Nuon

PERSBERICHT
Amsterdam, 13 april 2004
Nuon 2003 bedrijfsresultaat stijgt met 53% naar ¬ 536 miljoen Hoofdpunten:
· Bedrijfsresultaat +53% naar ¬ 536 miljoen (incl. ¬ 87 miljoen van Reliant) · Netto-omzet neemt toe met 17% tot ¬ 5,1 miljard · Nettowinst stijgt 55% naar ¬ 236 miljoen · Operationele kasstroom ruim verdubbeld tot ¬ 899 miljoen · Reguliere operationele kosten dalen 8% naar ¬ 1,2 miljard · Investeringen in netwerk stijgen met 14% tot ¬ 210 miljoen · Solvabiliteit naar 42% (2002: 44%) door acquisitie Reliant · 82% hoger dividend op ¬ 96 miljoen; pay-out ratio verhoogd tot 40% · Aantal duurzame energieklanten stijgt 41% naar 650.000 Het bedrijfsresultaat van energieonderneming n.v. Nuon, marktleider in stroom en gas in Nederland, is in 2003 met 53% gestegen naar ¬ 536 miljoen (2002: ¬ 350 miljoen). De netto-omzet nam met 17% toe tot ¬ 5,1 miljard (2002: ¬ 4,4 miljard). De nettowinst steeg met 55% naar ¬ 236 miljoen (2002: ¬ 152 miljoen). De operationele kasstroom verdubbelde ruim tot ¬ 899 miljoen. Dankzij goede kostenbeheersing daalden de reguliere operationele kosten met 8% naar ¬ 1,2 miljard. De solvabiliteit daalde licht naar 42% (2002: 44%) door de financiering van de acquisitie van de elektriciteits-centrales van Reliant Energy Europe. Voorgesteld wordt over 2003 een 82% hoger dividend uit te keren van ¬ 96 miljoen; 40% van de nettowinst (2002: ¬ 53 miljoen; 35% van de nettowinst).

Ontwikkeling netto-omzet
De stijging van de netto-omzet met 17% naar ¬ 5,1 miljard is voor een deel toe te schrijven aan de overname van Reliant. Autonoom groeide de netto-omzet met 10% naar ¬ 4,8 miljard (2002: ¬ 4,4 miljard), voornamelijk door een verbeterde omzet in de consumentenmarkt.

Ontwikkeling bedrijfsresultaat
Het bedrijfsresultaat over 2003 van ¬ 536 miljoen is mede beïnvloed door de consolidatie per 1 maart 2003 van Reliant (¬ 87 miljoen), bijzondere afwaarderingen van buitenlandse deelnemingen (¬ 75 miljoen) en een boekwinst van ¬ 43 miljoen op de afwikkeling van de transacties met betrekking tot Norit, EZH en TZH.

Balanstotaal
Het balanstotaal kwam ultimo 2003 bijna 10% hoger uit op ¬ 10,6 miljard (ultimo 2002: ¬ 9,6 miljard). Het eigen vermogen kwam met ¬ 4,5 miljard ultimo 2003 ruim 5% hoger uit (ultimo 2002: ¬ 4,3 miljard).

De rating van Nuon bij Standard & Poor's is A-1/A+ met een 'negative outlook'. Die 'outlook' was recent nog 'stable', maar werd door Standard & Poor's op 1 april jl. naar beneden bijgesteld, na het bekend worden van de kabinetsplannen de energie-bedrijven op te splitsen. Moody's beoordeelt Nuon met P-1/A2 en een 'stable outlook'.

Commentaar Ludo van Halderen: 'In 2003 de bocht genomen' In reactie op de jaarcijfers 2003 zegt bestuursvoorzitter Ludo van Halderen: 'Wij hebben ons duidelijk ontwikkeld naar een meer klantgerichte, stabielere en efficiëntere onderneming. In 2003 is de bocht genomen. Daardoor staan we er nu veel beter voor dan een jaar geleden. Dat geeft vertrouwen. Voor de op handen zijnde volledige liberalisering van de energiemarkt hebben wij een solide uitgangspositie als betrouwbare partner voor bedrijven en consumenten. Over de gehele linie is de kwaliteit van onze operaties in 2003 sterk verbeterd. Grootschalige problemen met administratieve systemen - zoals in 2002 - zijn opgelost. Onze klanten herkennen dit. De gemiddelde tevredenheid van particuliere klanten nam in 2003 toe tot circa 80%. Ook de tevredenheid van onze zakelijke klanten vertoont, na een dieptepunt in 2002, een stijgende lijn'.

