Gemeente Dordrecht


---

Burgerzaken opent Vreemdelingenloket

Vincent Brinkhof
De afdeling Burgerzaken gaat met ingang van 13 april de eerste registratie doen van immigranten (met uitzondering van asielzoekers). Deze taak neemt zij over van de Vreemdelingendienst. Voor de immigrant betekent dit dat hij of zij zich als eerste moet melden bij de afdeling Burgerzaken van de gemeente. Bij Burgerzaken ontvangt de vreemdeling alle informatie over de verdere procedure. De dienstverlening aan immigranten is hiermee verbeterd.

Deze nieuwe werkwijze zorgt ervoor dat de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) direct de juiste persoonsgegevens heeft van de immigrant. Voorheen kon de immigrant pas worden ingeschreven in de Gemeentelijke Basisadministratie, nádat de betrokkene bij de Vreemdelingendienst een aanvraag voor een vergunning tot verblijf had ingediend.
Vanaf 13 april kan de immigrant voor de eerste aanvraag voor een verblijfsvergunning direct bij de gemeente terecht en daar de leges voor de aanvraag betalen, waardoor hij sneller wordt toegelaten in Nederland. Het gaat om immigranten die langer dan drie maanden in Nederland willen verblijven. Ook de zogenaamde `kortverblijvers' die wegens werkzaamheden in Nederland verblijven, moeten zich bij Burgerzaken melden.

Regionaal immigratieloket
De afdeling Burgerzaken werkt niet alleen voor Dordrecht. Het vreemdelingenloket is regionaal opgezet. Zo zijn er afspraken gemaakt met Alblasserdam, Binnenmaas, Cromstrijen, Graafstroom, 's-Gravendeel, Korendijk, Liesveld, Nieuw-lekkerland, Oud-Beijerland en Strijen.

De invoering van dit loket betekent overigens niet dat immigranten niets meer met de IND te maken hebben. De IND beslist of de immigrant een verblijfsvergunning krijgt.