Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Antwoorden op kamervragen van het Kamerlid Kant over het mogelijk opkopen van noodlijdende ziekenhuizen. (2030409330)

1
Wat is nu u in de beantwoording van de vorige vragen over de mogelijke overname van een aantal ziekenhuizen aangaf over te weinig informatie te beschikken om te reageren, uw reactie op het bericht dat een groep Nederlandse bedrijven tien noodlijdende ziekenhuizen gaan opkopen en om welke ziekenhuizen gaat het?1, 2

1
Uit de informatie waarover ik beschik blijkt dat het vooral gaat om ziekenhuizen die in de achter ons liggende periode in het nieuws zijn geweest vanwege financiële moeilijkheden. Sommige van de door het consortium genoemde ziekenhuizen hebben in het openbaar aangegeven niet geïnteresseerd te zijn in een overname. Daaruit maak ik op dat de lijst eenzijdig door het consortium is opgesteld.

2
Wat voor overeenkomst is er 23 februari 2004 getekend en wat is uw reactie daar op?1

2
De inhoud van de overeenkomst is mij onbekend. Ik kan u dus ook geen reactie geven.

3
Wat bedoelt het consortium met het saneren van de ziekenhuizen? Wat moet er gesaneerd worden? Gaan hierbij functies van het ziekenhuis verloren? Wat is uw mening hierover?

3
Het consortium beweert dat bepaalde, met name ondersteunende, functies kunnen worden uitbesteed zodat het ziekenhuismanagement zich op het primaire proces kan richten. Er is geen sprake van verlies van functies, eerder is sprake van anders organiseren.

4
Zijn de plannen van het consortium de ziekenhuizen op te kopen en winstgevend te maken in strijd met het antwoord op mijn vorige vragen: «aankoop in de zin van overname door commerciële partijen teneinde de bedrijfsvoering als ziekenhuis op commerciële wijze, dit wil zeggen met uitkeerbare winst, voort te zetten is op dit moment niet mogelijk»? Zo neen, waarom niet? Zo ja, wat gaat u ondernemen om de plannen geen doorgang te laten vinden?

4
Kernpunt uit mijn eerdere antwoord dat u citeert is het zinsdeel "op dit moment". De Wet ziekenhuisvoorzieningen kent een verbod op winstoogmerk. In de beantwoording van de vragen over de het voorstel voor de Wet toelating zorginstellingen (WTZi) is winstoogmerk één van de onderwerpen. Ik wil nu niet vooruitlopen op de verdere parlementaire behandeling van dit wetsvoorstel.

5
Bent u van mening dat wanneer een ziekenhuis uitkeerbare winst gaat maken deze winst terug zou moeten vloeien in de zorg? Zo neen, waarom niet?

2

5
In zijn algemeenheid betekent uitkeerbare winst dat winst uitgekeerd kan worden aan derden (eigenaren/aandeelhouders). Voor het overige wil ik niet vooruitlopen op de eerder genoemde parlementaire behandeling van de WTZi.

6
Is het met betrekking tot het Slotervaart-ziekenhuis de bedoeling dat het gebouw wordt opgekocht en weer wordt verhuurd aan het ziekenhuis, wat is uw mening hierover? Als door die verhuur ook weer winst wordt gemaakt, kunt u dan verklaren waarom het ziekenhuis op de lange termijn hiermee beter af zou zijn?

6
Uit het krantenartikel begrijp ik dat verkopen en terughuren inderdaad de bedoeling is. Dergelijke sale and lease back constructies zijn in het verleden teruggedraaid. De reden waarom het ziekenhuis er op de lange termijn beter van zou kunnen worden is dat de verhurende partij het gebouw zoveel doelmatiger en efficiënter kan beheren dat het voordeel daarvan groter is dan de mogelijk te verwachten kostenverhoging die voortvloeit uit het huurcontract.

7
Vindt u het acceptabel dat winst gemaakt op de verhuur, na opkoop niet ten goede komt aan de zorg?

7
Het antwoord op deze vraag is vooral afhankelijk van de oorspronkelijke prijs die de verhuurder voor het te verhuren gebouw betaald heeft. Is sprake geweest van een reële marktwaarde dan heb ik tegen het daarna verhuren met winst geen bezwaar. Het College Sanering bewaakt dat er reële marktprijzen gevraagd worden in het geval verkocht wordt aan een niet-zorginstelling.

8
In hoeverre loopt het consortium vooruit op de mogelijke invoering van de Wet Toelating Zorginstellingen?

8
In de woordvoering van het consortium wordt dat verband inderdaad gelegd.

9
Kunt u verklaren waarom, als een «consortium» een ziekenhuis rendabeler kan maken, het ziekenhuis dat zelf nu niet zou kunnen? Als daar redenen/oorzaken voor zijn, waarom maakt u het dan niet mogelijk dat het ziekenhuis dat zelf ook kan?

9
Een van de redenen die het consortium zelf aangeeft is dat het financieren en beheren van onroerend goed een deskundigheid vergt die ziekenhuisdirecties beter kunnen uitbesteden. Zij kunnen zich dan richten op hun core-business, het leveren van zorg. Aan de deregulering van het huisvestingsbeleid zijn de laatste jaren belangrijke impulsen gegeven. Het is mijn bedoeling daarmee door te gaan. Ziekenhuisdirecties kunnen dan ook de keus maken om de financiering en exploitatie in eigen hand te houden dan wel uit te besteden.

3

10
Waarom vindt u het acceptabel dat een Raad van Toezicht op ieder moment kan besluiten dat hun ziekenhuis te koop is? Waarom zijn hier geen regels voor? Mag de Raad van Toezicht aan iedere aanbieder zolang deze het maar als ziekenhuis exploiteert, het ziekenhuis verkopen? Zo neen, aan wie niet?

10
Voortzetting van de exploitatie als ziekenhuis is inderdaad een belangrijke voorwaarde. Volgens de huidige regels moet de overnemende partij een stichting zonder winstoogmerk zijn. De overdracht vindt plaats tegen boekwaarde. Indien de verkoop zou leiden tot het onttrekken van onroerend goed aan de zorg dan is de expliciete goedkeuring van het College Sanering vereist. Voor wijziging van de eigendomsverhouding (bijv. van eigendom naar huur) is een vergunning van het College Bouw vereist.

11
Wat is, nu u in de vorige beantwoording aangeeft dat risicoselectie door commerciële ziekenhuiszorg niet mogelijk is omdat de zorgverzekeraar een zorgplicht heeft, uw reactie op het feit dat selectie in het aanbod wel degelijk kan optreden?

11
Het commerciële ziekenhuis moet vanzelfsprekend kunnen bepalen op welke markten het zich richt. De zorgplicht van de verzekeraar betekent dat de patiënt altijd zijn behandeling kan ondergaan in door de zorgverzekeraar gecontracteerde ziekenhuizen. Dat kunnen commerciële en niet-commerciële ziekenhuizen zijn.

Toelichting:
Deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen terzake van het lid Arib (PvdA), ingezonden 1 maart 2004.

1 NOS-Teletekst blz. 103, 23 februari jl.
2 Aanhangsel Handelingen nr. 368, vergaderjaar 20032004.


---- --