Provincie Friesland

PERSBESLUITENLIJST

Vergadering van Gedeputeerde Staten,
dinsdag 13 april 2004

Mededelingen

Gedeputeerde Staten hebben de besluitenlijst van de GS-vergadering van
6 april 2004 vastgesteld.

Besluitenlijst beschikbaar

Tweede termijn gesteld aan Sonac
Het college stelt destructiebedrijf Sonac een tweede en laatste termijn om per 15 mei aanstaande aan de vergunde geurnorm te voldoen. Eerder al werd het bedrijf een termijn gesteld om per 1 maart te voldoen aan deze geurnorm. Controle door een op 3 en 4 maart uitgevoerde geurmeting heeft laten zien dat de eerder geconstateerd forse overschrijding eveneens fors is afgenomen. De nu geconstateerde overschrijding bedraagt een achtste van de eerdere overschrijdingen in december: inspanningen van het bedrijf hebben een reductie van van 47.900 naar 5.700 miljoen geureenheden per uur als gevolg. Gelet op de binnenkort nog door het bedrijf te nemen maatregelen om aan de geurnorm te voldoen, heeft het college een tweede termijn gesteld. Een en ander maakt deel uit van de handhavingsprocedure, na deze voorwaarschuwingsbrief wordt opnieuw een geurmeting uitgevoerd. Wordt uiteindelijk niet aan de geurnorm voldaan, dan kan het college een dwangsom opleggen.

Laatste bijdrage voor www.fryzo.nl
GS hebben ingestemd met een incidentele bijdrage van maximaal E21.000 aan de Stichting Fryzo voor de website www.fryzo.nl Deze onafhankelijke website is een initiatief van 17 or-ganisaties voor wonen, zorg en welzijn en biedt op dit gebied actuele informatie aan burgers en intermediairs in Fryslân. De stichting Fryzo heeft dit bedrag aangevraagd om nieuwe deelnemers en adverteerders aan te trekken en om de website beter bekend te maken. De provincie Fryslân verstrekt voor de laatste keer een geldbedrag en stelt daarbij de voorwaar-de dat de Stichting Fryzo per 2006 een structurele oplossing heeft voor de voortgang van hun website. Na deze bijdrage is de financiële bemoeienis van de provincie met de website afgelopen.

Rapportage Badinrichtingen/zwemgelegenheden
Gedeputeerde Staten hebben de jaarlijkse rapportage van de Wet Hygiëne en Veiligheid Badinrichtingen en Zwemgelegenheden vastgesteld. Doel van de rapportage is een overzicht te geven van de stand van zaken bij alle zweminrichtingen, en daarbij gaat het om zowel de zwembaden als ook de zwemplaatsen in het oppervlaktewater. In de rapportage wordt specifiek ingegaan op de aspecten waterkwaliteit, hygiëne en veiligheid, zowel in als rondom de zwemgelegenheden. Conclusie is dat de waterkwaliteit, hygiëne en veiligheid in de reguliere zweminrichtingen en de zwemplaatsen in het oppervlaktewater goed was. De waterkwaliteit in zweminrichtingen is zelfs verbeterd, vooral in de niet openbaar toegankelijke (prive-) zweminrichtingen. In 2004 blijft de waterkwaliteit een belangrijk aandachtspunt en wordt daarnaast ook specifiek aandacht besteed aan de veiligheid in zweminrichtingen. Persbericht beschikbaar

Toedeling middelen openbaar vervoer 2004
Het college heeft de financiele middelen verdeelt die het rijk beschikbaar stelt voor het openbaar vervoer. Dit jaar ontvangt Fryslân een bedrag van E28.757.300. Een bedrag waarin dit jaar voor het eerst de bijdrage voor het stadsvervoer in Leeuwarden is opgenomen, E 3.609.000,-, dit geld wordt doorgesluisd naar de gemeente Leeuwarden die het stadsvervoer uitvoerd. Zonder de bijdrage voor het stadsvervoer is de rijksbijdrage aan de provincie voor de uitvoering van het bus- E 24.899.000,-. Dat is lager dan waarop was gerekend. De al aangekondigde bezuiniging valt E 287.212,- hoger uit: geen bezuiniging van E 1.900.000,- maar E 2.187.212,-. Provinciale Staten hebben in 2003 al aangegeven de bezuinigingen voor 2004 op te vangen. Met de door de provincie bijgelegde financiele middelen wordt de verdeling als volgt:


