Ingezonden persbericht


Persbericht

RFID AAN DE VOORAVOND VAN EUROPESE DOORBRAAK

15 april 2004

Uit uitgebreid onderzoek van LogicaCMG onder Europese retailers, voedselfabrikanten en logistieke dienstverleners blijkt dat Radio Frequency Identification (RFID) hoog op de agenda staat van het senior management. Bij een groot deel van de ondervraagde Europese bedrijven heeft RFID dit jaar zelfs topprioriteit.

Het onderzoek toont aan dat in de komende twaalf maanden het aantal RFID pilots in Europa sterk zal toenemen. Zo zal de helft van de ondervraagde bedrijven in 2004 door het uitvoeren van pilot projecten ervaring opdoen met RFID. Tevens zal een aantal grote retailers, waaronder Tesco en Metro in 2005 RFID op grote schaal gaan implementeren. Hoewel deze projecten in 2007 worden afgerond, zal RFID naar verwachting pas vanaf 2008 ook in producten worden toegepast. De nadruk ligt vooralsnog op herbruikbare verpakkingen (o.a. pallets, kratten en rolcontainers). Deze zogenaamde Returnable Transport Items (RTI) zullen vanaf 2005 veelal standaard worden voorzien van RFID tags.

Het doel van het onderzoek was om te bepalen wanneer en op welke manier RFID op grote schaal zal worden toegepast in de Europese retail distributieketen. Door het gebruik van een groot aantal verschillende soorten herbruikbare verpakkingen is de registratie en administratie vaak ingewikkeld en arbeidsintensief. Het toepassen van RFID kan dit probleem oplossen.

Door het gebruik van RFID kunnen bedrijven objecten, zoals producten, elektronisch identificeren en volgen. In de logistiek wordt RFID algemeen beschouwd als de opvolger van de barcode. Met RFID verloopt het logistieke proces efficiënter, wordt meer inzicht in de supply chain verkregen en dit resulteert uiteindelijk in lagere kosten en hogere omzetten. Veel bedrijven doen momenteel ervaring op met RFID door het uitvoeren van pilots. Het merendeel van de ondervraagde ondernemingen verwacht binnen drie jaar te starten met grootschalige RFID implementatie.

Naar verwachting heeft RFID veel invloed op de processen en IT systemen van bedrijven. Dit vraagt om grondige voorbereidingen. Daarbij zal men alleen tot implementatie overgaan als de financiële voordelen opwegen tegen de noodzakelijke investeringen. De investeringsanalyse die in het kader van het onderzoek werd uitgevoerd, toont aan dat met een huidige prijs van 50 eurocent per tag de totale transportkosten van een pallet met 8,5% worden gereduceerd. De noodzakelijke investeringen worden binnen een termijn van twee tot drie jaar terugverdiend.

De retailers die op korte termijn aan de slag gaan met RFID hebben een duidelijke voorkeur voor het EPC netwerk (Electronic Product Code) als standaard voor informatie-uitwisseling en UHF (Ultra-Hoge Frequentie) als frequentiegebied.

Op korte termijn zijn er nog enkele obstakels die de grootschalige toepassing van RFID in de weg staan. Zo is het EPC netwerk nog niet volledig ontwikkeld en door de Europese wetgeving is het gebruik van de UHF frequentie tot op heden beperkt. Tenslotte is ook de software om RFID technologie met de bestaande IT systemen te integreren nog niet voldoende ontwikkeld. LogicaCMG verwacht dat deze zaken in de loop van 2004 grotendeels worden opgelost. Doordat de productie van RFID tags in de komende jaren zal toenemen, is de verwachting dat de kostprijs per tag de komende jaren sterk zal dalen.

Paul Stam de Jonge, Sales & Marketing Director LogicaCMG: "Uit dit onderzoek blijkt dat RFID aan de vooravond staat van een doorbraak in de Europese retailmarkt. Een snelle invoering van het EPC netwerk is essentieel voor het toepassen van RFID op grote schaal. We blijven ons daarom binnen EPCglobal inzetten voor de snelle vastlegging van het EPC netwerk, in nauwe samenwerking met diverse bedrijven in de sector."

De RFID implementaties van de grote retailers in 2005 hebben een grote invloed op de voedselfabrikanten, logistieke dienstverleners en retailers in de keten, omdat het gehele logistieke proces wordt geraakt. Paul Stam de Jonge over deze ontwikkeling: "De RFID implementaties van de grote retailers zullen leiden tot een onomkeerbaar proces in de retail markt. Bedrijven die tot op heden nog afwachtend stonden ten opzichte van RFID doen er daarom verstandig aan zo spoedig mogelijk kennis en ervaring met RFID op te doen".

Over het onderzoek


· Het onderzoek is een initiatief van LogicaCMG in nauwe samenwerking met EAN Nederland en ECR D-A-CH en is gesponsord door Checkpoint Systems, Euro Pool System, Intermec, Omron, Zetes, SAS en Container Centralen A/S


· Het onderzoek richtte zich op Nederland, Engeland, Ierland, België, Frankrijk en Duitsland


· Het onderzoek bestaat uit 50 diepte interviews met potentiële gebruikers van RFID technologie (retailers, producenten, logistieke service providers en RTI pool organisers) en desk research.


· Omdat de algemene verwachting is dat Returnable Transport Items (RTI's) relatief snel zullen worden uitgerust met RFID, richtte het onderzoek zich met name op de toepassing van RFID in herbruikbare verpakkingen zoals pallets, kratten en dozen.

Over RFID technologie
RFID technologie is gebaseerd op een simpel concept. Het bestaat uit twee elementen die met elkaar communiceren via radiotransmissie: een tag en een reader. De tag bevat een chip en een antenne en kan op elk soort object worden geplaatst. De informatie op de tag, zoals een identificatienummer, kan worden verstuurd naar een RFID reader over een afstand van verschillende meters. De readers worden op verschillende plaatsen in de distributieketen opgesteld. Door de toepassing van RFID technologie kunnen objecten elektronisch door de hele keten worden geïdentificeerd en gevolgd.

Er zijn twee belangrijke redenen voor het toepassen van RFID in herbruikbare verpakkingen. Enerzijds biedt dit RTI pool organisers en logistieke service providers het voordeel dat deze elektronisch gevolgd kunnen worden. Anderzijds biedt dit het voordeel dat producenten en retailers zicht houden op waar de producten zich in de keten bevinden. Deze voordelen resulteren in de praktijk in een hogere kosteneffectiviteit.

De dominante positie van retailers in distributieketen zorgt er voor dat deze een belangrijke rol spelen in het succes van RFID. Uit de interviews met deze bedrijven blijkt dat ze met name geïnteresseerd zijn in het toepassen van RFID in dozen. Het aanbrengen van een tag op pallets is minder interessant aangezien deze vaak alleen worden gebruikt om producten naar het distributiecentrum te vervoeren en dus niet in de gehele distributieketen.

Binnenkort organiseert LogicaCMG een perscafé over RFID. Tijdens deze bijeenkomst voor journalisten zullen de resultaten van het onderzoek worden gepresenteerd. Daarnaast lichten vertegenwoordigers van de verschillende organisaties hun activiteiten op het gebied van RFID toe. Voor meer informatie/aanmelden neemt u contact op met Nanne Bos.



Ingezonden persbericht