Gemeente Alkmaar


Financiële situatie Openbaar Primair Onderwijs Alkmaar zorgelijk

Alkmaar, 15 april 2004

Uit onderzoek naar het functioneren van de Bestuurscommissie Openbaar Primair Onderwijs Alkmaar (OPOA) blijkt dat de bestuurscommissie de afgelopen drie jaren onvoldoende aandacht heeft gehad voor de financiële huishouding. Een interim -manager is daarom aangesteld om tussen nu en 1 januari 2005 orde op zaken te stellen. Verder is gebleken dat, hoewel de kwaliteit van het primaire onderwijs zich kan meten met het overige basisonderwijs, het aantal leerlingen terugloopt. In de komende negen maanden zal de commissie onder aanvoering van de interim-manager voorstellen moeten ontwikkelen om deze ontwikkeling te keren.

De bestuurscommissie BOPOA is in 1997 opgericht. In de onderwijsverordening van de gemeente staat dat het functioneren van de bestuurscommissie van het OPOA moet worden geëvalueerd. Vroeger werd het bestuur van het OPOA geregeld door de gemeente. In 1997 bestond de behoefte om dat bestuur `op afstand' te plaatsen om op die manier meer vrijheid te krijgen om vorm te geven aan een eigen identiteit van het onderwijs, zonder al te veel ambtelijke bemoeienis. De gemeente kreeg op haar beurt weer meer ruimte om lokaal onderwijsbeleid te maken, met daarin uiteraard een plek voor het openbare primaire onderwijs.

Leerlingenaantal moet omhoog
Nu, zo'n zeven jaar en een tussenevaluatie uit 2001 later, blijkt dat met name de financiële planning en beheer dringend verbetering behoeven. Om de neerwaartse spiraal van het leerlingenaantal te doorbreken moet de bestuurscommissie een visie ontwikkelen, die de rust in het openbaar primair onderwijs kan doen terugkeren. Hoofdlijnen daarin zouden moeten zijn:

* Hoe zorgen we ervoor dat de openbare scholen voor primair onderwijs de kwaliteit uitstralen die ze hebben en daarmee aantrekkelijk zijn en blijven voor ouders?

* Wat zijn de rollen van bestuur, schooldirecties, personeel en ouders daarbij?

* Hoe zorgen we ervoor dat levensvatbaarheid op langere termijn gewaarborgd is?

Hoewel hier een belangrijke taak voor de commissie licht kant de gemeente hierin wellicht ook een rol spelen door in overleg met alle schoolbesturen te treden om gezamenlijk te bezien of de spreiding van openbaar en bijzonder basisonderwijs over de stad aanpassing behoeft. Dit met als doel een levensvatbaar net van voorzieningen voor basisonderwijs te creëren.

Voortbestaan bestuurscommissie
De commissie zal onder leiding van de interim-manager tal van maatregelen moet nemen om de situatie van het BOPOA te verbeteren. Zo zal gewerkt moeten worden aan het verbeteren van de relatie en communicatie tussen de bestuurscommissie en de gemeente. Het college stelt voor begin 2005 te beoordelen of de getroffen maatregelen zodanig hebben uitgepakt dat een gesprek over een eventuele andere bestuursvorm zinvol is. Vooralsnog vindt het college gelet op de huidige situatie een andere bestuursvorm met eventuele schaalvergroting voor 1 januari 2006 niet aan de orde.

16 april 2004