Gemeente Zwolle

Aanbesteding openbaarvervoer: Concept hoofdlijnennotitie stadsdienst vastgesteld

Het college van burgemeester en wethouders heeft de concept hoofdlijnennotitie aanbesteding stadsdienst openbaarvervoer vastgesteld. Het is de bedoeling om in september 2005 de stadsdienst openbaar te hebben aanbesteed. In deze hoofdlijnen notitie wordt in concept aangegeven aan welke eisen de vervoerder moet voldoen en welke wensen er zijn voor het openbaarvervoer, dat per vervoerder kan worden uitgewerkt. De vervoerder krijgt bijvoorbeeld geen vrijheid in het lijnnet en de haltes van de basislijnen.

Omdat de gemeente ervaring heeft met haar eigen stadsdienst, hebben provincie en gemeente afgesproken, dat de gemeente een eerste aanzet maakt voor de hoofdlijnennotitie. Dit is een concept notitie, die eerst met de gemeenteraad in april wordt besproken. Daarna stelt de provincie de definitieve nota vast. Waarna het programma van eisen voor de vervoerders wordt opgesteld.

Eisen
Aanpassing van lijnvervoering en halteplaatsen ligt maatschappelijk gevoelig en is vaak kostbaar. Daarom wordt het vastleggen van de routes primair als een taak van de opdrachtgevende overheid gezien. Andere eisen zijn:

· De basislijnen rijden minimaal eens per half uur;
· In Zwolle moeten alle bussen lagevloerbussen zijn;
· Maximale tarieven worden vastgesteld (uitgangspunt is Zwolle Retour te handhaven) en;

· Er worden minimumeisen gesteld aan de marketing.

Op 1 januari 2004 heeft de provincie Overijssel de formele bevoegdheid en verantwoordelijkheid ten aanzien van het openbaar vervoer gekregen in de gemeente Zwolle. Deze bevoegdheid lag eerst bij de gemeente. Vandaar dat de provincie de definitieve nota aanbesteding stadsdienst openbaar vervoer vaststelt.


---