Ingezonden persbericht


Marinevliegkamp Valkenburg, 19 april 2004

Geachte redactie,

De goed uitgeruste, nu nog Nederlandse, operationele Orions zijn binnen de NAVO schaars goed. Zo had een Nederlandse Orion in juli 2002 een onmisbare rol bij de arrestatie van enkele Al Qaeda terroristen in de Arabische Zee. En heeft een 'kist' met getrainde bemanning een cruciale rol gespeeld bij onrusten boven Kosovo. De Orions en hun bemanning vervullen een uitermate gevoelige taak en dragen zo bij aan een stukje vrede en rust binnen Europa door onrustige groeperingen, cellen of terroristen te lokaliseren en dat 'real-time' door te geven aan de vredestroepen van de NAVO.

Het staat al geruime tijd vast dat Orions een grote militaire waarde vertegenwoordigen, met name grondwaarnemingscapaciteit voor landoperaties. De Orions zijn niet te vervangen door onbemande vliegtuigen, zij vullen elkaar aan en kunnen elkaar niet vervangen. De minister erkent dat grondwaarnemingscapaciteit niet kan vervallen. Het afstoten van de Orions veroorzaakt echter een tekort aan een cruciale NAVO grondwaarnemingscapaciteit, waardoor de strijd tegen terroristen in gedrang kan komen.

Dit en nog meer wordt aanstaande woensdag 21 april 2004 tussen 14.00 uur en 17.30 uur in de Groen van Prinstererzaal van de Tweede Kamer tijdens de hoorzitting met betrekking tot de toekomst van de Nederlandse Orion-vloot en het Marinevliegkamp Valkenburg openbaar gemaakt. Hier zal een groot aantal getuige-deskundigen, waaronder nationale en internationale (oud)militairen, professor dr R.P. de Wijk van Instituut Clingendael en ingenieurs van adviesbureau Deloitte en Touche, worden gehoord over de zogeheten 'Kamprapporten'. Ook wordt tussen 16.45 en 17.30 uur een personeelslid van het Marinevliegkamp als deskundige gehoord. Volgende week, 28 april tussen 19.00 en 22.00 uur tijdens het debat, zal een besluit over de toekomst van de Orions en het vliegkamp worden genomen.

De deskundige van het Marinevliegkamp Valkenburg zal uit de doeken doen waarom Nederland de hypermoderne Orions moet behouden, hoe de strijd tegen het terrorisme in gedrang kan komen, hoe geld verdiend kan worden door commercieel medegebruik toe te staan en hoe internationale samenwerking leidt tot verankering en het verhogen van doelmatigheid. Bovendien wordt een oplossing geboden de kustwachttaken in Nederland en de Nederlandse Antillen in eigen beheer te houden om het drugsterrorisme tegen te gaan.

Het personeel van het Marinevliegkamp Valkenburg, hoopt dat u in de gelegenheid bent het bijgaande persbericht of een gedeelte ervan, openbaar te maken, zodat wordt gezien hoe cruciaal het werk voor de veiligheid van duizenden mensen van de Orion is. Ook hopen zij dat u tijdens de hoorzitting aanwezig bent, zodat u uit eerste hand kunt horen waarom de Orions en het Marinevliegkamp Valkenburg zo belangrijk zijn. Na afloop van de hoorzitting is de deskundige uiteraard bereid al uw vragen te beantwoorden.

Wilt u meer informatie, een toelichting op het persbericht, of extra informatie ontvangen, dan kunt u mij altijd bellen.

Met vriendelijke groet,
Jef Stassen, Voorzitter van de Ondernemingsraad. Telefoon 071-4052089/06-23020972

Gewijzigde veiligheidssituatie rechtvaardigt behoud Nederlandse Orions

Verkoop Nederlandse Orions veroorzaakt cruciaal NAVO grondwaarnemingstekort

De sinds 30 juni gewijzigde veiligheidssituatie geeft meer dan voldoende aanleiding de Orions te behouden, want de NAVO heeft een groot tekort aan de verkenningscapaciteit van de Nederlandse Orions. Dit neemt toe door de vloot af te stoten, onder meer omdat de NAVO-partners een groot probleem met vermoeiingsverschijnselen van hun eigen patrouille vliegtuigen hebben. Minister Kamp heeft plannen om in de toekomst de verkenningscapaciteit van de NAVO te verbeteren. Dit door middel van onbemande vliegtuigen, maar deze krijgen pas vanaf 2010 hun beslag. Zo lang kan niet worden gewacht: het tekort bestaat nu en niet in een volgend decennium. Bovendien staat door Duitse bezuinigingen het argument dat deze capaciteit voor NAVO behouden blijft, door de Orions aan Duitsland te verkopen, inmiddels onder druk. Dit en door de gewijzigde veiligheidssituatie is de vraag naar de schaarse, ultramoderne Nederlandse Orions groot. Dat behoud van deze vloot, internationale veiligheid en bezuinigingen hand in hand kunnen gaan zal woensdag 21 april aanstaande, tijdens de hoorzitting met betrekking tot de toekomst van de Orions en het Marinevliegkamp Valkenburg, door de ondernemingsraad van het Marinevliegkamp Valkenburg worden aangetoond.