- rijksbijdrage: E 28.757.300,-

- provinciale bijdrage: 2.190.000,-


- totaal beschikbaar voor openbaar vervoer 30.947.300,-

verdeling middelen:

- stadsvervoer Leeuwarden 3.609.000,-

- subsidieplafond innovatieve projecten 248.990,-
- subsidieplafond toegankelijkheid OV 261.219,-
- subsidieplafond sociale veiligheid OV 370.364,-
- bijdrage onkosten buurtbusprojecten 22.400,-
- exploitatiesubsidie vervoerders 25.650.105,-
- bijdrage aan provincie Groningen i.v.m. grensoverschrijdend vervoer 210.926,-

- bijdrage aan provincie Flevoland i.v.m. grensoverschrijdend vervoer (maximale bijdrage) 55.000,-
- reservering onderzoekskosten OV 519.296,-

Versnelde uitvoering van 23 kleinschalige infrastructurele maatregelen Het college maakt ruim 2,7 miljoen euro vrij voor het versneld aanpakken van een 23-tal kleinschalige ''knelpunten'' in de provinciale infrastructuur. Het gaat dan om situaties waarbij uit het oogpunt van vooral bereikbaarheid en verkeersveiligheid maatregelen worden genomen, zowel voor het fiets- en autoverkeer als ook voor het openbaar vervoer en de recreatievaart. Zo worden er kruispunten aangepakt, snelheidsbeperkingen ingevoerd, fietspaden geasfalteerd, abri's geplaatst en worden bruggetjes verhoogd. Alle projecten worden nog dit jaar ter hand genomen. Persbericht beschikbaar

Programmafinanciering Extern Veiligheidsbeleid
De provincie ontvangt 667.000 euro van het rijk voor de versterking van de uitvoering van het extern veiligheidsbeleid. Dat bedrag wordt door het rijk uitgekeerd als zij het programma goedkeurd dat door de provincie voor 1 juni moet worden ingediend. Onder externe veiligheid wordt onder andere verstaan het transport over weg en water van gevaarlijke stoffen, maar ook de opslag daarvan in bijvoorbeeld LPG-stations. Onder regie van de provincie wordt in samenwerking met de Friese gemeenten in de komende twee jaar, het programma opgesteld waarmee de externe veiligheid kwalitatief kan worden verbeterd. Voor 1 januari wordt dit programma vervolgens uitgevoerd.


---- --


PERSBERICHT

Nummer: 096 SJT
Datum: 14 april 2004

Rapportage 2003 van de Wet Hygiëne en Veiligheid Badinrichtingen en Zwemgelegenheden

Gedeputeerde Staten hebben de jaarlijkse rapportage van de Wet Hygiëne en Veiligheid Badinrichtingen en Zwemgelegenheden vastgesteld. Doel van de rapportage is een overzicht te geven van de stand van zaken bij alle zweminrichtingen, en daarbij gaat het om zowel de zwembaden als ook de zwemplaatsen in het oppervlaktewater. In de rapportage wordt specifiek ingegaan op de aspecten waterkwaliteit, hygiëne en veiligheid, zowel in als rondom de zwemgelegenheden. Conclusie is dat de waterkwaliteit, hygiëne en veiligheid in de reguliere zweminrichtingen en de zwemplaatsen in het oppervlaktewater goed was. De waterkwaliteit in zweminrichtingen is zelfs verbeterd, vooral in de niet openbaar toegankelijke (prive-) zweminrichtingen. In 2004 blijft de waterkwaliteit een belangrijk aandachtspunt en wordt daarnaast ook specifiek aandacht besteed aan de veiligheid in zweminrichtingen.

