Gemeente Eindhoven

Persbericht: 14 april 2004, no. 102

Commissie Houben: stevige conclusies en drastische maatregelen

Gezond VMBO in Eindhoven vergt gezamenlijke inspanning

Drie brede VMBO´s moet Eindhoven krijgen, waarvan eentje speciaal voor Technologie en Techniek. Verder kan de Theoretische leerweg (voorheen MAVO) vervallen. De instellingen die zich bezig houden met jeugdzorg en jongerenbeleid moeten duidelijker zichtbaar zijn op de VMBO-scholen. Subsidies voor jeugdzorg en jongerenbeleid zouden beter naar de scholen kunnen gaan, die daarmee de benodigde zorg kunnen inkopen. Ook moet er een ´time out`-voorziening komen voor leerlingen die niet langer op de scholen te handhaven zijn. Tenslotte is een betere begeleiding van leerlingen die van de basisschool naar het VMBO gaan en van VMBO naar MBO zeer wenselijk.

Dat zijn in het kort de aanbevelingen van de Commissie Houben,. Deze werd eind oktober 2003 door de gemeente aangesteld om de situatie van het Eindhovense VMBO-onderwijs en haar leerlingen onder de loep te nemen. De voorgestelde maatregelen moeten ertoe leiden dat de kwaliteit van het VMBO-onderwijs in Eindhoven sterk verbetert. En daarmee het toekomstperspectief van de VMBO-leerlingen. De maatregelen hebben alleen kans van slagen als alle betrokken partijen gemeente, scholen, schoolbesturen en welzijnsinstellingen maar ook het bedrijfsleven gezamenlijk optrekken, concludeert de Commissie.

In het onderzoeksrapport van de Commissie Houben (genoemd naar voorzitter Jan Houben, Raad van Bestuur Fontys Hogescholen) staan stevige conclusies. De Commissie sprak met veel vertegenwoordigers van alle bovengenoemde partijen. Weliswaar viel de grote betrokkenheid van eenieder bij het VMBO-onderwijs op, maar tegelijkertijd moest de Commissie ook een ´gezamenlijk onvermogen´ constateren om een levensvatbaar VMBO in Eindhoven tot stand te brengen. De Commissie geeft de schoolbesturen drie maanden de tijd om met een gezamenlijk plan te komen. Als dit niet lukt, moet de gemeente de verantwoordelijkheid nemen.

Belevingswereld
De toestand in het VMBO is zorgwekkend. Zo vertrekken veel leerlingen naar (´witte´) VMBO-scholen in de randgemeenten en is er een overaanbod van HAVO/VWO-scholen in Eindhoven. Dat laatste hangt samen met het feit dat leerlingen onder andere door de slechte naam van het VMBO - vaak onterecht HAVO/VWO-advies krijgen. Dat werkt de oneerlijke concurrentie tussen scholen in de hand. Ook is het weinig productief: deze keuze blijkt voor veel leerlingen vaak te hoog gegrepen. Zij stromen dan alsnog in bij het VMBO.
Het VMBO zelf sluit dan weer onvoldoende aan bij de belevingswereld van jongeren: te veel klassikaal onderwijs en te weinig boeiend en te weinig beroepsgericht. Het richt zich teveel op kennis en te weinig op talent en praktisch leren; het doet onvoldoende beroep op de eigen ideeën en verantwoordelijkheid van jongeren. De Commissie Houben pleit dan ook voor (nog meer) werk- en leertrajecten. Ook als het gaat om huisvesting is er weinig reden tot vreugde. Vaak zijn de panden te krap ofwel verouderd om goed, modern onderwijs te kunnen geven.

Verder stelt de Commissie vast dat er geen sprake is van een effectieve samenwerking tussen scholen en het jeugd- en jongerenwerk. Deze laatste predikt ´vindplaatsgericht´werken maar is op de vindplaats bij uitstek de school nauwelijks te vinden. En dat terwijl het VMBO, zeker in vergelijking met andere schoolsoorten, veel probleemleerlingen kent. Voor de opvang en begeleiding van deze jongeren is te weinig geregeld. De commissie stelt voor "Brede Scholen" in te richten, aansluitend op de Spilcentra die de gemeente nu voor het basisonderwijs tot stand brengt. Deze moeten een samenwerkingsverband vormen tussen onderwijs, leerlingen en ouders, bedrijfsleven, welzijns- en jongerenwerk, met aandacht ook voor sport, muziek en spel.

De Commissie concludeert dat er tot dusver te weinig wordt samengewerkt om dit soort problemen het hoofd te bieden. Daardoor worden er kansen gemist. Een nieuw perspectief, waarin de leerling het uitgangspunt vormt voor de inrichting van het onderwijs, en een betere samenwerking zou dit tij moeten keren, met een duidelijke, stimulerende rol voor de gemeente.

Presentatie
Op 14 april 2004 overhandigt de Commissie Houben haar onderzoeksrapport aan Marriët Mittendorff, wethouder Jeugd en Gezin van de gemeente Eindhoven.

© 2004 Gemeente Eindhoven