Ingezonden persbericht


Persbericht

Green Smiles heeft 2 oplossingen voor politieke dilemma s bij de ontwikkeling van een duurzame (landbouw)economie.

Het Green Smiles spaarconcept is een van de vijf genomineerden in een prijsvraag uitgeschreven door het Centrum van Landbouw en Milieu. De uitslag wordt woensdag 21 april bekend gemaakt.

Green Smiles kun je zien als een vorm van duurzaam geoormerkt of bestempeld geld, waarvan de bestemming democratisch wordt overgelaten aan consumenten die bewezen hebben iets voor duurzaamheid over te hebben, namelijk via hun boodschappen of lidmaatschap. .

Het systeem werkt als volgt: iedereen (producent, overheid of maatschappelijke organisatie) kan Green Smiles spaarpunten kopen en als beloning geven aan mensen die iets doen wat hij wil belonen: bijvoorbeeld een bepaald gedrag of aankoop. Dit hoeft niet noodzakelijk iets duurzaams te zijn. Pas wanneer een consument deze punten toekent aan een duurzaam project, worden de punten omgezet in geld. Welke keuzes de consument kan maken wordt bepaald door de Green Smiles Organisatie. Deze legt de spaarder een beperkt aantal lokale en duurzame projecten voor die hij kan ondersteunen. Iedereen mag in het openbaar suggesties doen of kritiek hebben.

Anders dan nu gebruikelijk bij de strategie die de overheid kiest om duurzaamheid te stimuleren, is het Green Smiles concept een positieve benadering van de verantwoordelijkheid van de consument, zonder dat een betrokken consument direct zelf zijn portemonnee hoeft te trekken. In plaats van alle verantwoordelijkheid in de schoenen van de consument te schuiven, wordt deze betrokken bij de vraag wat echt effectief is om duurzaamheid te bevorderen.

Naast een duurzame keuze worden transparantie en eerlijke voorlichting ingezet in het komen tot een duurzamere (landbouw)economie vanuit de gedachte dat iemand meer gemotiveerd in een keuze wordt betrokken naarmate hij meer het gevoel heeft over de voor hem relevante informatie te beschikken.

Het Green Smiles concept pakt de volgende problemen aan:


· Neerwaartse spiraal dat producenten ertoe neigen om zich steeds minder aantrekken van waarden en normen en de gevolgen van hun produceren voor milieu en dierenwelzijn.


· Het te grote prijsverschil dat bestaat tussen duurzame producten en regulier.


· De versluierende werking van keurmerken ( biologisch is nauwelijks beter dan regulier).

De oplossing van Green Smiles werken op de volgende wijze:


· Het is niet de individuele consument die de prijs van goedwillendheid betaalt, het is de producent (liefst in combinatie met de overheid) die duurzame projecten sponsort. Het gaat niet alleen om de duurzame producenten op zich, het concept is aantrekkelijk voor producenten die gebruik willen maken van de marketingvoordelen van Green Smiles.


· Het is de goedwillende consument die mag meebeslissen over welk project hij of zij ondersteunt, zonder zelf direct financieel bij te dragen. Niet goedwillende consumenten betalen indirect mee, maar verstoren de positieve effecten niet. Zij zullen niet protesteren want zij pakken hun korte termijn voordeel en delen net als iedereen mee met de lange termijn voordelen. Keurmerken worden vervangen door transparantie over de productiewijze en discussie op basis van ervaringen van consumenten in alle beschikbare media. Die duurzame projecten die zich het beste weten te profileren krijgen de meeste kans en ondersteuning.


· Duurzame producten worden op den (korte) duur goedkoper omdat voor de consument relevante aspecten van hun duurdere productie worden gesponsord.

Tot zover het persbericht.

Belangstellenden kunnen meer informatie krijgen bij Hans Jurgens Redczus: 058-2998383 of de website bezoeken: www.greensmiles.nl.

Journalisten die de inzending van Green Smiles willen inzien, kunnen een mailtje sturen naar duurzaamheid@beloont.nl.