AutoRai

16-4-2004

Compacte Lancia overtreft verwachtingen

De nieuwe generatie Lancia Ypsilon overtreft alle verwachtingen, niet alleen met zijn elegantie en kwaliteit, maar zeker ook door de bliksemstart die de compacte Lancia in heel Europa heeft gemaakt.

In ongeveer een half jaar tijd zijn er - sinds zijn lancering in oktober - meer dan 70.000 van verkocht. Daarbij valt overigens op dat de keuze van de kopers veelvuldig op de geavanceerde 1.3 MultiJet dieselmotor en net iets vaker - op de 1.2 8V basismotor valt. Ook de luxere uitvoeringen blijken veelgevraagd. Lancia breidt de lijn nu op passende wijze uit met de introductie van een zeer verfijnde, gerobotiseerd werkende automatische versnellingsbak, die overigens ook met de hand sequentieel kan worden bediend. Hij wordt geleverd in combinatie met de 1.3 MultiJet en de 1.4 16V krachtbronnen. De nieuwe generatie Ypsilon biedt nu ook de mogelijkheid van bCONNECT, een info- en telematicasysteem dat satellietnavigatie combineert met radio, CD, handsfree telefoon, stembediening en bCONNECT service via een speciale helpdesk.

De nieuwe Ypsilon DFN onderstreept eens te meer dat ook deze compacte Lancia de stijl, elegantie en technische finesse meekrijgt die de grote automobielen van het Italiaanse prestigemerk karakteriseren. Lancia verwijst bij de naam DFN naar Dolce Far Niente, vrij vertaald Het Zalig Nietsdoen. De techniek helpt de bestuurder om meer te doen door minder te doen. De DFN is een nieuwe, gerobotiseerd werkende versnellingsbak die zich in de automaat stand - vooral in druk verkeer
- al gauw onmisbaar maakt door zijn gebruiksgemak en het simpele feit dat de bestuurder zijn aandacht meer op het verkeer kan richten.

Terwijl de DFN zich voor het meer dynamische werk ook handmatig sequentieel laat bedienen. De schakelpook aantikken, is al voldoende om te schakelen. Een duwtje vooruit en hij schakelt vlot een versnelling op, een tikje achteruit en de versnellingsbak schakelt (indien nodig met tussengas) terug.

Met zijn geavanceerde gerobotiseerd werkende schakeltechniek en een eveneens automatisch bediende (hydraulische) droge platenkoppeling biedt de DFN de grote voordelen een automaat, zonder daarvoor de sterke punten van de handgeschakelde transmissie op te offeren. Het systeem is licht, sterk, betrouwbaar, schakelt snel en kost in het gebruik geen extra energie. Integendeel zelfs, de Lancia Ypsilon laat door zijn hoge rendement een nóg lager brandstofverbruik noteren dan al het geval is met de vergelijkbare handgeschakelde uitvoering. De DFN automaat kent twee standen: 'Normal' en 'Economy'. In die laatste stand is het voordeel vanzelfsprekend het grootst. De Ypsilon met 1.3 liter MultiJet krachtbron neemt dan genoegen met 4,5 liter op 100 kilometer (1 op 22,2) en de 1.4 16V benzinemotor laat een gemiddeld verbruik noteren van 6,4 liter op 100 kilometer (minder dan
1 op 15,6). Dat betekent een actieradius van respectievelijk 1.043 en 733 kilometer. In beide gevallen rij je op een tank brandstof enkele tientallen kilometers verder bij gebruik van de DFN. Zelfs in vergelijking met de toch al enorm economisch werkende handgeschakelde uitvoeringen.

Naast de drievoudige instelbaarheid van de DFN versnellingsbak handmatig sequentieel, Normaal automaat en Economy automaat valt ook in andere opzichten op hoe geavanceerd de techniek werkt. Het systeem is afgestemd op een optimale combinatie van comfort, dynamiek en bedieningsgemak. Zo stelt hij zich in op de rijstijl van de bestuurder en herkent het systeem bijvoorbeeld softwarematig de hellingshoek van de weg waarop de auto rijdt.

In beide gevallen speelt hij daar op passende wijze op in bij de keuze van de schakelmomenten. Bij klimmen of dalen hoort bijvoorbeeld een aangepaste manier van schakelen. De techniek zorgt er bij het afremmen voor een bocht door het inschakelen van de juiste versnelling voor dat er even later bij het accelereren uit die bocht voldoende trekkracht beschikbaar is.

Is de bestuurder wat al te ontspannen of onbezonnen aan het werk en wil hij op een zodanige wijze schakelen dat schade aan de motor kan ontstaan, dan geven een waarschuwingslampje en toon een alarmsignaaltje af. Een ander veiligheidsdetail: bij geopende deur en werkende motor schakelt de versnellingsbak automatisch in de vrijstand.

De Lancia Ypsilon 1.3 MultiJet en Lancia 1.4 16V met de DFN transmissie zijn vanaf heden leverbaar. De meerprijs van de geavanceerde, gerobotiseerd werkende versnellingsbak bedraagt 700,-.

Lancia Ypsilon 1.4 16V Argento DFN 16.250,- Lancia Ypsilon 1.4 16V Platino DFN 18.450,- Lancia Ypsilon 1.3 JTD MultiJet Argento DFN 19.400,- Lancia Ypsilon 1.3 JTD MultiJet Platino DFN 21.600,-