Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Korte spreektekst van de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat, Melanie Schultz van Haegen, bij de ondertekening van het bestuursconvenant Maasboulevard

Dames en heren,

Het is een beetje Parijs; het is een beetje Utrecht; het is een beetje Londen het is eigenlijk een beetje van alles. Dat schreef een inwoner van Venlo op het forum van de site over de Maasboulevard. Een ander vond dat de boulevard Venlo meer smoel zal geven. Ook de overige forum-bezoekers zijn in grote meerderheid enthousiast over de plannen van de gemeente.

Ik ben zelf doorgaans niet zo enthousiast over bouwplannen binnen het winterbed van de Maas. Volgens de beleidslijn Ruimte voor de Rivier is het zelfs niet eens mogelijk dat ik daar een vergunning voor verleen. Ik vind normaal gesproken dat we streng toe moeten zien op de uitvoering van die beleidslijn. Die is er immers niet voor niets. Om zonder al te veel problemen met de Maas te kunnen leven, is het nodig de rivier de ruimte te geven. Dat betekent dat we onszelf beperkingen op moeten leggen in onze bouwplannen dichtbij de rivier.

Maar ik zeg niet voor niets normaal gesproken. Het uiteindelijke doel van de Beleidslijn Ruimte voor de Rivier is een leefbare plek om te wonen, zonder wateroverlast. Als de neveneffecten van de regels erger zijn dan de kwaal, schiet je dat doel voorbij. Het is niet de bedoeling dat we gemeenten in een knellend korset dwingen. We houden dus wel degelijk rekening met aspecten die niet met water te maken hebben, zoals de ruimtelijke kwaliteit en specifieke lokale problemen. Ik zie onder meer aan het enthousiasme op het internetforum dat de Maasboulevard in Venlo voorziet in een behoefte. Venlo is blijkbaar toe aan een make-over. Daarom wil ik graag meedenken om de boulevard toch mogelijk te maken.

Juridisch is het mogelijk om af te wijken van de Beleidslijn Ruimte voor de Rivier op basis van bijzondere omstandigheden. Dat is wat we hier gaan doen. Ik wil die bijzondere omstandigheden wel goed vastleggen, want we gaan niet zo maar allerlei uitzonderingen maken. Als je van de gangbare regels afwijkt, moet je daar goede redenen voor hebben en je moet het ook zeer zorgvuldig doen.

Om een aantal redenen is bij de Maasboulevard sprake van bijzondere omstandigheden. Ik noem er twee. Op de eerste plaats betekent de Maasboulevard een opknapbeurt van een probleemgebied. Het project biedt mogelijkheden om de drugsoverlast aan te pakken; om kansen te creëren voor lokale ondernemers; om prachtig gelegen woningen te bouwen; en om de stad wat meer cachet te geven. De gemeente bouwt hier dus niet zomaar voor de lol, maar om problemen op te lossen. Een tweede bijzonder aspect is de mogelijkheid om de Maasboulevard te compenseren met de Maaswaard. De Maaswaard levert een hoop ruimte voor de Maas op. Bij elkaar opgeteld, geven we de rivier met deze twee projecten meer ruimte terug, dan we afnemen. Per saldo verhogen de Venloose plannen de waterstand dus niet. Het totale Venloose project is daarom misschien niet volgens de letter, maar wel in de geest van de Beleidslijn Ruimte voor de Rivier.

Deze elementen het grote belang voor Venlo én de compensatie rechtvaardigen de afwijking van de Beleidslijn. Ik wil zoals gezegd wel zorgvuldig blijven. Daarom hebben we in het convenant dat we vandaag tekenen heel goed opgeschreven wat de bijzondere omstandigheden van de Maasboulevard zijn.

Er zijn kortom wel voorwaarden verbonden aan de vergunning voor de Maasboulevard. Die zijn vandaag duidelijk vastgesteld, en ze zijn haalbaar. Ik verwacht dan ook dat ik hier over een aantal jaren een prachtige boulevard aantref: misschien wel een beetje zoals die van Parijs, en een beetje zoals die van Londen!

Dank u wel.