Chiquita Brands International

CHIQUITA ONTVANGT '2004 CORPORATE CITIZEN OF THE AMERICAS AWARD' OAS eert bedrijf voor Nuevo San Juan Home-Ownership-project in Honduras

CINCINNATI 15 april 2004 -- Het Trust for the Americas heeft Chiquita Brands International, Inc. (NYSE: CQB) als winnaar uitgeroepen van de 2004 Corporate Citizen of the Americas Award voor Chiquitas Nuevo San Juan Home-Ownership-project in Honduras. Dr. Cesar Gaviria, secretaris-generaal van de Organization of American States (OAS) reikte gisteravond de prijs uit tijdens een ceremonie die plaatsvond in Washington, D.C., en die deel uitmaakte van de viering van de Panamerikaanse dag.

Het Trust for the Americas is de niet-commerciële arm van de OAS, die deze prijs in het leven riep om bedrijfsprogrammas die de armoede in Amerika willen verhelpen te erkennen en om andere bedrijven aan te moedigen om gelijkaardige inspanningen te ondernemen.

Met zijn Nuevo San Juan-project subsidieert Chiquita twee derde tot drie vierde van de huisvestingkosten voor mensen die op bananenplantages werken in La Lima, Honduras. Chiquita werkt samen met werknemers, hun vakbond, het plaatselijke gemeentebestuur en de overheid van Honduras. Fase I van het project was eind 2003 klaar en bezorgde 600 gezinnen een nieuw huis. Fase II zorgt nog eens voor 650 nieuwe huizen die tegen eind 2005 klaar moeten zijn. Het project, opgestart door Chiquita, wordt nu gecoördineerd door FUNDESULA, de stichting voor de ontwikkeling van duurzame gemeenschappen in de Sula-vallei.

Chiquitas Nuevo San Juan Home-Ownership-project wordt erkend voor zijn prestaties in verschillende gebieden die belangrijk zijn voor het Trust, waaronder vernieuwing, betrokkenheid van de gemeenschap bij ontwerp en uitvoering, onmiddellijke impact en duurzaamheid, zei Linda Eddleman, executive director, The Trust for the Americas. Het Nuevo San Juan-project moedigt individuele eigendom, investeringen en sparen aan en is daardoor een voorbeeld van duurzame ontwikkeling in de regio.

Chiquita moedigt huisbezit aan voor onze arbeiders, omdat we ervan overtuigd zijn dat dit de moraal, de motivatie en de persoonlijke financiële gewoonten van de werknemer bevordert, zei Fernando Aguirre, president en CEO van Chiquita. Onze doelstelling is om door een veilige, betaalbare en eigen huisvesting de woonomstandigheden en de gemeenschapsvoorzieningen voor onze arbeiders te verbeteren.

We hadden drie doelstellingen toen we deze huizen ontwierpen en bouwden: veiligheid, betaalbaarheid en uitbreidbaarheid, verduidelijkt José Obregòn, president van FUNDESULA. Eerst zochten we een huis met een duurzame structuur dat minstens 10 jaar kon meegaan zonder grote herstellingswerken. Daarna bekeken we de kosten van de huizen en kozen een ontwerp dat zou beantwoorden aan de behoeften van de arbeiders en aan een prijs die ze zouden kunnen betalen.

Wat begon als een project van een groep koppige idealisten om de sociale en economische structuur voor werknemers te verbeteren, is nu werkelijkheid geworden, vervolgt Obregòn. Maar dit is slechts het begin, want het gaat niet enkel over huizen bouwen, het gaat over het creëren van een duurzame gemeenschap.

De gemeenschap is uitgerust met alle basis stadsinfrastructuur, beheerd door het plaatselijke gemeentebestuur of door privé-eenheden. We Care, de non-profit hulporganisatie van Chiquita, door werknemers geleid, financierde gedeeltelijk de bouw van de gemeentelijke basisschool voor meer dan 100 leerlingen. Het bedrijf blijft zijn arbeiders gezondheids- en educatieve diensten aanbieden als dit niet voorzien wordt door de lokale overheid.

Het Trust for the Americas werd opgericht in 1997 en moedigt partnerships aan tussen organisaties, stichtingen, overheidsorganen en academische instellingen, die in Amerika werkzaam zijn. De missie van het Trust weerspiegelt de centrale doelen van de Organization of American States (www.oas.org) n de mandaten die het werden toegekend door de Summits of the Americas het inzetten van middelen om extreme armoede aan te pakken en om de democratie te bevorderen door acties die voor het milieu, economisch en sociaal duurzaam zijn. Voor bijkomende informatie, surf naar
www.trustfortheamericas.org.

Chiquita Brands International is een leidinggevende internationale marketer, producent en distributeur van bananen en overige verse groenten en fruit van hoge kwaliteit, die hoofdzakelijk worden verkocht onder het Chiquita® kwaliteitsmerk. Het bedrijf is een van de grootste bananenproducenten ter wereld en een toonaangevende leverancier van bananen in Europa en Noord-Amerika. Het bedrijf legt zich eveneens toe op de distributie en marketing van vers gesneden fruit en andere volwaardige fruitproducten van andere merken.

# # #

Opmerking voor de redactie: Meer informatie over het project en fotos zijn terug te vinden in een informatiefolder op www.chiquita.com onder "Corporate Responsibility."

FOR FURTHER INFORMATION, PLEASE CONTACT:
Chiquita
Michael Mitchell (U.S.), 513-784-8959, mmitchell@chiquita.com George Jaksch (Europe), +32-3-203-9135, gjaksch@chiquita.com

OAS
Andrea Alvarez, 202-458-3747, aalvarez@oas.org