965 1,3

Beperken frequentie en Toezichtpraktijk Wet toezicht mogelijke aanpassingen van effectenverkeer het bijdragemodel (self assessment) voor effecteninstellingen 13,7

Beperken aantal insiders in Amvb en nadere regelgeving Wet complianceregeling op het financieel toezicht 5,5

Afschaffen verplichte Amvb Wet toezicht aanbieding biedingsbericht effectenverkeer 2,7

Beperken frequentie meldingen Amvb Wet toezicht beurstransacties effectenverkeer 2,7

Elektronische inwinning van Toezichtpraktijk Wet toezicht inlichtingen effectenverkeer 1,4

Vereenvoudiging Amvb Wet toezicht vergunningaanvraag voor beleggingsinstellingen beleggingsinstellingen 4,1

Minder tijd nodig voor Financiële Bijsluiter (onder opstellen en beschikbaar voorbehoud van uitkomst stellen Financiële Bijsluiter evaluatie van de Financiële Bijsluiter) 56,4

Informatie Besluit Amvb Wet financiële Kredietaanbiedingen dienstverlening elektronisch beschikbaar stellen 2,7

Verkorting van de Regels Novaa bewaarplicht accountants van 10 naar 5 jaar 1,6

Terughoudend zijn met nieuwe Toezichtpraktijk Wet toezicht rapportages en wijzigingen in kredietwezen rapportages voor kredietinstellingen 19,5

Verminderen aantal Amvb Wet op het financieel rapportages voor toezicht kredietinstellingen 13,0

Ontwikkelen van nieuw, op Toezichtpraktijk Wet toezicht internet gebaseerd kredietwezen rapportage-tool voor kredietinstellingen 2,6

Verbeteren software, Toezichtpraktijk Wet toezicht elektronische handtekening verzekeringsbedrijf en Wet voor assurantiemaatschappijen toezicht natura-uitvaartverzekeringsbedrijf. 1,2

Minder beleggingsinstellingen Wet toezicht die moeten rapporteren beleggingsinstellingen 11,8

Alleen apert ongebruikelijke/ Wet melding ongebruikelijke verdachte transacties melden transacties 21,1

Versoepelen identificatie- en Wet identificatie bij verificatieplicht bij dienstverlening dienstverlening 1,2

Inperken gebruik watchlist Sanctiewet 2,0

DNB-tools voor financiële Toezichtpraktijk Wet inzake de rapportageverplichtingen geldtransactiekantoren geldtransactiekantoren 1,2

Minder tijd nodig voor Nieuw rapportagekader DNB voor rapportages voor de Wet Wfbb financiële betrekkingen buitenland (Wfbb) 37,7

Extra rapportages Nieuwe regelgeving gedragstoezicht: Wet financiële dienstverlening, Wet toezicht op accountants en effectentypisch gedragstoezicht 76,0

Extra rapportages Nieuwe regelgeving integriteittoezicht: toezicht op trustkantoren en uitbreiding identificatieplicht juridische beroepsgroepen 21,0

* De onderwerpen van de lijst bij de brief van 17-4-2002 inzake verlichting van administratieve lasten voor het bedrijfsleven (kamerstuk 28346) zijn voor een deel inmiddels gerealiseerd of expliciet opgenomen in de onderwerpen van de onderhavige lijst. Een aantal onderwerpen is nog in ontwikkeling. Deze laatste onderwerpen zijn hier samengevat als "restant uitvoeringsmaatregelen".


---

In de tabel zijn de oorspronkelijk aan de Tweede Kamer gemelde cijfers voor Walvis/SUB (prijspeil 2000) opgenomen. Binnenkort worden aan de Tweede Kamer geactualiseerde cijfers gemeld.