Gemeente Heerlen

Nieuw kantoor cliëntentelefoon

Wethouder Karel Scholtissen heeft op vrijdag 16 april het nieuwe kantoor van de Cliëntentelefoon officieel in gebruik genomen. Hij deed dit door binnen te stappen op de nieuwe locatie door een afgeplakte deur.

De Cliëntentelefoon bestaat sinds 1995 en is ondergebracht bij de Stichting Open Deur in de Luciushof. In dat jaar begon Will van Egdom als vrijwilligster met een spreekuur, twee keer per week. "Ik kreeg een telefoon, een schriftje en een pen. Daarmee moest ik het doen. Ik wist van niks. Nog niet eens wat voor uitkering ik zelf had. Alleen door overal naar toe te bellen en te vragen ben ik er langzaam in gegroeid."

Reguliere baan

Na twee jaar was de Cliëntentelefoon al zo bekend dat het niet meer voldoende was om alleen door te gaan. Will van Egdom ging op zoek naar een collega en belandde bij Sylvia Vaessen. Sindsdien runnen beide dames de Cliëntentelefoon Heerlen. In eerste instantie als vrijwilligster, sinds 1998 in de vorm van een gesusidieerde baan en tegenwoordig via een reguliere baan, betaald door de gemeente.

Prijs

Dat de medewerksters van de Cliëntentelefoon goed werk verrichten, bleek op 1 april nog eens extra. Toen ontving de Heerlense Cliëntentelefoon in Amsterdam de Cliënt-in-beeld prijs 2004. Dat gebeurde omdat de medewerksters zich op een bijzondere wijze hebben onderscheiden bij het leggen van contacten met de achterban. De jury was vooral onder de indruk van de wijze waarop zij contacten hebben gelegd met allochtonen.

Mensen met een minimuminkomen die vragen hebben over hun financiële situatie kunnen daarvoor terecht op het spreekuur van de Cliëntentelefoon. Dat kan van maandag tot en met donderdag van 9.15 tot 12.00 uur en op dinsdagmiddag van 13.30 tot 16.00 uur via telefoonnummer 571 69 86. E-mailen kan ook bct.opendeur@wanadoo.nl.

Gemeente Heerlen, 16 april 2004
Afdeling Communicatie

Monique Leurs, tel. (045)5604070

persvoorlichting@heerlen.nl

---- --