AutoRai

14-4-2004

De Mercedes-Benz E 200 NGT zowel op aardgas als benzine

Het leveringsgamma van de Mercedes-Benz E-Klasse is uitgebreid met de E 200 NGT. NGT staat voor Natural Gas Technology en verwijst naar het aardgas waar de auto op kan rijden. Deze nieuwkomer is gebaseerd op de E-Klasse 200 Kompressor in Sedan-uitvoering, voorzien van een automatische versnellingsbak.

Het belangrijkste voordeel van rijden op aardgas, vergeleken met diesel en benzine, is de geringere uitstoot van schadelijke stoffen. Zo zijn de emissies van kooldioxide (CO2) beduidend lager, evenals de emissiewaarden van stikstofoxide (NOx), koolmonoxide (CO) en koolwaterstoffen.

De prestaties zijn nog steeds van een hoog niveau, met een topsnelheid van rond de 220 km/u. Bij dit getal is rekening gehouden met het methaangehalte in het Nederlandse aardgas.

De hoeveelheid methaan in aardgas is van invloed op de prestaties van de motor. Het maximum vermogen bedraagt 120 kW (163 pk) en het maximum koppel 240 Nm. Het is aan de aanwezigheid van de compressor te danken dat de technische specificaties van de E 200 NGT grotendeels overeenkomen met die van de E 200 Kompressor.

Met behulp van de toetsen op het multifunctionele stuurwiel kan de bestuurder kiezen tussen rijden op aardgas of op benzine. Als de aardgasvoorraad op is, schakelt de auto automatisch over op benzine. Na het tanken van aardgas schakelt de motor dan automatisch weer om naar aardgas. Hoeveel aardgas nog aanwezig is, valt af te lezen op het multifunctionele display in de snelheidsmeter.

De E 200 NGT beschikt over de standaard 65 liter benzinetank (of 80 liter tegen meerprijs) en vier aardgastanks met een totale inhoud van 107,5 liter (goed voor 18 kg aardgas). Deze tanks zijn in de kofferruimte geplaatst, tegen de achterbank en in de reservewielbak. De E 200 NGT kan hierdoor niet voorzien worden van een neerklapbare achterbank en een reservewiel. Ondanks de aanwezigheid van de tanks bedraagt de inhoud van de bagageruimte nog altijd een forse 400 liter.

Afgezien van de type-aanduiding achterop is niet te zien dat de E 200 NGT op aardgas rijdt. De aardgasvulopening is weggewerkt achter de brandstofklep en zit naast de vulopening voor benzine.

Aardgas is in Nederland nog maar op beperkte schaal verkrijgbaar als autobrandstof. Tankmogelijkheden zijn er met name in de regios Almelo, Amsterdam en Utrecht. Ofschoon de E 200 NGT zonder problemen ook op Euro loodvrij kan rijden, zal deze jongste aanvulling op het reeds grote E-Klasse gamma vooral interessant zijn voor bedrijven en automobilisten in de buurt van zon aardgas-
vulstation. Hierbij valt te denken aan taxi-ondernemingen, fleetowners en mensen die het milieu een extra warm hart toedragen.

De Mercedes-Benz E 200 NGT kost 57.150,- inclusief BTW en BPM. DaimlerChrysler Nederland is nog met de fiscus in overleg over BPM-vrijstelling over de aardgasinstallatie en kan mogelijk resulteren in een verlaging van de consumentenprijs met 1.333,- .

Met een inhoud van circa 22 m3 in de aardgastank en bij een aardgasprijs van 0,39 per m3 kan de toekomstige bestuurder voor 8,58 ongeveer 300 kilometer rijden.