14-4-2004
De Mercedes-Benz E 200 NGT zowel op aardgas als benzine
Het leveringsgamma van de Mercedes-Benz E-Klasse is uitgebreid met de
E 200 NGT. NGT staat voor Natural Gas Technology en verwijst naar het
aardgas waar de auto op kan rijden. Deze nieuwkomer is gebaseerd op de
E-Klasse 200 Kompressor in Sedan-uitvoering, voorzien van een
automatische versnellingsbak.
Het belangrijkste voordeel van rijden op aardgas, vergeleken met
diesel en benzine, is de geringere uitstoot van schadelijke stoffen.
Zo zijn de emissies van kooldioxide (CO2) beduidend lager, evenals de
emissiewaarden van stikstofoxide (NOx), koolmonoxide (CO) en
koolwaterstoffen.
De prestaties zijn nog steeds van een hoog niveau, met een topsnelheid
van rond de 220 km/u. Bij dit getal is rekening gehouden met het
methaangehalte in het Nederlandse aardgas.
De hoeveelheid methaan in aardgas is van invloed op de prestaties van
de motor. Het maximum vermogen bedraagt 120 kW (163 pk) en het maximum
koppel 240 Nm. Het is aan de aanwezigheid van de compressor te danken
dat de technische specificaties van de E 200 NGT grotendeels
overeenkomen met die van de E 200 Kompressor.
Met behulp van de toetsen op het multifunctionele stuurwiel kan de
bestuurder kiezen tussen rijden op aardgas of op benzine. Als de
aardgasvoorraad op is, schakelt de auto automatisch over op benzine.
Na het tanken van aardgas schakelt de motor dan automatisch weer om
naar aardgas. Hoeveel aardgas nog aanwezig is, valt af te lezen op het
multifunctionele display in de snelheidsmeter.
De E 200 NGT beschikt over de standaard 65 liter benzinetank (of 80
liter tegen meerprijs) en vier aardgastanks met een totale inhoud van
107,5 liter (goed voor 18 kg aardgas). Deze tanks zijn in de
kofferruimte geplaatst, tegen de achterbank en in de reservewielbak.
De E 200 NGT kan hierdoor niet voorzien worden van een neerklapbare
achterbank en een reservewiel. Ondanks de aanwezigheid van de tanks
bedraagt de inhoud van de bagageruimte nog altijd een forse 400 liter.
Afgezien van de type-aanduiding achterop is niet te zien dat de E 200
NGT op aardgas rijdt. De aardgasvulopening is weggewerkt achter de
brandstofklep en zit naast de vulopening voor benzine.
Aardgas is in Nederland nog maar op beperkte schaal verkrijgbaar als
autobrandstof. Tankmogelijkheden zijn er met name in de regios Almelo,
Amsterdam en Utrecht. Ofschoon de E 200 NGT zonder problemen ook op
Euro loodvrij kan rijden, zal deze jongste aanvulling op het reeds
grote E-Klasse gamma vooral interessant zijn voor bedrijven en
automobilisten in de buurt van zon aardgas-
vulstation. Hierbij valt te denken aan taxi-ondernemingen, fleetowners
en mensen die het milieu een extra warm hart toedragen.
De Mercedes-Benz E 200 NGT kost 57.150,- inclusief BTW en BPM.
DaimlerChrysler Nederland is nog met de fiscus in overleg over
BPM-vrijstelling over de aardgasinstallatie en kan mogelijk resulteren
in een verlaging van de consumentenprijs met 1.333,- .
Met een inhoud van circa 22 m3 in de aardgastank en bij een
aardgasprijs van 0,39 per m3 kan de toekomstige bestuurder voor 8,58
ongeveer 300 kilometer rijden.
AutoRai