De provincie Fryslân is op grond van de Wet Hygiëne en Veiligheid Badinrichtingen en Zwemgelegenheden (WHVBZ) het bevoegde gezag voor toezicht op waterkwaliteit, hygiëne en veiligheid van 120 reguliere zweminrichtingen en 53 zwemplaatsen in het Friese binnenwater en aan de IJsselmeerkust en de Noordzeekust. Om een goed beeld van de waterkwaliteit te krijgen moeten de reguliere zweminrichtingen éénmaal per maand het water laten onderzoeken door een gecertificeerd laboratorium, welke gegevens naar de provincie worden gezonden. Dit geldt ook voor zwemplaatsen in oppervlaktewater, daar doet het Wetterskip Fryslân in de maanden mei tot en met september tweewekelijks onderzoek.

De controles hebben in 2003 alleen bij de zwemplaatsen in het oppervlaktewater tot maatregelen geleid. Zo zijn in de zomerperiode (augustus-september) voor de zwemplaatsen bij de Kleine Wielen, bij Galamadammen en Elahuizen aan de Fluessen en bij Rottevalle aan De Leijen zwemverboden dan wel negatieve zwemadviezen gegeven om bijvoorbeeld de aanwezigheid van blauwalg.

De belangstelling voor de zwemwaterkwaliteit in oppervlaktewater is ieder jaar groot, dit in tegenstelling tot de reguliere zweminrichtingen waar praktisch geen vragen over worden gesteld. Vooral op warme zomerdagen wordt de provincie overspoeld met vragen over de zwemwaterkwaliteit van zwemplaatsen in oppervlaktewater. Zwemmers kunne daarvoor terecht bij de zwemwatertelefoon (tel. 058-2925 650), de internetpagina fryslan.nl en op teletekstpagina 750.

Een exemplaar van de Rapportage 2003 Wet Hygiëne en Veiligheid Badinrichtingen en Zwemgelegenheden kunt u aanvragen bij het Team Communicatie van de provincie Fryslân, tel. 058-2925524.Volgnr.+afkorting081/SJT Datum: Datum23-3-2004

Ontwerp-tracébesluit Rijkweg 7 Sneek ter inzageKop: gecentreerd/vet en 16 pnt

De minister heeft ingestemd met het Ontwerp-tracéBesluit voor de Rijkweg 7 Sneek. Daarmee is de realisatie van Rijksweg 7 Sneek een belangrijke stap dichterbij gekomen. Het Inspraakpunt van Verkeer en Waterstaat legt het Ontwerp-tracébesluit Rijksweg 7 Sneek nu voor inspraak ter inzage van 29 maart tot en met 24 mei 2004. Inwoners en belanghebbenden kunnen daarmee hun mening over de inhoud van het Ontwerp-tracébesluit (OTB) kenbaar maken. Naast het ter inzage leggen van het OTB wordt door het Inspraakpunt een informatiebijeenkomst, met aansluitend een hoorzitting, georganiseerd op 22 april aanstaande. Tekst: 11 pnt.
Inhoud Ontwerp-tracébesluit
Het Ontwerp-tracébesluit Rijksweg 7 Sneek voorziet in het nemen van een aantal maatregelen aan en nabij de Rijksweg, vanaf het Stadspark tot de Geeuw. Daarnaast is voorzien in de aanleg van: een aquaduct ter plaatse van de Geeuw;
een kortsluitende verbinding tussen de Geeuw en de aansluiting op de Rijksweg 7 ter hoogte van Folsgare (zuidelijke omlegging bedrijventerrein Hemmen A7 richting Bolsward); een verbindingsweg die de Bolswarderbaan/Stadsrondweg Noord verbindt met de Rijksweg 7; een verbindingsweg tussen de Lemmerweg en de aan te leggen aansluiting Akkerwinde.

Deze maatregelen zijn in het Ontwerp-tracébesluit in detail uitgewerkt.

Provincie treedt op als uitvoerder
Hoewel het om een Rijksweg gaat zal de provincie - als de minister van Verkeer & Waterstaat eenmaal het definitieve tracébesluit heeft genomen - volgend jaar de uitvoering van het werk ter hand nemen. Het streven is er op gericht om tegelijkertijd met het tracébesluit eind 2004 een realisatiebesluit te krijgen. Vooruitlopend op de definitieve besluitvorming door de minister is de provincie al begonnen met de voorbereiding van de uitvoering van het werk. De provincie - vol vertrouwen over de voortgang van het project - is bereid om, voor de kosten die dat met zich meebrengt, een risico van maximaal 1 miljoen euro te nemen. Als alles volgens planning verloopt, kan in 2005 gestart worden met de uitvoering.

