Ingezonden persbericht


Nieuwbouw brengt trots terug in de grafische industrie

De identiteit van Thieme Deventer

Heeft een gebouw een identiteit? Heeft daarmee een drukkerij een eigen identiteit? De in januari dit jaar opgeleverde nieuwbouw van Thieme Deventer bewijst nadrukkelijk dat dit het geval kan zijn. Een identiteit die industriële kenmerken heeft, karakter toont en trots uitstraalt. De nieuwbouw aan de Schonenvaardersstraat 6 is even eenvoudig als uniek van opzet. Thieme Deventer is trots op de 'glazen' drukkerij die ruim zicht geeft op de medewerkers, de werkplekken, de drukpersen en uiteraard het drukwerk.

Hoe ontwikkel je als drukkerij een eigen identiteit? Welk proces gaat vooraf aan de realisatie van nieuwbouw, van een drukkerij waarmee je zowel vandaag als in de toekomst verder kunt? In Deventer was het directeur Piet Sloot die op een zomeravond zijn fantasie over een nieuwe drukkerij verwoordde in honderd kernwoorden, die stuk voor stuk van toepassing waren op het karakter van de nieuwbouw. De honderd kernwoorden werden er vijftig, vijftig vijfentwintig en uiteindelijk tien. In feite vormde het lijstje met trefwoorden de opdracht voor de architect: I'M Architecten uit Deventer. De chemie - toch een absolute voorwaarde - tussen opdrachtgever en opdrachtnemer was er van begin af aan. De tien kernwoorden vormden de eerste schets. Een gelijke vorm van samenwerking werd gevonden in het bouwbedrijf, Bosch Deventer. Samenspel, het nader definiëren tot een plan van aanpak, schetsen, werkafspraken tot de start van de bouw. Eigenlijk hoefde ik verder niets te zeggen, zo zou Piet Sloot de samenwerking later omschrijven. En de architect? Een dergelijk lijstje met tien kernwoorden had hij nog nooit eerder ontvangen, maar zou een gelijke vorm van samenwerken hem vandaag opnieuw ten deel vallen, dan doet hij het zonder enige aarzeling weer.

Appèl
Een ander opmerkelijk onderdeel van het bouwproces was de communicatie over de prijs, of beter gezegd de non-communicatie. Van tien kernwoorden naar concept, van concept naar tekeningen. O ja, het budget. Niet elke wens bleek mogelijk, maar gaandeweg bleek dat de beperkingen ten goede kwamen aan het uiteindelijke concept. De kracht zit in de eenvoud, iets wat de drukkerij van alle kanten uitstraalt: rechtlijnig, robuust en recht door zee. Het is nieuwbouw op een kavel van 5000 m2 op een groter industrieterrein. De gemeente wil dit bedrijventerrein revitaliseren. Met de nieuwbouw heeft Thieme Deventer de toon gezet voor de directe omgeving. In zekere zin daagt Thieme Deventer de toekomstige buren uit. Het resultaat doet een appèl op de collega-bedrijven om een soortgelijke inspanning te leveren.

Productiebedrijf
Thieme Deventer is en blijft niet meer en niet minder is dan een productiebedrijf. Weliswaar een bedrijf dat mooie producten maakt, maar in de kern dat productiebedrijf. Met alleen schoonheid is het slecht geld verdienen. Toch verkoopt de nieuwbouw zichzelf. In feite straalt de nieuwbouw soberheid uit, maar tegelijk klasse. Een 1-op-1-vergelijking met de producten ligt voor de hand. En dat is ook zo. Het gebouw straalt ook trots uit. Die trots staat symbool voor de uitstraling, voor de medewerkers en de producten die de medewerkers maken. Met de drukkerij wil Thieme Deventer tevens de trots terugbrengen in de grafische industrie, die het in deze tijd zwaar te verduren heeft. Trots op het drukkersvak, trots op de producten en zeker niet in de laatste plaats trots op haar relaties op zowel lokaal, regionaal als landelijk niveau. We zijn er trots op om deel uit te maken van grafische industrie in het algemeen, maar in het bijzonder van Thieme GrafiMedia Groep. De identiteit van Thieme Deventer is 1-op-1 die van de Thieme GrafiMedia Groep: een trotse identiteit!


---



Ingezonden persbericht