Gemeente Roosendaal


Openbare besluitenlijst 6 april 2004

Schenking aan gemeente Roosendaal
De gemeenten Bergen op Zoom en Roosendaal hebben een aantal historische voertuigen in bezit, namelijk een ladderauto (Bergen op Zoom) en een ladderauto en stoomspuit (Roosendaal). Bij de samenvoeging van de beide brandweren zijn deze voertuigen in eigendom overgegaan naar de Brandweer Bergen op Zoom & Roosendaal. Aangezien toekomstige ontwikkelingen niet denkbeeldig zijn, waarbij deze brandweer kan opgaan in een groter geheel, is er overleg geweest over beheer en eigendom van deze historische stukken, die feitelijk bij de gemeentelijke historie horen. Het Algemeen Bestuur van de Brandweer Bergen op Zoom & Roosendaal heeft de gemeente een voorstel gedaan, waarin zij de stoomspuit en ladderwagen aan de gemeente Roosendaal zal schenken op grond van artikel 160, lid 1, onder e van de Gemeentewet. Aan de schenkingen zijn voor beide partijen geen kosten verbonden. De Brandweer Bergen op Zoom & Roosendaal blijft het (gratis) beheer over de ladderwagen (Chrevolet/Metz) houden. Met het Brandweermuseum Hellevoetsluis is intussen overleg gepleegd over de stoomspuit en dat museum wil graag (via een bruikleenovereenkomst) die spuit in haar collectie opnemen. Het college heeft ingestemd met het voorstel. Aangezien het sinds 7 maart 2002 hierbij om een B&W-bevoegdheid gaat (i.p.v. raadsbevoegdheid), hoeft de gemeenteraad hier geen besluit meer over te nemen. RMD werkprogramma 2004
Conform een eerder besluit van het college is het RMD werkprogramma 2004 aangepast. Het werkprogramma is nu gebaseerd op het beschikbare budget, nadat enerzijds een herbezinning op de geraamde kosten heeft plaatsgevonden en anderzijds op een aantal posten is bezuinigd. Een herbezinning heeft plaatsgevonden op de onderwerpen handhavingsestafette, Risico Informatie Systeem (RIS) en Risico Register Gevaarlijke Stoffen (RRGS), bodembeheer, ondersteuning bij het Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (ISV) en klachtenafhandeling en -registratie. Een bezuiniging van ¤ 176.000 heeft plaatsgevonden op de onderwerpen regulier toezicht, 4-dagenregeling horeca, Besluit Opslaan in Ondergrondse Tanks (BOOT), handhaving Bouwstoffenbesluit, advisering in relatie tot andere overheden, algemene beleidsadvisering en algemene assistentie/consulentschap. Het college heeft nu het werkprogramma vastgesteld en heeft tevens ingestemd met het verbeteren van de regierol die de gemeente Roosendaal heeft naar de RMD waardoor ook de aansturing zal verbeteren. Verzoek voor het vestigen van een kleinmeubelbedrijf aan de Burgerhoutsestraat Bij de gemeente is het verzoek binnen gekomen om aan de Burgerhoutsestraat 157 een kleinmeubelbedrijf te vestigen. Voor het perceel geldt het bestemmingsplan "Burgerhout". In dit bestemmingsplan heeft het bovenaangehaalde perceel de bestemming "Gemengde Doeleinden (GD)" zonder nadere aanduiding. Het pand betreft een woning. In de omgeving komen gemengde functies voor, waarbij de nadruk ligt op de woonfunctie. De bedrijven die in de omgeving zijn gevestigd, betreffen voornamelijk bedrijven die al voor de vaststelling van het bestemmingsplan Burgerhout ter plaatse aanwezig waren en in het genoemde bestemmingsplan een specifieke bestemming hebben gekregen. In het bestemmingsplan Burgerhout is voor wat betreft de huidige bestemming gekozen om de bestaande kwaliteiten van de