Hoorzitting over Ontwerp-tracébesluit op 22 april Om inwoners en belanghebbenden zo goed mogelijk te informeren over de inhoud van het Ontwerp-tracébesluit wordt door het Inspraakpunt Verkeer en Waterstaat voorafgaand aan de hoorzitting ook een informatiebijeenkomst georganiseerd. De hoorzitting en de informatiebijeenkomst vinden plaats op 22 april 2004 in het Partycentrum De Stolp, Smidsstraat 6 te Sneek. De informatiebijeenkomst wordt gehouden van 19.00 tot 20.30 uur. De hoorzitting start om 20.30 uur.

Achtergrond van het project
Rijksweg 7 is een onderdeel van het landelijke hoofdwegennet. Ter hoogte van Sneek maakt de Rijksweg 7 deel uit van de Stadsrondweg-Zuid. Omdat deze oorspronkelijk niet voor het doorgaande verkeer is ontworpen en er zich ter hoogte van de Geeuw een lage beweegbare brug bevindt, staan er regelmatig files. Om die reden is het ministerie van Verkeer en Waterstaat in 1995 gestart met de Tracéwetprocedure voor de aanpassing van Rijksweg 7 bij Sneek. Vervolgens hebben Rijk en provincie Fryslân gezamenlijk besloten tot een nadere studie, waarbij het initiatief bij de provincie Fryslân ligt. Deze gezamenlijke studie heeft eind 2002 geleid tot een besluit van de provincie Fryslân en de gemeenten Sneek en Wymbritseradiel, dat vervolgens is uitgewerkt in het Ontwerp-tracébesluit Rijksweg 7 Sneek.

Inspraak en informatie

Het Ontwerp-tracébesluit ligt ter inzage bij onder andere de gemeenten Sneek en Wymbristeradiel, de provincie Fryslân, het hoofdkantoor van Rijkswaterstaat in Leeuwarden en bij het Informatiecentrum A7. Voor het verkrijgen van een gratis samenvatting van het Ontwerp-tracébesluit, het aanvragen van een exemplaar van het Ontwerp-tracébesluit (kosten E 25) en het verkrijgen van meer informatie over de inhoud hiervan, kan contact opgenomen worden met het Informatiecentrum A7, telefoon (0515) 57 80 00, adres Oud Kerkhof 7 te Sneek. U kunt ook de internetsite raadplegen: kijk op www.a7sneek.nl.

Voor inlichtingen over de Inspraakprocedure kunt u zich wenden tot het Inspraakpunt Verkeer en Waterstaat, telefoon (070) 351 96 00, of via internet www.inspraakvenw.nl

In de regionale bladen worden advertenties geplaatst waarin alle relevante informatie is opgenomen.

N 35


---- --


PERSBERICHT

Nummer: Volgnr.+afkorting093 SJT081/SJT
Datum: 14 april 2004Datum23-3-2004

Ontwerp-tracébesluit Rijkweg 7 Sneek ter inzageKop: gecentreerd/vet en 16 pnt

De minister heeft ingestemd met het Ontwerp-tracéBesluit voor de Rijkweg 7 Sneek. Daarmee is de realisatie van Rijksweg 7 Sneek een belangrijke stap dichterbij gekomen. Het Inspraakpunt van Verkeer en Waterstaat legt het Ontwerp-tracébesluit Rijksweg 7 Sneek nu voor inspraak ter inzage van 29 maart tot en met 24 mei 2004. Inwoners en belanghebbenden kunnen daarmee hun mening over de inhoud van het Ontwerp-tracébesluit (OTB) kenbaar maken. Naast het ter inzage leggen van het OTB wordt door het Inspraakpunt een informatiebijeenkomst, met aansluitend een hoorzitting, georganiseerd op 22 april aanstaande. Versnelde uitvoering van 23
kleinschalige infrastructurele maatregelen

