De Unie


KLM-Tweeledig gevoel bij schrappen extra bonussen

19 april 2004 - De Unie heeft een tweeledig gevoel over het besluit van de KLM-top om extra bonussen voor de directie niet te accepteren.

Enerzijds is vakbond De Unie tevreden en opgelucht dat de extra bonussen voor de KLM directie van tafel zijn. In een periode waarin van het personeel grote offers wordt gevraagd om de KLM weer economisch gezond te maken is het sociaal niet aanvaardbaar om de KLM directie met extra bonussen te belonen.

Anderzijds betreurt vakbond De Unie dat een discussie over extra bonussen voor de directieleden van de KLM gevoerd moest worden. Blijkbaar moest er eerst de nodige druk ontstaan van zowel de ondernemingsraad en de vakbonden, om het beeld van wat sociaal aanvaardbaar is, binnen de top van de KLM bijgesteld te krijgen.

Verder met de CAO voor het personeel
Nu deze extra bonussen onvoorwaardelijk van tafel zijn kan ook weer verder worden gesproken over een nieuwe CAO voor het personeel van de KLM. De Unie pleit voor een spoedige voortzetting van het CAO-overleg.

Vakbond De Unie had graag gezien dat de besprekingen rondom een nieuwe CAO voor of kort na 31 maart 2004 waren afgerond, zodat deze naadloos aan zou sluiten bij de CAO die op 31 maart 2004 afliep.

Gegeven de onzekere uitkomst van diverse discussies tussen politiek en sociale partners met betrekking tot het WAO dossier, het tweede ziektejaar en prepensioen/levensloopregeling, heeft het Sectiebestuur KLM van De Unie er voor gekozen om de mogelijkheid te bezien de laatste CAO met 9 maanden te verlengen inclusief de 40 dienstjarenregeling. Hierbij zou volgens het Sectiebestuur KLM van De Unie moeten worden gekeken hoe om te gaan met de salarisontwikkeling gedurende de verlenging van de huidige CAO tot en met 31 december 2004.

Op 8 april 2004 is het CAO-overleg van start gegaan. Deze bijeenkomst werd overschaduwd door de berichten rondom de extra bonussen voor de KLM directie. Een eerste inventarisatie heeft geleerd dat zowel KLM als de overige bonden in eerste aanleg een verlenging niet afkeuren. Wel doet zich de vraag voor hoeveel ruimte er is om wijzigingen aan te brengen. De Unie is voorstander om de CAO te verlengen inclusief de 40 dienstjarenregeling zonder veel discussie over wijzigingen. Mocht dit niet haalbaar zijn dan zal De Unie alsnog aanvullende voorstellen indienen.

Sjirk Bajema
Bedrijfsgroepvoorzitter Burgerluchtvaart

maandag, 19 april 2004