Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Leidschendam, 14 april 2004

Omzet thuiswinkel branche naar ¤ 2,5 miljard
Stijging van 14,3% in 2003

De Nederlandse thuiswinkel markt is in 2003 gestegen naar ¤ 2,5 miljard, een stijging van 14,3% ten opzichte van een jaar geleden. Nederland is daarmee het vierde Europese land qua thuiswinkelomzet, na Duitsland, Groot-Brittannië en Frankrijk. Per hoofd van de bevolking werd in 2003 voor gemiddeld ¤154 aan producten en/of diensten via catalogi, internet, televisie, post, telefoon, enz. gekocht Dit is ¤19 meer dan in 2002.

De omzetstijging in de thuiswinkel branche in 2003 is met ruim 14% opvallend te noemen in vergelijking met de -3% daling in de reguliere detailhandel. Het aandeel van de totale thuiswinkel branche in 2003 ten opzichte van de totale Nederlandse detailhandelsomzet bedraagt inmiddels 3% (2,7% in 2002). Het aandeel van de thuiswinkel branche ten opzichte van de non-food retail bedraagt nu 5,3% (4,4% in 2002).

De cijfers voor verkopen op afstand, waarin alle verkoopkanalen gemeten zijn, maken onderdeel uit van de Thuiswinkel Markt Monitor en zijn tot stand gekomen in nauwe samenwerking Blauw Research en mede gebaseerd op cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. De meer dan 150 leden van de branchevereniging Thuiswinkel.org vertegenwoordigen zo'n 70% van de totale Nederlandse thuiswinkel markt.

Omzetontwikkeling thuiswinkel branche in miljarden euro's per jaar

1998: ¤ 1,09
1999: ¤ 1,23
2000: ¤ 1,52
2001: ¤ 1,84
2002: ¤ 2,2
2003 ¤ 2,5

De forse stijging van de omzet van Nederlandse thuiswinkelbedrijven is te danken aan de sterke groei van consumentenbestedingen op internet. In 2003 stegen de aankopen via internet als bestel- en verkoopkanaal naar ¤1,2 miljard, een stijging van 32% ten opzichte van 2002. Ook nieuwe toetreders tot de markt, variërend van traditionele detailhandel tot financiële dienstverleners, dragen bij aan de snelgroeiende omzetstijging.

Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: 'De omzetgroei betekent dat de inhaalslag voor Nederland op Europees niveau zich voortzet. Nederland bezet nu een stevige vierde plaats op de Europese ladder van omzetcijfers. Tegelijkertijd zien we dat consumenten bewust kiezen voor internet als nieuw bestel- en koopkanaal. Het vertrouwen in kopen op afstand blijft verder toenemen, wat niet in de laatste plaats te danken is aan de groeiende bekendheid van het consumenten keurmerk Thuiswinkel Waarborg.'

Jongen: 'Dit najaar nog wordt rond het Thuiswinkel Waarborg voor de eerste maal de Nationale Thuiswinkel Week georganiseerd: een nieuw event op de retail kalender dat het gemak van kopen van producten en diensten via catalogi, internet etc. onder de aandacht van de consumenten zal brengen.'

-EINDE PERSBERICHT-
THUISWINKEL.ORG
De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org, is als brancheorganisatie de primaire belangenbehartiger van bedrijven die producten en/of diensten op afstand (catalogus, internet, post, tv, etc.) verkopen aan consumenten.

Alle leden van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie onderschrijven de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg. Onderdeel van deze gedragsregels zijn de relevante Europese richtlijnen, Nederlandse wet- en regelgeving, de gedragsregels die het gevolg zijn van door Thuiswinkel.org gemaakte afspraken met derden, bindende algemene voorwaarden en adequate geschillenbeslechting.

Keurmerk Thuiswinkel Waarborg
De gedragsregels zijn direct gekoppeld aan het Thuiswinkel Waarborg, hét consumenten keurmerk voor veilig en betrouwbaar winkelen via internet, telefoon, catalogus, post, etc. Voor consumenten betekent dit dat alle aangesloten leden zich houden aan regels rond informatieplicht, privacy, herroepingrecht, terugbetaling en geschillenbeslechting. Consumenten kunnen bedrijven die zich hebben gecommitteerd aan deze gedragsregels herkennen aan het Thuiswinkel Waarborg logo. Het keurmerk Thuiswinkel Waarborg is door de Consumentenbond bestempeld als de opvolger van het per 1 januari 2002 door de Consumentenbond beëindigde Web Trader.

De vereniging telt inmiddels meer dan 150 leden en stelt zicht ten doel als spreekbuis te fungeren voor haar leden en de zelfregulering binnen de branche te bevorderen. Daarnaast is het uitwisselen van kennis en informatie onder haar leden en met derden een belangrijke doelstelling.

Achtergrondinformatie (

Ingezonden persbericht