VFAS

VFAS: 'Verzet tegen afschaffing flitsscheiding onterecht'

15 april 2004

Het verzet tegen de afschaffing van de flitsscheiding, zoals voorgesteld door minister Donner, is onterecht en berust op een verkeerde voorstelling van zaken. Dat vindt de Vereniging van Familierechtadvocaten en Scheidingsbemiddelaars (VFAS). Scheidingen zijn vanwege de vergaande juridische complicaties die er aan kleven te complex om door ongespecialiseerde adviseurs te laten afwikkelen. Dat geldt ook voor flitsscheidingen, waar geen specialist op het gebied van familierecht aan te pas komt.

De juridische en emotionele effecten van een scheiding zijn vaak groter dan het woord flits suggereert. Een scheiding is een langdurig en vaak pijnlijk proces dat niet in een handomdraai geregeld kan worden. Als de ontvlechting van een relatie juridisch niet goed wordt begeleid, kan dat later voor de gescheiden echtelieden tot juridische strijd, hoge kosten en veel onnodige stress leiden. Wanneer bijvoorbeeld twee echtelieden overeenkomen dat de vrouw in het huis van zes ton mag blijven wonen, verliest zij haar recht op een bijstandsuitkering. Zij moet dan van de wet eerst haar huis 'opeten'. Kennis van deze juridische voetangels en klemmen ontbreekt bij niet-specialisten. VFAS-advocaten komen in hun praktijk dagelijks problemen tegen die ontstaan zijn door dit gebrek aan kennis. Het argument dat de flitsscheiding rechtbanken ontlast, is dan ook niet juist. Het tegendeel is het geval; vaak komen deze scheidingen later alsnog bij de rechter en komt er toch een inhoudelijke toetsing.

Een ander bezwaar tegen de flitsscheiding is dat deze door een groot aantal landen niet wordt erkend. Mocht iemand in zo'n land willen hertrouwen, dan pleegt hij bigamie. Maar ook als mensen niet willen hertrouwen, kan de flitsscheiding problemen opleveren. Zo moest een Nederlands echtpaar na hun flitsscheiding opnieuw in Nederland trouwen om daarna alsnog voor de rechter te scheiden, vanwege een zakelijke afwikkeling in België. Een Italiaanse ondernemer, die na een mislukt huwelijk in Nederland via flits was gescheiden, kwam in zijn geboorteland in grote problemen. Hij kon geen financiering krijgen zonder handtekening van zijn in Nederland reeds hertrouwde'echtgenote'.

Scheidingsbemiddeling
Het idee van minister Donner om eisen te stellen aan het inleidende verzoekschrift tot echtscheiding is een goede aanvulling op de wet. Voor de eerste keer worden partners wettelijk verplicht een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de scheiding te nemen. Het ontmoedigt de oude gewoonte van een 'vechtscheiding', waarbij de echtelieden als kemphanen tegenover elkaar staan. De totstandkoming van het gezamenlijk inleidende verzoekschrift gebeurt veelal onder begeleiding van een advocaat-scheidingsbemiddelaar.

Gezien de juridische kaders waar een scheiding aan gebonden is, is het belangrijk dat de scheidingsbemiddelaar een gespecialiseerd familierechtadvocaat is. Het advies van Donner om de rechter de mogelijkheid te bieden partijen te verwijzen naar mediation, behoeft dan ook enige nuance. Alleen mediators met een juridische achtergrond zouden hiervoor in aanmerking dienen te komen. Het vastleggen van afspraken over onder andere alimentatie, de kosten van kinderen, omgangsregelingen, zorgmodellen, de verdeling van gemeenschappelijke goederen en verevening van pensioenrechten in een degelijk en begrijpelijk convenant, zijn een voorwaarde voor een goede en rustgevende afwikkeling. Bij het gezamenlijk indienen van het convenant en het inleidende verzoekschrift voert de rechter geen inhoudelijke toets uit. Op deze manier wordt de rechtbank maximaal ontlast. Deze vorm van scheiding is voor rechtbanken een hamerstuk. De afspraken zijn wel bindend, waardoor het niet nodig is om de zaak nog eens voor de rechter te brengen.

Sinds enige jaren neemt scheidingsbemiddeling door familierechtadvocaten een hoge vlucht. Advocaten én cliënten zien meer en meer de voordelen van deze vorm van scheiding. Door voor bemiddeling te kiezen, houden de echtelieden het heft in eigen hand en zijn ze niet overgeleverd aan de uitspraak van een rechter. Bovendien voorkomen ze in een eindeloos juridisch steekspel te belanden, maken ze afspraken die rust garanderen voor de lange termijn en blijven de kosten beheersbaar. Zo kunnen beide echtelieden - en vooral hun eventuele kinderen - na de scheiding de draad weer oppakken.

Gezien de enorme toename van het aantal scheidingen en de mogelijke emotionele - en daarmee maatschappelijke - schade door scheidingen, is aanpassing van de wet op deze punten gewenst. De VFAS adviseert de minister bij zijn besluitvorming en waarborgt een gedegen begeleiding van het echtscheidingsproces. Daartoe stelt de VFAS hoge eisen aan de leden en verplicht zij de leden tot permanente specialisatie en opleiding, zowel op juridisch gebied als ten aanzien van bemiddelingstechnieken.