De Unie


Noodsituatie Mitsubishi gevolgen voor Nedcar?

Nieuwsbrief NedCar

Sittard, 15 april 2004 - Medio februari heeft Mitsubishi aangekondigd dat het boekjaar dat op 31 maart afloopt, zwaar verliesgevend zal worden afgerond. De voorlopige prognose luidt dat het verlies zal oplopen tot een ongekende omvang van 774 miljoen Euro. Hiermee heeft Mitsubishi inmiddels een zodanig slechte balanspositie opgebouwd dat de toekomst van het bedrijf sterk afhankelijk is van nieuwe grote investeringen.

Daimler Chrysler (DC) heeft nu de heer Renschler, CEO van Smart en de waarschijnlijke opvolger van de heer Eckrodt als CEO van Mitsubishi, naar Japan gestuurd. Dit met de opdracht om voor 30 april een nieuw businessplan op te stellen waardoor Mitsubishi een kans op overleven heeft. Vraag is nu wat een en ander gaat betekenen voor NedCar als 100% dochter van Mitsubishi.

Mitsubishi heeft al jaren te kampen met tegenvallende financiële resultaten. Na overname van DC van 37,3% van de aandelen en de komst van de heer Eckrodt leek een ommekeer gerealiseerd te worden. Mede door een enorm wereldwijd kostenbesparingsprogramma leek Mitsubishi de weg naar boven weer gevonden te hebben. Het vorige boekjaar was licht winstgevend. Echter in het afgelopen boekjaar is Mitsubishi verder teruggegooid dan ooit.

Vooral de prestaties in de Verenigde Staten heeft het financiële resultaat zwaar negatief beïnvloed. Ook Japan blijft ver achter bij de verwachtingen, vooral door tegenvallende verkopen, de daarmee gepaard gaande overcapaciteit en leegloop.

Gelukkig heeft het turn-around programma in Europa wel zijn vruchten afgeworpen en is in het afgelopen boekjaar voor het eerst sinds jaren weer winst geboekt. NedCar heeft als enige productievestiging van Mitsubishi binnen Europa hier een grote bijdrage aan geleverd door een goede prestatie neer te zetten in het jaar 2003.

Toekomstplan Mitsubishi

Het succes in Europa is waarschijnlijk een van de weinige lichtpuntjes die de heer Renschler bij het opstellen van zijn toekomstplan voor Mitsubishi heeft. Vraag blijft echter of hij in staat zal zijn om een businessplan op te stellen voor 30 april dat voldoende vertrouwen wekt voor de aandeelhouders om opnieuw geld te investeren.

DC zal haar aandelenbelang naar alle waarschijnlijkheid nooit verder willen uitbreiden dan de huidige 37,3 %. Dit omdat DC anders de financiële resultaten en schuldpositie van Mitsubishi in haar financiële resultaten en balans moet consolideren. U kunt zich voorstellen dat dit een behoorlijke verslechtering van de balanspositie van DC zou betekenen. Dit met alle gevolgen van dien voor de aandelenkoers van DC en de mogelijkheden en voorwaarden voor het aantrekken van vreemd vermogen. Een en ander betekent hogere kosten om investering te bekostigen, onder andere voor de ontwikkeling van nieuwe modellen. Om de huidige aandelenverhouding in stand te houden zullen de Japanse industriële aandeelhouders voor het overgrote deel moeten bijspringen.

Zonder bovenstaande kapitaalinjectie zal Mitsubishi niet in staat zijn om nieuwe modellen te ontwikkelen. Dit is nodig om uiteindelijk weer winstgevend te kunnen worden. Gezien de huidige financiële positie is er echter geen ruimte om nieuwe modellen te ontwikkelen en te produceren. De in 2004 geplande investeringen zijn inmiddels met 147 miljoen Euro teruggeschroefd.

Gevolgen NedCar

Een en ander heeft voor NedCar direct tot gevolg dat er nog steeds geen duidelijkheid bestaat over een opvolger voor de huidige Space Star. Dit model nadert het einde van zijn life cycle en dit proces zou nog wel eens versneld kunnen worden door de introductie van de nieuwe Colt.

