Novem

15-04-2004 Rol van Novem: Kennisverspreiding
Netwerken met energie
Netwerken met energie

Vermindering van huishoudelijk energiebeslag via tailoring.

Projectleiding: KNN Milieu bv
Andere betrokken partijen: Rijksuniversiteit Groningen (Basiseenheid Psychologie, Centrum voor Energie en Milieukunde), Essent, gemeente Groningen, Gasunie, IVEM, ProGAMMA, Smeets en Graas, Barataria, Global Action Plan Nederland.

Doelstelling
Vermindering door gedragsverandering van minimaal 5% van het directe en 5% van het beïnvloedbare deel van het indirecte energiegebruik van huishoudens. Dit door gebruik te maken van een combinatie van informatie (op maat), doelstelling en feedback. Nevendoel is het verkrijgen van inzicht in de mogelijkheden om reboundeffecten te voorkomen of om gebruik te maken van reboundeffecten door middel van beloningssystemen.

Doelgroep: ongeveer 300 huishoudens/computerbezitters in de stad Groningen.
Looptijd: oktober 2001 - mei 2003.

Aanpak
Uit recent onderzoek blijkt dat nieuwe informatietechnologieën effectief kunnen worden ingezet om energiebesparing te bereiken. Voorlichting op maat via internet is naar verwachting effectiever dan algemene voorlichtingscampagnes.

De werving van deelnemers aan het project vond plaats via twee kanalen: (beperkte) publiciteit via het huis-aan-huisblad en brieven aan huishoudens uit het klantenbestand van Essent. Ook free publicity leverde deelnemers op.

De huishoudens kregen algemene informatie over de energieproblematiek in de vorm van overredende communicatie. In aanvulling daarop ontvingen ze informatie op maat op basis van hun bezit van apparaten en hun huidige gedrag ("tailoring"). Het ging hierbij niet alleen om direct energiegebruik (b.v. "korter douchen") maar ook om indirect energiegebruik (b.v. "minder vlees eten"). De deelnemers kregen een lijst met voor hen relevante besparingsopties waaruit ze zelf een keuze maakten.
Het energiebesparingspercentage is gemeten met behulp van de milieukundige vragenlijsten op de website www.mijnenergieadviseur.nl. Door middel van vragen over bezit en actueel gedrag werd vastgesteld hoe hoog het energiegebruik van de deelnemers was. Door herhaling konden veranderingen worden vastgesteld.
Tweemaal kregen de deelnemers via de internetsite feedback op de bereikte besparingen (totaal en per optie), waarbij het resultaat werd gerelateerd aan het gestelde doel van 5%. Een deel van de deelnemers heeft naast individuele feedback ook éénmaal groepsfeedback ontvangen (eigen besparing in relatie tot die van de groep). Voor de deelnemers in de controlegroep is een aparte website gemaakt zonder informatie over (het belang van) energiebesparing.
Om de deelnemers betrokken te houden bij het project is regelmatig contact met hen opgenomen via herinneringsbrieven en telefoon. Verder konden de deelnemers telefonisch en per e-mail contact zoeken met een helpdesk.

Resultaten in het kort


* De deelnemers in de experimentele groep hebben gemiddeld 8,1% bespaard op het directe energieverbruik en 3,9% op het beïnvloedbare deel van het indirecte energieverbruik.
* Met een intelligent beloningssysteem kan het reboundeffect worden omgezet in een acceleratie-effect.

* De deelnemers waren over het algemeen positief over de website: ze vonden de informatie duidelijk en begrijpelijk.

Klik hier voor een uitgebreide beschrijving van de resultaten en aanbevelingen. Zie het origineel


Meer informatie
Voor meer informatie over dit project kunt u contact opnemen met Klaas Jan Noorman van KNN Milieu te Groningen.
E-mail: k.j.noorman@fwn.rug.nl of u kunt kijken op de website mijn eigen energieadviseur.