Leefbaar Rotterdam

Notitie Rotterdamse Tuchtschool

Een nadere onderbouwing en invulling van het voorstel van Leefbaar Rotterdam om een Rotterdamse tuchtschool op te richten.

Gebrekkig instrumentarium

Op veel Rotterdamse scholen bevinden zich leerlingen die door hun gedrag een enorme druk op de schoolorganisatie leggen. Het gaat om kinderen die van uur tot uur weigeren te deugen, die niet aanspreekbaar zijn op hun gedrag, die zich niet laten corrigeren.

Het is vaak een kleine groep leerlingen die zowel het klimaat in de klas, als in de algemene ruimte van de school, als rond de school voor velen ernstig verziekt.

Deze leerlingen minimaliseren door hun gedrag niet alleen hun eigen toekomstkansen, ze zijn er ook de oorzaak van dat er minder adequaat les gegeven kan worden aan de overige welwillende leerlingen, die daardoor niet tot optimale leerprestaties kunnen komen. Bovendien zorgt het wangedrag voor een enorme verhoging van de werkdruk van docenten.

Het gaat hier niet om groepen waar al voorzieningen voor bestaan als zeer moeilijk opvoedbare kinderen, notoire spijbelaars, of jeugdige criminelen. Evenmin gaat het per definitie om vmbo-leerlingen, of om leerlingen van zogenaamde zwarte scholen. Het gaat om die leerlingen die wangedrag vertonen en voor wie de scholen niet over een instrumentarium beschikken, dan wel de specialisten in huis hebben om het gedrag te veranderen.

Gegijzeld

Nu is het nog zo dat zwaar overlastgevende leerlingen zeer moeilijk van scholen verwijderbaar zijn omdat een andere school bereid gevonden moet worden de te verwijderen leerling in te schrijven. Dit leidt tot het heen en weer schuiven van de hete aardappel, zonder dat er iets wordt opgelost.

Veel scholen voelen zich op dit moment gegijzeld door de onmogelijkheid om de verantwoordelijkheid voor onhandelbare leerlingen over te dragen. Scholen zouden moeten kunnen zeggen: Nu ben je met je gedrag over de grens gegaan en is er geen weg meer terug. Dit is het einde van jouw schoolcarrière op deze school. Het zou scholen veel tijd, moeite, middelen en onrust besparen als ze een duidelijke grens zouden mogen stellen en er een voorziening als een Rotterdamse tuchtschool zou zijn waar ze met hun onhandelbare leerlingen terecht kunnen. Dit initiatief om te komen tot een om een dergelijke voorziening komt dan ook niet uit het luchtledige vallen, maar is ingegeven door geluiden van diverse geledingen uit het onderwijsveld.

Gedragsverandering

In eerste instantie moeten scholen dan de bevoegdheid krijgen om leerlingen die vanwege hun gedrag niet langer te handhaven zijn dwingend naar de tuchtschool te verwijzen. In tweede instantie stellen hetzij deskundigen van de tuchtschool zelf, hetzij deskundigen van bijvoorbeeld Bureau Halt (dat daartoe in dat geval gemandateerd zou moeten worden) een diagnose vast om na te gaan welk specifiek programma voor de betreffende leerling nodig is om de gewenste gedragsverandering te bewerkstelligen.

Integraal beleid

Door een Rotterdamse tuchtschool in te stellen zullen de welwillende leerlingen niet langer lijden onder de kleine groep kwaadwillenden, de werkdruk van de docenten zal erdoor verminderen en bovendien zal de maatschappelijke overlast die deze groep veroorzaakt afnemen. Het behoeft geen betoog dat het instellen van een dergelijke voorziening aansluit bij diverse collegedoelstellingen en derhalve bij verschillende gemeentelijke programmas. Dat het gemiddelde opleidingsniveau van de Rotterdammers significant zal stijgen door het instellen van een tuchtschool is een overtrokken verwachting, maar dat het een bijdrage zal leveren aan de vermindering van jeugdcriminaliteit en overlast door hangjongeren, van schooluitval en uiteindelijk van jeugdwerkloosheid is veel minder hypothetisch.

Concreet is het voorstel dat er met ingang van het schooljaar 2004-2005 een Rotterdamse tuchtschool wordt opgericht. Dit zou bijvoorbeeld kunnen in de vorm van een stichting waarin de gemeente en de drie grote Rotterdamse schoolbesturen deelnemen.

Leefbaar Rotterdam Rotterdam, 14 april 2004