woonomgeving zoveel als mogelijk te behouden. In dit kader zijn op grond van het bestemmingsplan, via een binnen het bestemmingsplan bestaande vrijstellingsmogelijkheid, uitsluitend lichte vormen van bedrijvigheid toegestaan. Hierbij wordt gedoeld op de milieucategorieë n 1 en 2. Het te vestigen kleinmeubelbedrijf valt binnen de milieucategorie 3. Dit betekent dat op grond van het bestemmingsplan geen medewerking kan worden verleend aan het verzoek. Gelet op het uitgangspunt dat een milieucategorie 3-bedrijf overlast kan opleveren voor woningen in de directe omgeving is het tevens niet wenselijk om aan het verzoek planologische medewerking te verlenen, door middel van het opstarten van een vrijstellingsprocedure op grond van artikel 19 WRO, of een bestemmingsplanprocedure teneinde de vestiging alsnog mogelijk te maken. Met de initiatiefnemer zal contact opgenomen worden om te bekijken of alternatieve oplossingen te bedenken zijn. Vaststellen Beleidsnota Windenergie
Op 26 juni 2002 is een intentieverklaring ondertekend door de gemeenten Bergen op Zoom, Halderberge, Moerdijk, Rucphen, Woensdrecht en Roosendaal, de Regionale Milieudienst, Novem en de provincie. In deze intentieverklaring is opgenomen dat de zes gemeenten zich gezamenlijk ten doel stellen 60 Mega watt in 6 jaar aan windvermogen te realiseren. Verder hebben de gemeenten verklaard zich in te spannen om binnen 1 jaar na ondertekening van de intentieverklaring een beleidsnota windenergie vast te stellen. In de Beleidsnota Windenergie zijn onder meer de wettelijke eisen, (beleids)regels en gemeentelijke randvoorwaarden opgenomen waaraan initiatieven voor windprojecten in de gemeente Roosendaal moeten voldoen. Met de beleidsnota ontstaat duidelijkheid over de haalbaarheid van initiatieven en een toetsingskader voor de gemeente. Het toetsingskader is gebaseerd op wet- en regelgeving van de nationale overheid en beleid van de provincie Noord-Brabant. Belangrijke uitgangspunten zijn dat geen medewerking wordt verleend aan initiatieven op andere locaties dan die in de beleidsnota als geschikt worden aangemerkt, en ook niet aan de plaatsing van solitaire windturbines. Belangrijk is ook dat de gemeente zelf niet actief één van de positief beoordeelde locaties zal ontwikkelen of er in zal investeren. In september 2003 heeft de Beleidsnota Windenergie de inspraak- en voorlegprocedure doorlopen. Dit heeft geleid tot enige ondergeschikte tekstuele aanpassingen in de nota. Het college heeft de Beleidsnota Windenergie vastgesteld. In deze nota is een toetsingskader voor initiatieven van derden opgenomen voor twee locaties, die daartoe in aanmerking komen: Borchwerf II en Spiekestraat-Nieuwenberg. De gemeenteraad zal over de Beleidsnota worden geïnformeerd. De gemeente zal een officieel standpunt aan de Provinciale Commissie Gemeentelijke Plannen (PCGP) vragen. Toepassing vrijstelling artikel 17 WRO (Semper Florens c.a.) Op de gronden die ten zuiden liggen van de Wouwbaan zal het tuincentrum Semper Florens, het volkstuinencomplex 't Brompotje en een compensatiebos (vanwege het realiseren van het FOC) worden gerealiseerd. Besloten is de vrijstellingsprocedure ex artikel 17 WRO te doorlopen om tijdelijke huisvesting van het tuincentrum en het volkstuinencomplex op korte termijn ook daadwerkelijk te kunnen realiseren. Evaluatie en actualisering Economisch Actieplan
Een uitgebreid persbericht is bijgevoegd.
