Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Spreekpunten minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs, op bijeenkomst met goederenvervoerbranche over Meerjarenprogramma PIEK

Dames en heren,

Vandaag is een mooie dag: voor de overheid, voor de goederenvervoerbranche. En voor de burger!

Vandaag bezegelen we de overeenstemming tussen overheid en de goederenvervoersector over het zogenaamde PIEK-pakket. Collega Pieter van Geel heeft u net al één en ander verteld. Ik zal u in het kort vertellen waarom ik - als minister van Verkeer en Waterstaat - oprecht blij ben met deze overeenkomst.

Ruimte voor groei van de mobiliteit, ruimte voor groei van het goederenvervoer. Een betrouwbare bereikbaarheid en meer logistieke efficiency, uiteraard binnen de maatschappelijk aanvaardbare grenzen van veiligheid en milieu. Daar staat de overheid voor aan de lat. Die mooie woorden zijn echter gemakkelijker opgeschreven dan uitgevoerd. Máár het is wel mijn ambitie. En daar sta ik pal voor.

Nederland weer in beweging brengen, Nederland in beweging houden.

Tot 2020 zal het personenverkeer met 40 procent groeien en het vrachtverkeer zelfs verdubbelen. Dat betekent twee miljoen voertuigen extra op de weg. Dat vraagt dus om actie. Met een soort van drietrapsraket wil ik onze bereikbaarheid verbeteren en verzekeren. Trap 1. We gaan fors investeren in achterstallig onderhoud. Trap 2: we moeten onze infrastructuur beter benutten door bijvoorbeeld de aanleg van spits- en plusstroken. En tot slot trap 3: we moeten als Nederland weer in beweging is, Nederland ook in beweging houden. In de nota Mobiliteit die ik dit jaar uitbreng zal ik mijn visie geven over hoe ik een verdere groei van mobiliteit mogelijk wil maken. En tegelijkertijd hoe we de knelpunten binnen de verschillende verkeersmodaliteiten weg, spoor en water - gaan aanpakken. Ik wil streven naar een betrouwbaar, vlot en veilig verkeer en vervoer. De files kan ik niet oplossen, maar wel korter maken. Ik wil een betrouwbare en acceptabele reistijd kunnen garanderen voor burgers en bedrijven!

Hoe past PIEK nu in dat beleid? Antwoord: Naadloos!

Door een betere spreiding van stedelijke distributie over het etmaal worden onze wegen efficiënter benut. Tegelijkertijd wordt door investeringen in stille innovaties geluidsoverlast voor burgers beperkt. Innovatie is dé onmisbare schakel richting economische groei. En innovatie is ook onmisbaar om economische groei hand in hand te laten gaan met een goede leefbaarheid en veiligheid.

De afgelopen jaren heeft transporterend Nederland bijna 7 miljoen euro geïnvesteerd in stille vervoersproducten. Inmiddels zijn meer dan 50 stille producten ontwikkeld, zoals laadkleppen, koeling en aandrijving van vrachtwagens.

Kortom, Nederland zet dé standaard in Europa voor stil bevoorraden. En daar mogen we best trots op zijn. Maar dat is uiteraard niet zonder kostbare investeringen gegaan. En dat zal de komende periode niet anders zijn. Ik realiseer me dan ook terdege dat in tijden van economische neergang een vervoerder zijn kasboek nog eens goed doorneemt voordat investeringen worden gedaan.

Daarom ben ik ook zo oprecht blij met de overeenstemming van vandaag. Zowel overheid als bedrijfsleven nemen namelijk beiden hun verantwoordelijkheid voor investeringen in stille distributie.

Enerzijds verleent de overheid uitstel van de ontheffingsperiode van 7 tot 9 uur s avonds tot 1 december 2007. Daarnaast repareert de overheid de wet in technische zin zodat de nachtnorm voor motorgeluid op 65 dB komt in plaats van 60. En tot slot continueren we de PIEK-aanschafsubsidie tot en met 2007, met totaal 6.5 miljoen euro in kas. Mijn ministerie draagt daar met 1.5 miljoen euro in 2006 en 2007 ook haar steentje aan bij. In deze schaarse tijden met de bodem van onze schatkist in zicht een realistische bijdrage van het Rijk, zo vind ik. De verwachting is dat medio mei 2004 de regeling genotificeerd wordt door Brussel.

Anderzijds gaat de vervoerssector haar leden stimuleren actief te investeren in stille producten. Daarvoor heeft de goederenvervoerbranche een actieplan opgesteld dat ik zo met mijn collega Peter van Geel in ontvangst mag nemen.

Ik heb het voorrecht gehad al voor een deel van de inhoud kennis te nemen en ik kan u zeggen, het plan spreekt mij bijzonder aan. En - niet onbelangrijk het plan geeft mij veel vertrouwen in de ambities van de goederenvervoerbranche. EVO, KNV en TLN gaan ten eerste haar leden informeren en voorlichten. Voorts gaan ze er aan mee werken om vraag en aanbod samen te brengen. Bijvoorbeeld door het opzetten van een marktplaats op internet. Zo wordt de vraag naar stille producten efficiënt afgestemd met het grotendeels aanwezige of nog te ontwikkelen productaanbod. En tot slot, de goederenvervoerbranche gaat richting gemeenten en detailhandel meer bekendheid geven aan de mogelijkheden van nachtdistributie met stil materieel.

Daarnaast gaan de organisaties hun leden helpen bij de aanvraag van de PIEK-subsidie. Overheid en goederenvervoerbranche werken op deze wijze goed samen om de subsidieregeling tot een succes te maken.

Al met al, een goed pakket aan acties die het PIEK-pakket tot een gezamenlijk succes kan maken, voor zowel overheid met haar zorg voor de burgers als voor bedrijfsleven met haar maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Vandaag hebben deze beide partijen hun commitment uitgesproken. De ultieme uitdaging is dat we de komende jaren ook onze verantwoordelijkheid nemen. Daar kunt u collega Van Geel en mij over blijven aanspreken. Want dat zal ik u, de goederenvervoerbranche, ook blijven doen.

Dank u.