Gemeente Tilburg

9-4-2004
Fraudebestrijding bij identiteitsdocumenten Burgerzaken succesvol

Naar schatting worden er landelijk jaarlijks 5000 valse identiteitsdocumenten ontdekt, zoals paspoorten en geboorteakten. Waarschijnlijk gaat het echter in totaal om circa 50.000 gevallen. Volgens ervaringsgegevens leidt één vals document tot 35.000 65.000 euro schade, in totaal dus 2,5 miljard euro (bron: CRI). Dit was vorig jaar voor de gemeente Tilburg aanleiding om samen met politie en Openbaar Ministerie fraudebestrijding serieus aan te pakken.

Resultaten
Vanaf januari tot op heden heeft de fraudebestrijding in Tilburg geleid tot 3 aanhoudingen, waarbij valse ID-documenten werden opgespoord. (Tegenover 0 aanhoudingen in het verleden.) Daarnaast is het aantal meldingen van vermissingen van ID-documenten vanaf begin dit jaar met ongeveer 30% afgenomen (in februari waren dat er 91 t.o.v. 175 begroot). Bovendien wordt er in overleg met de politie en justitie sneller onderzoek ingesteld als mensen veelvuldig vermissingen van documenten opgeven.

Nieuwe werkwijze
De resultaten zijn het gevolg van een nieuwe werkwijze bij de sector Burgerzaken. Medewerkers volgden een cursus over hoe valse documenten te herkennen en hoe hier mee om te gaan. Hiermee kunnen medewerkers aan de balie als poortwachters voor fraudegevallen optreden. Daarnaast is er geïnvesteerd in ICT-middelen, die de fraudebestrijding ondersteunen.
In het project is geïnvesteerd in een verbeterde samenwerking tussen politie, justitie en gemeente. Hierdoor kunnen fraudegevallen sneller worden geconstateerd en kan hier adequater gevolg aan gegeven worden. In een geval leverde deze samenwerking op dat iemand met 5 paspoorten en 5 bankpassen kon worden aangehouden en vervolgd.