Gemeente Amersfoort

Nieuwe verkeerslichtenregelingen op de Stadsring

datum: 13 april 2004

In de week van 19 april worden de verkeerslichtenregelingen op de Stadsring omgebouwd. Een betere afstemming moet de doorstroming van het autoverkeer versoepelen. Dit betekent dat op alle kruispunten de verkeerslichten een keer uit moeten. Per kruispunt wordt er tussen de spitsen een dag gewerkt. Op 23 april zijn de werkzaamheden klaar.

De nieuwe verkeerslichtenregelingen worden via één systeem gekoppeld. Nu is de situatie zo dat alle regelingen op de kruispunten met de Stadsring onafhankelijk van elkaar werken. Dat leidt tot onnodige verstoppingen.

Hoe werkt het systeem?
De nieuwe verkeersregelingen die op de Stadsring komen zijn zeer geavanceerd. Veel gegevens over het verkeer zoals verkeersdrukte en wachttijden worden automatisch bijgehouden en doorgezonden naar de verkeerscentrale. Hierdoor kunnen de knelpunten sneller worden herkend als een installatie niet helemaal goed werkt. Het autoverkeer wordt onder andere door videodetectie gestuurd. Vanuit het gemeentehuis worden de kruispunten goed in de gaten gehouden.

Voordelen voor het verkeer
Het nieuwe systeem heeft meerdere voordelen voor alle gebruikers van het verkeer.
Speciale apparatuur zorgt ervoor dat hulpdiensten met zwaailichten aan voorrang krijgt. Ook krijgt het openbaar vervoer prioriteit. Voor fietsers en voetgangers wordt gestreefd naar een wachttijd bij de verkeerslichten van maximaal een minuut. Wachttijdvoorspellers die in de drukknop van het verkeerslicht zitten, houden de tijd in de gaten. In de drukknop zit een cirkel met ledjes die een indicatie geeft van de nog te wachten tijd totdat het licht op groen springt. Op alle fietsoversteken worden detectielussen gelegd zodat fietsers en grotere groepen fietsers sneller en langer groen licht krijgen. Voor de blinden en slechtzienden zijn op alle kruispunten elektronische rateltikkers geïnstalleerd. Deze zijn beter hoorbaar en minder storingsgevoelig.

Verkeershinder
Het verkeer ondervindt weinig hinder van de werkzaamheden doordat er elke dag een ander kruispunt aan bod komt. Gedurende de periode dat de regeling uit is op het betreffende kruispunt, wordt elke keer de linker rechtdoorbaan met aktiewagens en kegels afgezet. Ook zullen er twee verkeersregelaars staan die de mensen helpen de Stadsring over te steken.

Planning
Het aanpassen van de verkeerslichtenregelingen gebeurt per kruispunt volgens onderstaande planning. Er wordt gewerkt tussen 09.30 uur en 16.00 uur:

19 april: Stadsring/Molenstraat
20 april: Stadsring/Blekerssingel/St. Andriesstraat 21 april: Stadsring/Hendrik van Viandenstraat
22 april: Stadsring/Utrechtseweg en Stadsring/Arnhemseweg 23 april: Stadsring/Flierbeeksingel

Verkeer- en Vervoerplan '99 (VVP)
Het ombouwen van de verkeersregelingen is een onderdeel van het VVP van 1999. De nieuwe verkeerssituatie op de Stadsring kan beter aangestuurd worden omdat aan de "uiteinden" van de Stadsring het autoverkeer gedoseerd toegelaten wordt. Dat wil zeggen dat het autoverkeer tussen de Stadsring/ Molenstraat en Stadsring/St. Andriesstraat sneller door kan rijden en dat bussen geen hinder ondervinden.