AutoRai

16-4-2004

Anti-whiplash systeem Volvo halveert aantal nekklachten

De WHIPS anti-whiplash hoofdsteun van Volvo halveert de kans op langdurig nekletsel bij een aanrijding tegen de achterzijde van de auto. Dat is de uitkomst van een interne studie bij Volvo Cars, uitgevoerd door biomechanica-expert Lotta Jakobsson.

Volvo onderzoekt inmiddels systemen die bij frontale en zijdelingse aanrijdingen dezelfde mate van bescherming bieden.

Nekletsel is het meest voorkomende vorm van letsel onder verkeersslachtoffers. In Zweden gaat het om 25.000 gevallen per jaar, waarbij tien procent van de slachtoffers langdurig klachten houdt. In Nederland gaat het om een vergelijkbaar aantal. Om dit probleem het hoofd te bieden ontwikkelde Volvo het veiligheidssysteem WHIPS, dat werd gepresenteerd in 1998 en dat thans in alle Volvos een standaardvoorziening is. WHIPS staat voor whiplash Protection System.

Zeer effectief
Tijdens de ontwikkeling van de WHIPS anti-whiplash stoel en hoofdsteun was een terugdringing van het aantal nekklachten voor Volvo het uitgangspunt, maar niemand kon exact aangeven hoe effectief WHIPS in werkelijkheid zou zijn. Inmiddels weten we dat WHIPS zeer effectief is: het aantal nekgerelateerde klachten als gevolg van een crash is met 33 procent verminderd. Het aantal gevallen van nekpijn die langer aanhoudt dan een jaar is dankzij WHIPS zelfs gereduceerd met maar liefst 53 procent.

Aanrijding achterzijde grootste risico
Door actuele ongevallen te analyseren en deze met computersimulaties van aanrijdingen te vergelijken, kon Lotta Jakobsson bij Volvo een uitgebreide studie maken van de nekbewegingen van een persoon die in een auto zit die wordt aangereden. En dat in allerlei verschillende situaties. Daarbij werd duidelijk wat de meest schadelijke manier is waarop een nek op een aanrijding kan reageren en dat is bij een aanrijding van achteren. De frontale aanrijding komt in de praktijk echter meer dan tweemaal zo vaak voor. De conclusie is dus gerechtvaardigd dat frontale botsingen en aanrijdingen tegen de achterzijde van de auto een gelijk aantal gevallen van nekletsel oplevert.

Impact zelf niet bepalend
Uit de studies van Lotta Jakobsson blijkt ook dat de mate van nekletsel niet alleen afhankelijk is van de kracht van de impact. Ook het geslacht, de leeftijd, lengte, gewicht en zitpositie van de inzittende(n) spelen een grote rol. Zelfs de algehele lichamelijke conditie van een persoon is van invloed. Ook is duidelijk geworden dat een zeer drukke levensstijl, waarbij het slachtoffer bloot staat aan veel stress, de genezing van nekletsel ernstig vertraagt.

Lotta Jakobsson
Lotta Jakobsson kwam direct na haar studie aan de Chalmers University of Technologie in Göteborg in 1989 op 22-jarige leeftijd bij Volvo in dienst als afgestudeerd ingenieur In 1991 studeerde zij af in de biomechanica met als studierichting veiligheid en recentelijk is zij bij Volvo benoemd tot technisch specialist.