Het college maakt ruim 2,7 miljoen euro vrij voor het versneld aanpakken van een 23-tal kleinschalige ''knelpunten'' in de provinciale infrastructuur. Het gaat dan om situaties waarbij uit het oogpunt van vooral bereikbaarheid en verkeersveiligheid maatregelen worden genomen, zowel voor het fiets- en autoverkeer als ook voor het openbaar vervoer en de recreatievaart. Zo worden er kruispunten aangepakt, snelheidsbeperkingen ingevoerd, fietspaden geasfalteerd, abri's geplaatst en worden bruggetjes verhoogd. Alle projecten worden nog dit jaar ter hand genomen.

De projecten die nu worden opgepakt passen binnen de doelstellingen en kaders van het Provinciaal Verkeer en VervoersPlan. Niettemin komen de 23 projecten die nu versneld worden aangepakt niet voor in het Uitvoeringsprogramma Verkeer en Vervoer 2004-2007, maar worden ze wel noodzakelijk en wenselijk geacht. De knelpunten annex projecten waren al wel in beeld maar nog niet geprogrammeerd voor uitvoering. Financiering voor de uitvoering van de maatregelen wordt gevonden in het meerjarenprogramma infrastructuur.

Verkeersgedeputeerde Ton Baas is blij met de versnelde uitvoering: "Bij grote projecten gaat er vaak jaren voorbij voordat er ook maar een spade de grond in gaat. Die tijd is nodig voor voorbereiding en procedures. En bij de kleine projecten wordt er vaak om wat voor plausibele reden ook de priorioteit even aan een ander of groter project toegekend. Inwoners hebben daar niets mee en willen actie zien. Dat dat ook kan zien we nu, door nu een groot aantal kleinere projecten in een keer op te pakken kunnen we een slag maken om de bereikbaarheid en veiligheid te verbeteren. Daar hebben inwoners op heel directe wijze wat aan'.

Een overzicht van de maatregelen die versneld worden uitgevoerd.

