Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Leidschendam, 14 april 2004

CBL: Maatschappelijke organisaties zetten logische stap

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, de koepelorganisatie van alle supermarkten in Nederland, is blij met het initiatief van een groot aantal maatschappelijke organisaties om hun leden en donateurs op te roepen biologische producten te kopen. De maatschappelijke organisaties geven vandaag het startschot voor deze actie door de "grootste biologische taart ooit" aan te snijden op het Beursplein in Amsterdam.

Supermarkten zijn de afgelopen jaren actief om meer biologische producten aan de consument aan te bieden. Ook worden biologische producten meer gepromoot via speciale schapkaarten, winkelbladen, internetsites van supermarkten en advertentiecampagnes op radio en TV. Hoe meer consumenten biologische producten kopen, hoe beter het met de biologische sector zal gaan. "Hopelijk is dit Moreel Appèl van de maatschappelijke organisaties aan hun achterban net dat duwtje in de rug dat wij nodig hebben om een echte biologische doorbraak te krijgen. Duurzame marktontwikkeling loopt in onze ogen altijd via de consument, maar wij kunnen en willen de consument niet dwingen bepaalde producten te kopen. Met deze oproep hopen wij op een substantiële en structurele vraagimpuls", aldus Marc Jansen, Hoofd Consument en Kwaliteit, van het CBL.

In 2001 is het Convenant Marktontwikkeling Biologische Landbouw ondertekend door ketenpartijen, maatschappelijke organisaties en overheid. Doelstelling van het Convenant is om in 2004 de consumentenbestedingen aan biologisch op 5% te krijgen.

--einde persbericht--

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Miranda Boer, Hoofd PR en Voorlichting, 070-3376260 of 06-51523307.

Met vriendelijke groet,
Miranda M.G. Boer
Hoofd PR en Voorlichting CBL

070-3376200
06-51502772