'Splitsing benadeelt energieconsument'
In een reactie op het kabinetsvoorstel van 31 maart jl. om de energiebedrijven uiterlijk per 1 januari 2007 te splitsen, zei Van Halderen: 'Het debat draait om de vraag of het beter is voor de concurrentie op de markt én voor de betrouwbaarheid van de energie-voorziening als de leverings- en netwerkbedrijven volledig worden gesplitst. Wij vinden een gedwongen opsplitsing van energieondernemingen een zeer gevaarlijk, onherroepelijk experiment, dat forse nadelen oplevert voor de consument en voor de betrouwbaarheid én de milieukwaliteit van de Nederlandse energievoorziening. Ik ben ervan overtuigd dat effectieve regulering de beste garantie is voor leverings- en voorzieningszekerheid op lange termijn. Daarmee geef je ruimte aan sterke energie-bedrijven, die kunnen concurreren op de Europese markt en die voor de overheid een partner blijven in het realiseren van een kostenefficiënte, betrouwbare en duurzame energievoorziening'.

Organisatie slagvaardiger, kosten omlaag
In 2003 heeft Nuon de aanzet gegeven tot een nieuwe organisatiestructuur. In plaats van 24 separate business units zijn er nu vier divisies: Retail Customers, Business Customers, Energy Sourcing en Netwerk Services. Daarnaast opereert de onafhankelijke netbeheerder Continuon Netbeheer. Transparantie, slagkracht en flexibiliteit van de onderneming verbeterden sterk. Ook slaagde Nuon erin de operationele gang van zaken verder op orde te brengen. Nuon voerde daarvoor vier speciale programma's uit gericht op: administratieve organisatie en financiële controle; verbetering van de ICT-infrastructuur en beperking van de ICT-uitgaven; voorbereiding van de onderneming op de vrije consumentenmarkt; verbetering van de administratieve processen in het zakelijk segment. Gevolg was dat Nuon in 2003 efficiënter omging met haar werkkapitaal. De reguliere operationele kosten daalden met 8% naar ¬ 1,2 miljard (2002: ¬ 1,3 miljard). Deze kosten zullen verder worden verlaagd in het kader van een breder programma om het rendement op geïnvesteerd vermogen te verhogen.

Toonaangevende positie in duurzame energie
In 2003 nam het aantal duurzame energie klanten met 41% toe 650.000 (ultimo 2002: 460.000). Het aantal Natuurstroom-klanten daalde, terwijl het aantal Groenstroom-klanten bijna verdubbelde. Natuurstroom wordt opgewekt door zon, wind- en waterkracht, Groenstroom voornamelijk door biomassa.

Stroomuitval licht toegenomen
Nuon investeerde in 2003 ¬ 187 miljoen in infrastructuren(2002: ¬ 140 miljoen). De klanten die elektriciteit afnemen via het netwerk van Continuon Netbeheer hebben in 2003 gemiddeld 31,9 minuten geen stroom ontvangen. In 2002 was dit 30,2 minuten. Het aantal klanten dat vorig jaar werd getroffen door stroomuitval, daalde met 1,2 procent naar ruim 1 miljoen klanten. De gemiddelde uitvalduur van 31,9 minuten betekent dat het netwerk gedurende 99,994% van het jaar goed heeft gewerkt. Daarmee is dit netwerk één van de best presterende elektriciteitsnetwerken ter wereld.

Profiel Nuon
Nuon is een toonaangevende Nederlandse energieonderneming, die met elektriciteit, gas, warmte en aanvullende diensten 2,7 miljoen klanten bedient in met name Nederland, België en Duitsland. De onderneming is actief in productie, handel, transport en levering van (duurzame) energie. Nuon streeft naar evenwichtige groei voor alle betrokkenen: aandeelhouders, medewerkers, klanten, milieu en maatschappij. De omzet in 2003 bedroeg ¬ 5,1 miljard. Bij Nuon werken 10.000 medewerkers. De belangrijkste aandeelhouders van Nuon zijn de provincies Friesland, Gelderland en Noord-Holland en de gemeente Amsterdam.