BOVAG


BOVAG en RAI wijzen verhoging dieselaccijns rigoureus af

20 April 2004

Een verhoging van de dieselaccijns, zoals voorgesteld door Milieudefensie, wijzen BOVAG en RAI af. Het verhogen van accijns betekent een lastenverzwaring voor de burger op een moment dat dit uiterst ongewenst is. Daarnaast zijn accijnsverhoging ook niet effectief gebleken in het verleden. Automobilisten blijven gebruik maken van hun auto omdat er simpelweg geen goed alternatief is voor hun verplaatsingen.

Maar er zijn ook andere argumenten om niet voor een verhoging van de dieselaccijns te kiezen:

- autos worden steeds schoner, totale uitstoot per voertuig vermindert. Onze leden werken daar hard aan;

- diesel heeft daarbij het voordeel van een lage CO2-uitstoot;
- nadeel diesel (roet) wordt nu opgelost door innovatieve dieselmotoren en de nieuwe roetfilters die 99% van de uitstoot reduceren ten opzichte van de huidige situatie. Zelfs VROM erkent dat de diesel bij de Euro V normen net zo schoon is als de huidige benzineauto, terwijl het CO2-voordeel overeind blijft;

De gebruiker van de dieselauto betaalt substantieel meer motorrijtuigenbelasting dan een benzineauto. Ook wordt de dieselauto bij aanschaf extra zwaar belast met een hogere Belasting van Personenauto's en Motorrijwielen (BPM). In totaal kent de dieselauto dus fors zwaardere vaste belastingen dan de benzineauto.

BOVAG en RAI hebben hun bezwaren inmiddels in een brief aan Milieudefensie kenbaar gemaakt.