Veiligheid op sportparken
Sportbureau Roosendaal (SBR) inventariseerde in november 2002 in de veiligheidsproblematiek, nadat diverse verenigingen signalen hadden afgegeven dat de veiligheid op sportparken te wensen overliet. De gemeente Roosendaal besloot naar aanleiding van deze inventarisatie een onderzoek te laten uitvoeren op de sportparken Kortendijk en Hulsdonk - een pilotproject voor een VER (Veiligheid Effect Rapportage) - en gaf hiervoor opdracht aan de DSP-groep. Kort samengevat zijn de belangrijkste veiligheidsknelpunten op de sportparken Hulsdonk en Kortendijk: de parken zijn ook voor ongenode gasten gemakkelijk toegankelijk, er is geen optimaal zicht door gebrekkig onderhoud van het groen, de drugsoverlast, het slecht beheren van restanten van vandalisme en bouwafval en het niet aanspreekbaar zijn van de 'daders' op hun gedrag. Het college van B&W heeft besloten dat op korte termijn maatregelen genomen moeten worden op de onderzochte sportparken. In de Kadernota 2004 is hiervoor door de gemeenteraad een budget ter beschikking gesteld van ¤ 125.000. Op sportpark Kortendijk wordt de omheining van het sportpark voltooid, de oriëntatieverlichting geoptimaliseerd (vijf masten) en door terugsnoeien van bosschages wordt meer zicht gecreëerd. Sportpark Hulsdonk krijgt een afsluitbare poort bij de hoofdingang in combinatie met een kleiner hekwerk ernaast, bij ingangen en opritten komen sluizen en hekken voor fietsers en brommers, de orië ntatieverlichting naar de kantines van VV Roosendaal en Keep Fit wordt optimaal gemaakt en ook hier wordt meer zicht geschapen door het terugsnoeien van bosschages. Daarnaast houdt het SBR, als niet-fysieke maatregel, het project 'Oog voor sociale veiligheid' voor alle verenigingen van sportparken Hulsdonk en Kortendijk. De kosten voor de bovengenoemde verbeteringen v an de veiligheid op de sportparken komen uit op ¤ 69.490. Het resterende bedrag (¤ 55.510) van het beschikbaar gestelde budget wordt gereserveerd voor maatregelen die de veiligheid moeten verbeteren op de overige sportparken binnen de gemeente Roosendaal. Hieraan wordt augustus 2004 nadere invulling gegeven. Richtlijnen en formatie begroting 2005
Het college van b&w heeft de richtlijnen en personeelsformatie vastgesteld, die het uitgangspunt zijn voor de samenstelling van de Begroting 2005. De belangrijkste richtlijnen zijn:
Een stijging van de salariskosten in 2005 met 0,6%, conform loonafspraken. Vanaf 2006 zal er een stijging van 2,4% gelden; Het rentepercentage financieringsrente en de omslagrente worden gesteld op 5,75%; Een stijging van de materiële kosten met 2%;
Een stijging van de contractsubsidies met 1%;
Een stijging van de ondersteuningsubsidies met 2%. De richtlijnen en het overzicht van de formatieplaatsen worden ter kennisname aangeboden aan de commissie Bestuur en de gemeenteraad. Beschikking Wet milieubeheer Schetters Las- & Constructiebedrijf, Slaaistraat 2a Roosendaal Naar aanleiding van de ontwerp-beschikking Wet milieubeheer van Schetters Las- & Constructiebedrijf (las- en constructiebedrijf), is door Opifex Milieu-Adviesbureau namens Schetters Las- & Constructiebedrijf een bedenking ingebracht. Deze bedenking heeft betrekking op voorschrift 1.48 van de ontwerp-beschikking waarin de verplichting is opgenomen tot het opstellen van een lasrookrapport. Het college heeft besloten om de ingediende bedenking ongegrond te verklaren, en aan Schetters Las- & Constructiebedrijf een geheel nieuwe vergunning ingevolge de Wet milieubeheer te verlenen. Zie ook:
Evaluatie en actualisering Economisch Actieplan