|   |project               |maatregel                                 |
|   |                      |Kleinschalige                             |
|   |                      |verkeersveiligheidsmaatregelen:           |
|1. |N380 Schoterlandse weg|Wegvakken ter hoogte van Hoornsterzwaag en|
|   |(Hoornsterzwaag-Jubbeg|Jubbega inrichten tot 60 km/u gebieden.   |
|   |a)                    |                                          |
|2. |N361 Lauwersseewei    |Aanpak autoweggedeelte tussen Aldtsjerk en|
|   |(Oentsjerk-Dokkum)    |Dokkum met nieuwe belijning en het        |
|   |                      |invoeren van een 70 km/u limiet           |
|   |                      |(bebording) ter hoogte van de betreffende |
|   |                      |kruispunten.                              |
|3. |N357 parallelweg      |Uitbreiden 60 km/u gebied vanaf zuidelijke|
|   |Leeuwarden - Stiens - |verkeerslichten bij Stiens tot Hallum.    |
|   |Hallum                |Kleinschalige maatregelen met beplanting  |
|   |                      |en verlichting.                           |
|4. |N392 Warrewei         |Invoering snelheidsbeperking 60km/u op de |
|   |(Aldeboarn-Tijnje)    |N392 tussen Aldeboarn en Tijnje ter hoogte|
|   |                      |van het kruispunt Warrewei.               |
|5. |N380 traverse Mildam  |Kleinschalige maatregelen om bebouwde kom |
|   |                      |en een drietal wegaansluitingen beter te  |
|   |                      |benadrukken. Kosten zijn provinciale      |
|   |                      |bijdrage.                                 |
|6. |N910                  |Tot de realisatie van de definitieve      |
|   |Stroobossertrekweg    |oplossing wordt tijdelijk een 60 km/u     |
|   |(Dokkum-Kollum)       |regime ingesteld op het gedeelte          |
|   |                      |N358-N355. De asmarkering wordt verwijderd|
|   |                      |en kantmarkering en bebording             |
|   |                      |aangebracht.                              |
|7. |N910                  |Op de kruispunten 'Tollingawei' en de     |
|   |Stroobossertrekweg    |'Bûnte Hûn' worden eenvoudige maatregelen |
|   |(Dokkum-Kollum)       |uitgevoerd om de fietsoversteken te       |
|   |                      |verbeteren. Dit gebeurt door aanpassing   |
|   |                      |van de markering en bebording.            |
|8. |N358 Lauwersmeerweg   |Completeren van de ingestelde 60 km/u     |
|   |(Dokkumer Nieuwe      |maatregel ter hoogte van het kruispunt met|
|   |Zijlen)               |de Kwelderweg. Dit gebeurt door aanpak van|
|   |                      |de bochten dan wel door de aanleg van een |
|   |                      |plateau.                                  |
|9. |N356 kruising Bovenweg|Het verbeteren van het doorrijzicht in de |
|   |Zwaagwesteinde        |fietstunnel bij de Bovenweg Zwaagwesteinde|
|   |                      |met behulp van spiegels.                  |
|10.|N393 St. Annaparochie |Aanbrengen van verlichting op het         |
|   |                      |kruispunt ter hoogte van het AZC          |
|11.|N353 Noordwolde       |Het verbeteren van 2 fietsoversteken bij  |
|   |                      |Noordwolde-zuid en het duidelijker        |
|   |                      |accentueren van de komgrenzen.            |
|   |                      |                                          |
|   |                      |OV/mobiliteitsmaatregelen:                |
|12.|N359 Lemmer           |Verbetering van de doorstroming.          |
|13.|Carpoolpunt           |Een uitbreiding van de bestaande locatie. |
|   |Frieschepalen         |                                          |
|14.|N366 Nijega           |Definitief maken van de haltevoorziening  |
|   |                      |en plaatsing van een abri                 |
|15.|Plaatsen/vervangen    |Plaatsen/vervangen van een 10 tal abri's  |
|   |abri's                |bij onder meer N384 Baaijum en Winsum en  |
|   |                      |N354 Smallebrêge.                         |
|16.|Fietsenstallingen bij |Plaatsen van een vijftal fietsenstallingen|
|   |haltes                |bij diverse halteplaatsen.                |
|   |                      |                                          |
|   |                      |Aanpak (hoofd)fietsnetwerken              |
|17.|N353 hoofdfietsroute  |Vervangen trottoirtegels door asfalt over |
|   |                      |lengte van 2km.                           |
|18.|N355 fietssnelweg     |Over een lengte van 800 meter klinkers    |
|   |                      |vervangen door asfalt in combinatie met de|
|   |                      |invoering van een 60 km/u regime.         |
|19.|N356 hoofdfietsroute  |Op het deel Broeksterwoude - Bovenweg     |
|   |                      |tegels vervangen door asfalt over een     |
|   |                      |lengte van 2.5 km.                        |
|20.|N358 hoofdfietsroute  |Ee - Kollumerpomp, 400 meter tegels       |
|   |                      |vervangen door asfalt.                    |
|21.|N913 hoofdfietsroute  |Vervangen tegels door asfalt over een     |
|   |                      |lengte van 1.4 km                         |
|   |                      |                                          |
|   |                      |Vaarwegen/aanpak bruggen                  |
|22.|Ouddeel Leeuwarden    |Het vernieuwen van de brug in de          |
|   |                      |zuidelijke parallelweg van de N355 + het  |
|   |                      |ophogen van het heechhout annex fietsbrug |
|   |                      |(2x) bij de Groene Ster en de Lytse Geast.|
|   |                      |Deze vaarweg is onderdeel van het Fries   |
|   |                      |Meren Project, traject J.                 |
|23.|Arum, Menaldum        |Het opvijzelen van de brug in de          |
|   |                      |Harlingervaart naar 2.50 m en het ophogen |
|   |                      |van het heechhout (2x) naar 2.50 m.       |
Tekst: 11 pnt.
Inhoud Ontwerp-tracébesluit
Het Ontwerp-tracébesluit Rijksweg 7 Sneek voorziet in het nemen van een aantal maatregelen aan en nabij de Rijksweg, vanaf het Stadspark tot de Geeuw. Daarnaast is voorzien in de aanleg van: een aquaduct ter plaatse van de Geeuw;
een kortsluitende verbinding tussen de Geeuw en de aansluiting op de Rijksweg 7 ter hoogte van Folsgare (zuidelijke omlegging bedrijventerrein Hemmen A7 richting Bolsward); een verbindingsweg die de Bolswarderbaan/Stadsrondweg Noord verbindt met de Rijksweg 7; een verbindingsweg tussen de Lemmerweg en de aan te leggen aansluiting Akkerwinde.

