Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Ik bepaal zelf wel met wie ik bel

Rits tele.com op de bres voor de Nederlandse ADSL gebruiker

Rotterdam, 13 april 2004 - Rits tele.com start een actie tegen de monopoliepositie van KPN Telecom op het vaste net. Met de website www.ikbepaalzelfwelmetwieikbel.nl verzamelt het Rotterdamse bedrijf steunbetuigingen van Nederlandse ADSL-gebruikers. Directeur Ytsen Kooistra: "ADSL gebruikers moeten in een geliberaliseerde markt zelf kunnen kiezen met wie ze bellen. Dat is op dit moment niet het geval en daarom starten wij deze actie." Rits tele.com is van plan de steunbetuigingen aan te bieden aan minister Brinkhorst van Economische Zaken, die verantwoordelijk is voor het telecombeleid in Nederland. Het initiatief wordt mede ondersteund door onder andere BBned, Cistron, Unet en Eweka.

In principe staat het iedere Nederlander vrij om een willekeurig telecombedrijf te kiezen voor uitgaande gesprekken, zolang hij of zij maar over een KPN-abonnement beschikt. Volledig overstappen op een alternatieve aanbieder ­ bijvoorbeeld alleen mobiel of bellen via internet ­ is in Nederland voor ADSL gebruikers echter niet mogelijk. Zegt een ADSL gebruiker zijn telefoonabonnement bij KPN op, dan wordt zijn ADSL abonnement EUR 9,09 duurder. De ADSL provider brengt dit bedrag bij zijn abonnee in rekening en draagt het vervolgens af aan KPN.

Dit bedrag dient als vergoeding voor het gebruik van het kopernetwerk dat beheerd wordt door KPN. Opvallend is dat deze vergoeding minder dan 40 cent lager ligt dan het KPN BelBudget abonnement. Op deze manier wordt het voor concurrenten onmogelijk om naast alleen belminuten ook een concurrerend abonnement te verkopen. Ytsen Kooistra: "Voor nieuwe telecomoperators is er op deze manier geen eer te behalen op de Nederlandse consumentenmarkt. De Nederlandse consument heeft dus in feite geen keus: hij is en blijft veroordeeld tot KPN Telecom. Het telefoonnetwerk is betaald door de Nederlandse belastingbetaler. Vrije keuze van een telecom operator is dan toch wel het minste dat die belastingbetaler mag verwachten!"

Rits tele.com praat nu al ruim een jaar met de OPTA over deze problematiek. "De OPTA onderkent het probleem, zou er graag wat aan doen maar is daar binnen de huidige regelgeving niet toe in staat," vertelt Kooistra. "Het ministerie van Economische Zaken ziet evenmin mogelijkheden om in deze situatie verandering te brengen."

Nu vraagt Rits tele.com de politiek om in te grijpen. "Het mooiste zou zijn als het met belastinggeld betaalde netwerk weggehaald wordt bij KPN Telecom en ondergebracht wordt in een onafhankelijk, door de overheid gecontroleerde instantie, zoals dat straks ook bij het energienet gaat gebeuren," stelt Kooistra.

Zolang dat nog niet het geval is wil Rits tele.com dat KPN door de politiek gedwongen wordt om een nieuw abonnement te introduceren: VrijKoper, dat door ADSL aanbieders bij KPN kan worden ingekocht. VrijKoper is uitsluitend bedoeld voor ADSL gebruikers, die niet met KPN willen bellen. De prijs van VrijKoper is gelijk aan het tarief dat ADSL providers nu betalen wanneer een consument wèl met KPN belt, op dit moment EUR 2,68. Wanneer een consument dan zijn KPN abonnement opzegt, wordt de prijs van de ADSL verbinding niet meer verhoogd.

"Door invoering van VrijKoper krijgt de ADSL gebruiker eindelijk de vrijheid om te kiezen tussen KPN en andere telefoonaanbieders," stelt Kooistra: "Het is tijd voor een structurele verandering. Tot nu toe is er door de liberalisering van de telecommarkt eigenlijk maar één ding veranderd: het monopolie van het voormalig staatsbedrijf PTT is nu in handen van een private onderneming!"

Consumenten kunnen via www.ikbepaalzelfwelmetwieikbel.nl aangeven dat ze het initiatief ondersteunen.

Rits tele.com BV · Scheepmakersstraat 11 · 3011 VH Rotterdam · t: 010 ­ 224 55 44 · e: corp@ritstele.com

NOT FOR PUBLICATION /