Novem

07-04-2004
Resultaten en aanbevelingen Multi-actor aanpak

Resultaten en aanbevelingen Multi-actor aanpak

Resultaten


- Het werven van de deelnemers voor het EcoSteps-programma verliep niet goed. In totaal zijn 47 deelnemers gestart met het programma; 32 hebben het afgerond.

- Het aantal deelnemers varieerde per activiteit en per wijk. Enkele voorbeelden: 15 mensen in Haren en 17 mensen in Tilburg hebben het EcoSteps-programma afgerond. Daarnaast hebben 5 winkels in Haren (42 volle spaarkaarten) en 2 winkels in Tilburg (2 volle spaarkaarten) hebben aan het project deelgenomen.

- De 15 deelnemers aan het EcoSteps-programma in Haren hebben gemiddeld 9% gas en 12% elektriciteit bespaard. De 17 Tilburgse deelnemers kwamen tot resp. 11% en 15%.

- De multi-actoren zijn tevredener over wijkcampagne in Oosterhaar dan over die in Reeshof: in Oosterhaar was er meer een wijk- en buurtgevoel; de gemeente speelde een actievere rol in de campagne.
- Er ging veel tijd en energie zitten in het vormgeven van de complexe samenwerkingsprocessen tussen de partijen. Verder was er geen duidelijke leider en was er onvoldoende teamspirit. De beoogde synergie is maar ten dele opgetreden.

- De spaaractie van de middenstand verliep niet succesvol. Mogelijke oorzaken: het project werd niet vanuit de winkeliers opgestart; de actie was in de winkels onvoldoende zichtbaar.

- De betrokken scholen hebben enthousiast deelgenomen en zowel de leerlingen als de leraren waren positief. Het bewustzijn van de kinderen omtrent het milieu is verhoogd. Ouders bleken minder geïnteresseerd.

- Uit een telefonische enquête bleek dat in de wijk Reeshof 81% van de ondervraagde bewoners één of meerdere campagneactiviteiten heeft waargenomen, maar dat slechts 36% op de hoogte was van het bestaan van de campagne.

- Slechts op twee punten zijn kleine verschillen geconstateerd tussen de experimentele groep en de controlegroep. Bewoners van De Reeshof gaven bij de nameting iets vaker dan bij de voormeting aan dat ze wel eens milieuvriendelijke, duurzame producten kopen, terwijl er bij de bewoners van Kattenbroek (controlegroep) geen verandering was. Een soortgelijk verschil was er wat betreft het uitzetten van de stand-by-functie van apparaten.

- Problemen: Het belangrijkste probleem was het gebrek aan voorbereidingstijd. Het achterwege blijven van een gedegen voorbereiding heeft een negatieve invloed gehad op vrijwel alle fasen van de campagne.

- Vervolg: Bij de geïnterviewde actoren overheerst de mening dat het zinvol is om door te gaan met de wijkgerichte multi-actor aanpak. In Tilburg wil men voortbouwen op de inmiddels aanwezige structuren en in samenwerking verder de aandacht voor milieu bevorderen.
- Opschaling: In het algemeen zijn de betrokken partijen van mening dat de wijkgerichte multi-actor aanpak een potentieel zeer kansrijke methode is en dat opschaling mogelijk is. Voor het opzetten van vervolgprojecten is inmiddels een stichting opgericht.

Aanbevelingen voor toekomstige projecten


- Breng door middel van een wijkanalyse inzicht in de aanwezige expertise, faciliteiten, kanalen en netwerken. Dit kan gebeuren met de BuurtOntwikkelaar: een digitale kaart met geografische, stedenbouwkundige en bevolkingsinformatie én meer kwalitatieve gegevens over de bewoners van een wijk. Zo wordt duidelijk waar de interessevelden van mensen liggen en hoe de bereidheid is om iets in de eigen wijk te ondernemen. Door de kaart "terug te geven" aan bewoners en gemeente ontstaan discussie, gevoel en actie in de wijk.
- Betrek zoveel mogelijk en zo tijdig mogelijk de relevante partijen bij de wijkcampagne: bottom-up werkt beter dan top-down.
- Selecteer een lokale projectcoördinator van een organisatie die zich verantwoordelijk stelt voor de voortgang van de campagne en die goed bekend is met de wijk.

- Betrek de gemeente bij het project, zodat deze een stimulerende rol kan vervullen.

aanvragen Resultaten en aanbevelingen Multi-actor aanpak