Gemeente Den Haag

april 2004
Ontwerp voor RandstadRail halte Forepark en onderdoorgang Roeleveenseweg - Houtkade vrijgegeven voor inspraak (7 april)

Het college van B en W van Den Haag heeft twee voorlopige ontwerpen (VO) van deelprojecten voor RandstadRail vrij gegeven voor inspraak. Het gaat om de plannen voor de toekomstige halte Forepark, en de spoor-onderdoorgang tussen de Houtkade en de Roeleveenseweg in Leidschenveen.

Halte Forepark
De halte Forepark komt op het spoorviaduct over de Donau en krijgt de vorm van een eilandperron. In de plannen is rekening gehouden met de aanleg van een voorplein met fietsenstallingen en twee invalidenparkeerplaatsen. Om de bouw van de halte en het eilandperron mogelijk te maken wordt het buitenste spoor verlegd. Het viaduct boven de Donau wordt breder gemaakt om ruimte voor de halte te maken.De toegang tot het perron komt onder het viaduct te liggen. In het ontwerp is veel aandacht geschonken aan sociale veiligheid. De bouw van de halte Forepark start in het najaar van 2004 en is gereed wanneer RandstadRail gaat rijden in 2006. Volgens wethouder Bruno Bruins biedt de komst van RandstadRail een uitgelezen kans om het bedrijventerrein Forepark aan te sluiten op het netwerk van hoogwaardig openbaar vervoer tussen Den Haag, Zoetermeer en Rotterdam. Met de aanleg van deze halte ontstaat ook een extra mogelijkheid voor het vervoer van bezoekers van en naar het ADO-stadion.

Het VO kan worden bekeken op het stadsdeelkantoor Leidschenveen-Ypenburg, in het informatiecentrum van het Ontwikkelingsbedrijf Leidschenveen en in het Gemeentelijk ContactCentrum van het Haagse stadhuis. De termijn waarin gereageerd kan worden op het VO loopt van 15 april tot en met 14 mei 2004. Op woensdag 21 april wordt op het Forepark voor belanghebbenden en belangstellenden een informatiebijeenkomst gehouden. Locatie is Sallo's Broodjes & Brasserie, Moezel 1b. De deuren zijn geopend van 17.00 tot 20.00 uur.

Onderdoorgang Roeleveenseweg - Houtkade
De huidige gelijkvloerse spoorkruising tussen de Roeleveenseweg - Houtkade met de Zoetermeer-spoorlijn wordt in het kader van RandstadRail vervangen door een onderdoorgang. De bouw van de onderdoorgang onder het spoor is noodzakelijk voor de veiligheid van weggebruikers op het traject Roeleveenseweg - Houtkade vanwege de frequentie waarmee RandstadRail op dit deel van het tracé gaat rijden. De nieuwe verbinding is bedoeld voor langzaam verkeer (o.a. voetgangers, fietsers, bromfietsers) en voor hulpdiensten. De onderdoorgang komt net ten oosten van de huidige gelijkvloerse kruising te liggen. De bouw vindt plaats tussen maart 2005 en mei 2006.

Het VO kan worden bekeken op het stadsdeelkantoor Leidschenveen-Ypenburg, in het informatiecentrum van het Ontwikkelingsbedrijf Leidschenveen en in het Gemeentelijk ContactCentrum van het Haagse stadhuis.De termijn van deze tervisielegging loopt van 15 april tot en met 14 mei 2004. Op donderdag 22 april wordt van 17.00 tot 20.00 uur in het informatiecentrum van het Ontwikkelingsbedrijf Leidschenveen een informatiebijeenkomst gehouden voor belanghebbenden en belangstellenden.