AutoRai

9-4-2004

DaimlerChrysler ondersteunt ontwikkeling schone brandstoffen

DaimlerChrysler gelooft in individuele mobiliteit, ook voor de toekomst. Om die individuele mobiliteit te kunnen waarborgen, werkt de onderneming actief mee aan de ontwikkeling van schone alternatieven voor de huidige brandstoffen en aandrijflijntechnologie.

Voor wat betreft het personenvervoer is de brandstofcel daarvan een goed voorbeeld. Deze is te gebruiken voor de aandrijving van alle voertuigen die worden ingezet voor het personenvervoer dus van personenautos tot lijnbussen. Tegen het eind van dit jaar zullen er wereldwijd honderd DaimlerChrysler voertuigen voorzien van brandstofcellen rijden, om praktische ervaring met deze vorm van aandrijving op te doen, voordat een besluit wordt genomen over kleine serieproducties.

Verder wordt binnen het DaimlerChrysler concern geëxperimenteerd met elektrische en hybrideaandrijving; zo heeft Dodge een Ram Quad Cab met diesel-elektrische hybrideaandrijving ontwikkeld, die tegen het eind van dit jaar op kleine schaal in productie gaat, en leverde Orion, een van de Amerikaanse busmerken van DaimlerChrysler, recent een aantal bussen met dezelfde aandrijving af aan de stad New York.

Op het gebied van de alternatieve brandstoffen wordt in de Verenigde Saten geëxperimenteerd met E85, een brandstof op basis van ethanol uit biomassa, terwijl in Europa op redelijk grote schaal al gebruik wordt gemaakt van aardgas bijvoorbeeld voor bussen en huisvuilinzamelingsvoertuigen. DaimlerChrysler beschikt over een eigen aardgascompetentiecentrum in Mannheim, dat in staat is dieselmotoren om te bouwen tot aardgasmotoren, die volledig voldoen aan de wettelijke eisen.

Op de Noordamerikaanse markt produceert DaimlerChrysler-dochter GEM LLC (Global Electric Motorcars) in Fargo, North Dakota, elektrisch aangedreven voertuigen die ingezet worden als stadsvoertuigen, in de kleinschalige goederendistributie, of op bedrijfsterreinen. GEM produceerde in zeven jaar in totaal 28.000 voertuigen, en hoort daarmee tot de marktleiders op het gebied van elektrische voertuigen.

Schonere verbrandingsmotoren
Maar de technici van DaimlerChrysler realiseren zich ook dat voor veel vormen van vervoer de verbrandingsmotor, en dan met name de diesel, nog heel lang de aangewezen krachtbron zal blijven, simpelweg omdat hij de efficiëntste energieleverancier is voor deze vervoersvormen. Een voorbeeld daarvan is het goederenvervoer over langere afstand dit is zonder dieselmotor voorlopig ondenkbaar. Maar wel kan de dieselmotor nog aanzienlijk schoner worden, door tegelijkertijd te werken aan het efficiënter laten verlopen van het verbrandingsproces, het reinigen van de uitlaatgassen, en het zo veel mogelijk ontzwavelen van de dieselbrandstof.

Bij de toekomstige Euro-4 en Euro-5 dieselmotoren met SCR-katalysator, die de uitlaatgassen ontdoet van stikstofoxiden door ze chemisch te laten reageren met AdBlue tot de onschadelijke stoffen stikstof en waterdamp, worden de uitlaatgassen van deze motoren enorm schoon, temeer omdat ook het verbrandingsverloop wordt getuned op een minimale emissie.

Verder volgt DaimlerChrysler met grote aandacht de ontwikkelingen op het gebied van het schoner maken van dieselolie. Ze is actief betrokken bij een intiatief van Choren Industries GmbH uit het Duitse Freiberg, om ethanol en diesel te produceren uit biomassa, dat een goedkopere en minder energie vragende methode moet opleveren om deze grondstoffen tot brandstof te verwerken, en bovendien de opbrengst aan brandstoffen per eenheid biomassa moet vergroten. DaimlerChrysler heeft ruim een miljoen euro in dit project geïnvesteerd en zal de brandstoffen, die dit proces oplevert, testen in haar voertuigen.

Met grote aandacht volgt DaimlerChrysler een door de Deutsche Bundesstiftung Umwelt ondersteund initiatief van Solvent Innovation uit Keulen om door middel van een nieuw procédé met ionische vloeistoffen het zwavelgehalte van dieselolie te reduceren tot een volumeaandeel van minder dan een honderdduizendste, en daarmee de aanwezigheid van zwaveldioxide in de uitlaatgassen vrijwel te elimineren.

Voor voertuigen die veel opereren binnen de bebouwde kom, zoals distributievoertuigen, stadsbussen, huisvuilinzamelingsautos, etc. heeft DaimlerChrysler een programma aan aardgasmotoren ter beschikking, inclusief alle voorzieningen zoals aardgasreservoirs en elektronisch geregelde doseersystemen, die nodig zijn om van diesel als brandstof over te kunnen stappen op aardgas.

Alle Mercedes-Benz dieselmotoren zijn geschikt voor het gebruik van dieselolie met tien procent biodiesel bijgemengd, zoals sinds kort door enkele oliemaatschappijen in Duitsland wordt verkocht. Gewerkt wordt aan het geschikt maken van de motoren voor z.g. designerdiesel, een dieselbrandstof waar een aantal oliemaatschappijen op dit moment aan werkt en die bestaat uit een mengsel van minerale diesel, biodiesel en GTL (gas to liquid), en die zich kenmerkt door een uiterst laag zwavelgehalte. Een aantal Mercedes-Benz dieselmotoren is inmiddels ook al gecertificeerd voor het gebruik van biodiesel, een brandstof die op steeds grotere schaal in Duitsland verkrijgbaar is en als groot voordeel heeft dat ze CO2-neutraal is.