Deze maatregelen zijn in het Ontwerp-tracébesluit in detail uitgewerkt.

Provincie treedt op als uitvoerder
Hoewel het om een Rijksweg gaat zal de provincie - als de minister van Verkeer & Waterstaat eenmaal het definitieve tracébesluit heeft genomen - volgend jaar de uitvoering van het werk ter hand nemen. Het streven is er op gericht om tegelijkertijd met het tracébesluit eind 2004 een realisatiebesluit te krijgen. Vooruitlopend op de definitieve besluitvorming door de minister is de provincie al begonnen met de voorbereiding van de uitvoering van het werk. De provincie - vol vertrouwen over de voortgang van het project - is bereid om, voor de kosten die dat met zich meebrengt, een risico van maximaal 1 miljoen euro te nemen. Als alles volgens planning verloopt, kan in 2005 gestart worden met de uitvoering.

Hoorzitting over Ontwerp-tracébesluit op 22 april Om inwoners en belanghebbenden zo goed mogelijk te informeren over de inhoud van het Ontwerp-tracébesluit wordt door het Inspraakpunt Verkeer en Waterstaat voorafgaand aan de hoorzitting ook een informatiebijeenkomst georganiseerd. De hoorzitting en de informatiebijeenkomst vinden plaats op 22 april 2004 in het Partycentrum De Stolp, Smidsstraat 6 te Sneek. De informatiebijeenkomst wordt gehouden van 19.00 tot 20.30 uur. De hoorzitting start om 20.30 uur.

Achtergrond van het project
Rijksweg 7 is een onderdeel van het landelijke hoofdwegennet. Ter hoogte van Sneek maakt de Rijksweg 7 deel uit van de Stadsrondweg-Zuid. Omdat deze oorspronkelijk niet voor het doorgaande verkeer is ontworpen en er zich ter hoogte van de Geeuw een lage beweegbare brug bevindt, staan er regelmatig files. Om die reden is het ministerie van Verkeer en Waterstaat in 1995 gestart met de Tracéwetprocedure voor de aanpassing van Rijksweg 7 bij Sneek. Vervolgens hebben Rijk en provincie Fryslân gezamenlijk besloten tot een nadere studie, waarbij het initiatief bij de provincie Fryslân ligt. Deze gezamenlijke studie heeft eind 2002 geleid tot een besluit van de provincie Fryslân en de gemeenten Sneek en Wymbritseradiel, dat vervolgens is uitgewerkt in het Ontwerp-tracébesluit Rijksweg 7 Sneek.

Inspraak en informatie

Het Ontwerp-tracébesluit ligt ter inzage bij onder andere de gemeenten Sneek en Wymbristeradiel, de provincie Fryslân, het hoofdkantoor van Rijkswaterstaat in Leeuwarden en bij het Informatiecentrum A7. Voor het verkrijgen van een gratis samenvatting van het Ontwerp-tracébesluit, het aanvragen van een exemplaar van het Ontwerp-tracébesluit (kosten E 25) en het verkrijgen van meer informatie over de inhoud hiervan, kan contact opgenomen worden met het Informatiecentrum A7, telefoon (0515) 57 80 00, adres Oud Kerkhof 7 te Sneek. U kunt ook de internetsite raadplegen: kijk op www.a7sneek.nl.

Voor inlichtingen over de Inspraakprocedure kunt u zich wenden tot het Inspraakpunt Verkeer en Waterstaat, telefoon (070) 351 96 00, of via internet www.inspraakvenw.nl

In de regionale bladen worden advertenties geplaatst waarin alle relevante informatie is opgenomen.

N 35


---- --