De hoop was dat er eind 2003 duidelijkheid over een opvolger zou bestaan. Deze zou dan tijdig het gat dat de Space Star achterlaat op kunnen vullen. Tijdige opvolging van de Space Star is van cruciaal belang voor NedCar. Dit enerzijds om

de huidige projectorganisatie op peil te houden en de hierin bestaande kennis en deskundigheid voor NedCar te kunnen behouden. Als een opvolger niet of te laat komt, is er geen dekking meer voor de kosten van de projectorganisatie met alle consequenties van dien.

Anderzijds zal dit over een paar jaar ook voor de rest van NedCar onherroepelijk consequenties hebben. Als de huidige modellen ergens 2006/2007 in de tweede helft van hun life cycle terecht komen, en dus de te produceren aantallen gestaag zullen gaan zakken, zal dit gat opgevuld moeten worden wil NedCar aan de kosten-doelstellingen van het NCC project blijven voldoen. Als dit niet gebeurd zullen de vaste kosten per auto voor NedCar te hoog worden.

Dit met alle gevolgen van dien voor de werkgelegenheid en de kansen om na 2009 ook weer een opvolger te krijgen voor de modellen van het NCC-project. Het toekennen van een opvolger van de Space Star is een eerste belangrijke signaal van de aandeelhouders om ook na afloop van de lifecycle van de nieuwe voertuigen in 2009 autos bij NedCar te produceren.

Al met al wederom spannende tijden voor NedCar, immers als de moeder organisatie in problemen verkeert en dreigt kopje onder te gaan, zal dit ook gevolgen hebben voor NedCar. Wat het allemaal precies gaat betekenen zal uiteraard afhankelijk zijn van de inhoud van het toekomstplan en de eventuele bereidheid van aandeelhouders om wederom te investeren. Het voert te ver om nu allerhande scenarios de revue te laten passeren.

Duidelijk is echter wel dat het antwoord op de voor NedCar belangrijke vragen zoals Hoe gaat de aandelenverhouding tussen DC en Mitsubishi binnen NedCar uitzien? en Komt er een opvolger voor de Space Star? zal moeten wachten tot er duidelijkheid geschapen wordt in Japan.

Business Proces Redesign

Wat wel inmiddels duidelijk wordt is dat uw directie mede onder invloed van bovenstaande ontwikkelingen besloten heeft om alle processen binnen de organisatie nog eens kritisch onder het vergrootglas te nemen. Dit geldt met name voor een aantal ondersteunende processen op de afdelingen als Human Resource, Finance en Control, Production Engineering en Maintenance.

De nieuwe modellen zijn in een ander lager marktsegment gepositioneerd dan de modellen die NedCar in het verleden heeft geproduceerd. In dit zogenaamde B-segment kunnen mede door de hevige concurrentie uiteindelijk lagere marges behaald worden. Omdat de kostprijs die NedCar krijgt daarom ook lager is bestaat er minder ruimte binnen de NedCar organisatie.

Door kritisch naar processen te kijken en zich af te vragen of en zo ja in welke vorm je dergelijke processen naar de toekomst blijft doen, wil uw directie uiteindelijk met minder medewerkers de benodigde taken en processen uitvoeren.

Dit om de kosten te drukken en daarmee te kunnen voldoen aan de kostendoelstellingen van het NCC project. Duidelijk is dat het niet halen van deze kostendoelstelling NedCar in ieder geval geen sterke uitgangspositie geeft voor het verwerven van nieuwe opdrachten.

Voor hoeveel medewerkers dit uiteindelijk consequenties zal hebben is nog onduidelijk omdat dit proces pas eind november afgerond zal worden. De omvang van de gevolgen zal ook in belangrijke mate afhankelijk zijn van de vraag of er tijdig een opvolger voor de huidige Space Star komt of niet.

Gezien het werkgelegenheidsbelang zullen wij dit proces samen met de ondernemingsraad nauwgezet volgen. Uiteindelijk zullen wij overtuigd moeten zijn van nut en noodzaak. Geheel onverwacht komt een en ander echter ook weer niet, wij hebben immers al in 2002 een sociaal plan afgesloten met NedCar omdat we toen deze problemen al deels konden voorzien.

Het sociaal plan loopt in ieder geval nog tot eind 2006. U kunt de tekst downloaden van onze NedCar pagina op internetsite www.unie.nl/automotive.

Uiteraard zullen wij u op de hoogte blijven houden van verdere ontwikkelingen.

Bert Keulen
Bestuurder Automotive

donderdag, 15 april 2004