Gemeente Utrecht


2004 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
42 Vragen van de heer P.F.C. Jansen
(ingekomen 19 april 2004)

Bij de post van 17 april jl. ontving ik twee vrijkaarten voor de competitiewedstrijd FC Utrecht-Feijenoord. Voor vak Q, bepaald niet de slechtste plaatsen. De kaarten werden mij toegestuurd door een medewerker van de Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling van de gemeente Utrecht. Waarschijnlijk ten overvloede wil ik u berichten dat ik niet verzocht had om toezending: de SP-fractie vindt het onwenselijk wanneer raadsleden gefêteerd worden uit hoofde van hun functie. Zeker wanneer het kaartjes voor FC Utrecht betreft, omdat de gemeenteraad (althans: een meerderheid van de gemeenteraad) recent nog akkoord is gegaan met een grote transactie waar deze club van profiteert. In dergelijke gevallen zou immers bij buitenstaanders en supporters de indruk kunnen ontstaan dat beide zaken iets met elkaar te maken hebben. Niet voor niets is mede op onze aandrang afgesproken dat de kosten van kaartjes voor de raadsleden die de bekerfinale bezoeken ten laste van de fractiebudgetten gebracht worden.

Ik ga ervan uit dat de toezending van de vrijkaartjes op een misverstand berust. Wel kwam de vraag op voor wie de kaartjes dan wél bestemd waren en wie zich verder mogen verheugen in de ontvangst van vrijkaartjes.
In dat verband heeft de SP-fractie de volgende vragen aan uw college:

1. Hoeveel vrijkaarten deelt de gemeente Utrecht per wedstrijd uit?
2. Uit welk budget worden deze vrijkaarten betaald?
3. Op grond van welke criteria worden deze kaarten uitgedeeld?
4. Hoeveel procent van de beschikbare vrijkaarten is afgelopen jaar beschikbaar gesteld aan:
- Utrechtse collegeleden
- Utrechtse raadsleden
- Utrechtse ambtenaren
- politici en ambtenaren van buiten de gemeentegrenzen
- derden.
- Wie bepaalt er wie er vrijkaarten krijgt en wie niet?
- Wordt er een registratie bijgehouden van de personen aan wie vrijkaarten verstrekt zijn?
Zo ja: dan zouden wij deze registratie graag op korte termijn inzien.
Zo nee:
- hoe valt dit te rijmen met het integriteitsbeleid van de gemeente Utrecht?
- Bent u bereid om met directe ingang met een dergelijke registratie te starten?
7. Worden ook nog andere faciliteiten rond de wedstrijden ter beschikking gesteld aan gasten (ontvangsten, consumpties e.d.)? Zo ja: welke kosten zijn hiermee gemoeid en waaruit worden deze gedekt.


Antwoord van Burgemeester en Wethouders
(verzonden 11 mei 2004)


1. Bij brief van 3 april 2001 is de toenmalige commissie MOV geïnformeerd over het feit dat het College van Burgemeester en Wethouders in het nieuwe stadion 34 plaatsen zal krijgen voor de ontvangst van gasten, mede in het kader van relatiemanagement. Een aantal dat vrijwel gelijk is aan de situatie dat het stadion nog eigendom was van de gemeente. Inmiddels betreft het 32 plaatsen omdat de 2 plaatsen op het ereterras zijn verdwenen ten gevolge van de saneringsoperatie in 2003. FC Utrecht ontvangt sindsdien haar eigen gasten in een eigen skybox. Van de 32 plaatsen bevinden zich 16 plaatsen op de Noordtribune; deze hebben ook toegang tot de businesslounge. De resterende 16 plaatsen bevinden zich op de Zuidtribune en hebben geen toegang tot de businesslounge.
2. Aan de 32 plaatsen zijn voor de gemeente Utrecht geen kosten verbonden, zoals is vermeld in de bovengenoemde brief van 3 april 2001.
3. De leden van het College van Burgemeester en Wethouders en de leden van de Raad kunnen per keer in principe twee kaarten aanvragen om een wedstrijd te bezoeken. Indien er dan nog kaarten beschikbaar zijn, worden deze verdeeld over ambtenaren van de Gemeente Utrecht met de mogelijkheid van maximaal 1 introducé. Bij de verdeling wordt voorrang gegeven aan verzoeken gebaseerd op politiek en ambtelijk functioneel relatiebeheer.
4. Er wordt geen registratie bijgehouden van de verdeling van de kaarten. In z'n algemeenheid is er sprake van een gebruik van ca. 50 % door leden van het College van B&W en de Raad en circa 50 % gebruik door ambtenaren van de gemeente Utrecht.
5. Het hoofd afdeling Sport & Recreatie bepaalt de verdeling van de kaarten naar de volgorde, die is genoemd in het antwoord op vraag 3.
6. Er wordt geen registratie bijgehouden van de verdeling van de kaarten. In het verlengde van de beantwoording van de vragen 1 en 3 wordt geconstateerd dat gehandeld wordt conform het gemeentelijk integriteitsbeleid. Gelet op deze constatering achten wij het niet noodzakelijk op korte termijn een registratie bij te gaan houden.
7. De 16 bezoekers van de Noordtribune hebben toegang tot de businesslounge waar om niet consumpties worden geserveerd. Voor de gemeente Utrecht zijn daaraan geen kosten verbonden.


---- --