Op 30 juni 2003 besloot de minister van Defensie op basis van de toenmalige veiligheidsanalyse de Orions af te stoten. Echter, de vele aanslagen sinds 30 juni vorig jaar tonen aan dat de internationale veiligheidssituatie alleen maar verslechterd is. De strijd tegen het terrorisme werd niet in 2002 in Afghanistan beslecht en ook niet begin 2003 door het ten val brengen van het regime van Saddam Hoessein. Bij het speuren naar terroristen heeft de verkenningscapaciteit van Nederlandse Orions een grote rol. Zo had een Nederlandse Orion in juli 2002 een onmisbare rol bij de arrestatie van enkele Al Qaeda terroristen in de Arabische Zee. En vloog op 17 maart 2004 een Nederlandse Orion een missie vanuit Sicilië. Tijdens deze missie werd het in Kosovo onrustig. KFOR wist dat er problemen op komst waren maar niet waar of in welke omvang en riep de Nederlandse Orion te hulp. Op aanwijzingen van KFOR bracht de bemanning snel de situatie in kaart. Zij zagen de etnische rellen ontstaan, namen explosies waar en observeerden het in brand steken van gebouwen en moskeeën. Met deze informatie kon KFOR haar troepen inzetten en de ongeregeldheden bestrijden. Het staat vast dat Orions een grote militaire waarde vertegenwoordigen, met name grondwaarnemingscapaciteit voor landoperaties. De Orions zijn niet te vervangen door onbemande vliegtuigen als de MALE UAV. Beide systemen vullen elkaar aan en kunnen elkaar niet vervangen. Daarom komt bij afstoting van de vloot de strijd tegen het internationale terrorisme in gedrang.

Rechtvaardiging volgens Defensie

Ondanks de recente gebeurtenissen, zoals 11 maart in Madrid en even later op 17 maart in Kosovo, stuurde de Minister van Defensie op 18 maart 2004 een brief aan de Tweede Kamer waarin werd gezegd: "Gelet op de financiële situatie waarin Defensie verkeert, biedt de internationale veiligheidssituatie echter onvoldoende rechtvaardiging de capaciteit van de Orions voort te zetten". Het enige argument dat blijft staan is de beoogde bezuiniging. Verder besloot het Kabinet dat andere ministeries dan Defensie vanaf 2006 de taken van de Orions voor de Antilliaanse kustwacht overnemen. Deze ministeries ontvangen hiervoor een financiële compensatie van het Rijk van 15 miljoen euro per jaar. Dit geld zou ook aan Defensie ten goede kunnen komen indien wordt besloten de Orions te behouden.

Ondernemingsraad erkent noodzaak bezuinigingen

De noodzaak van de voorgenomen bezuinigingen wordt door de ondernemingsraad (OR) niet bestreden. Zij erkent deze, maar besloot wel mee te denken en ontwikkelde een reddingsplan waarin in totaal 555 miljoen euro aan besparingen staan. Het plan waarin onder meer multinationale samenwerking en militair/civiele exploitatie wordt omschreven is de moeite van nader onderzoek waard. Om te laten zien dat het personeel achter hun plan staat, bezuinigt het personeel dit jaar al de benodigde13 miljoen euro die het Minister Kamp kost het Marinevliegkamp een jaar langer open te houden.

De standpunten van de Ondernemingsraad zijn ongewijzigd: De internationale veiligheidssituatie geeft meer dan voldoende aanleiding om de Orions te behouden. Door het reddingsplan van de OR serieus te nemen en de financiële compensatie van 15 miljoen euro per jaar van andere ministeries naar het Ministerie van Defensie over te hevelen, blijven de voorgenomen bezuinigingen overeind, de onmisbare Nederlandse Orions behouden en kan het Marinevliegkamp Valkenburg als 'safehaven' in Nederland en Europa een prominente plaats innemen.

Noot voor de redactie,