Gemeente Utrecht

Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en wethouders

20 april 2004

Persconferentie naar aanleiding van de collegevergadering om 16.00 uur in de perskamer van het stadhuis.


1. Half miljoen voor opknappen winkelcentrum Vasco da Gamalaan De gemeente start dit voorjaar met de herinrichting van het winkelcentrum aan de Vasco da Gamalaan. Daarmee moet het winkelcentrum een betere uitstraling krijgen en moet de woonomgeving aantrekkelijker worden. Met deze investering wil de gemeente verpaupering en leegstand voorkomen. Het winkelcentrum oogt na de opknapbeurt overzichtelijker en aantrekkelijker. De Vasco da Gamalaan krijgt bij de herinrichting het karakter van een besloten autoluwe winkelstraat. Voor deze ingreep trekt de gemeente een half miljoen euro uit, mede uit bekostigd uit het geld voor het Grote Steden Beleid en Doelstelling 2. Naar verwachting zullen de werkzaamheden in het najaar kunnen worden afgerond.

Het ontwerp voor de herinrichting van het winkelcentrum en de omgeving is in overleg met eigenaren van winkelpanden, vereniging van eigenaren en winkeliers en de bewoners opgesteld. Begin dit jaar werd de buurt met een stadsplan over de herinrichtingsplannen geïnformeerd.

De aanpak bestaat uit nieuwe bestrating en straatmeubilair, verkeersmaatregelen die het gebied autoluw maken, verbetering van de parkeermogelijkheden en het groen. Voor het winkelcentrum zijn ook uitbreidingsplannen. Als die doorgaan, worden die in een later stadium in de aanpak mee genomen.

Tijdens de werkzaamheden zijn de winkels bereikbaar. Overlast voor winkeliers en bezoekers zal beperkt blijven.


2. Wijkvisies na inspraak vastgesteld
Na inspraak zijn de wijkvisies voor de tien Utrechtse wijken vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders. De inspraak was aanleiding voor bijstelling van de wijkvisies voor West, Overvecht, Oost en Zuid. De wijkvisies voor de overige zes wijken zijn niet gewijzigd. De wijkvisies worden nu voorgelegd aan de gemeenteraad voor definitieve vaststelling. Het college had de wijkvisies november vorig jaar al voorlopig vastgesteld en vrijgegeven voor inspraak. De wijkraden hadden al voor de voorlopige vaststelling geadviseerd waarop het college per brief heeft gereageerd.

In de wijkvisies staan doelstellingen voor de wijk die stad en wijk de komende tien jaar willen bereiken. Ze zijn richtinggevend voor de ontwikkeling van de wijken. De gemeente gebruikt de visies op de toekomst van de wijken als basis voor de ontwikkeling van de wijkprogramma's van de komende jaren. Ze worden ook gebruikt als toetsingskader voor de inspanningen van de gemeente en andere maatschappelijk betrokkenen.


3. Tolsteegbrug
In januari van dit jaar dienden omwonenden van de Tolsteegbrug in de Binnenstad een voorstel in in het kader van het Recht van Initiatief. Het voorstel hield in de herinrichting van de Tolsteegbrug zodat er meer plaats komt voor het parkeren van fietsen. Nu al hebben bewoners en ondernemers last van het tekort aan fietsparkeerplaatsen. Zij verwachtten dat het probleem nog groter zou worden met de komst van het Louis Hartloopercomplex.

Op 23 maart besloot het college het voorstel voor verder onderzoek en afhandeling door te verwijzen naar de wijkwethouder. De wijkwethouder heeft op 30 maart besloten het voorstel te honoreren voor een bedrag van maximaal EUR 30.000.


4. Moesson
De vereniging van huiseigenaren Moesson, Tropen, Tyfoon en Tornado (M3T) uit de wijk Vleuten de Meern doet twee voorstellen in het kader van het Recht van Initiatief. Na een enquête onder de leden bleek dat er twee onderwerpen zijn waar de leden graag wat aan willen doen. Het gaat om overlast door hondenpoep, en overlast door te hard rijden. De vereniging heeft daarom een voorstel ingediend voor het plaatsen van zogenaamde 'depo-dogs' in de wijk, en een apart voorstel voor het plaatsen van 30 km borden. Al eerder werd hiervoor een aanvraag gedaan binnen het Leefbaarheidsbudget. Die aanvraag werd echter afgewezen. Het college van b en w heeft besloten de voorstellen niet in behandeling te nemen. In de regeling Recht van Initiatief staat dat het college voorstellen die gaan over onderwerpen waarover al een besluit is genomen niet in behandeling neemt.


5. Ontwerp nieuwe afslag A2 (NOUW1) klaar
Het college van burgemeester en wethouders heeft ingestemd met het Definitief Ontwerp voor de verbindingsweg tussen de nieuwe afslag van de A2 en het Randstadspoorstation en transferium Lage Weide (NOUW 1). Deze verbindingsweg, die circa EUR 15 miljoen kost, maakt onderdeel uit van de nieuwe ontsluitingsweg tussen de A2 en de bestaande stad. Daarbij heeft NOUW 1 de functie de nieuwe afslag van de A2 (ter hoogte van de Hyperonenweg) goed aan te laten sluiten op het te bouwen Randstadspoorstation en transferium Lage Weide. NOUW 1 is ook de ontsluiting van bedrijventerrein Lage Weide zelf. Het andere deel van de verbindingsweg (NOUW 2) zal worden aangelegd vanaf de afslag bij de Atoomweg over het tracé van de 'oude' A2 (die tegen die tijd is verlegd) met een tunnel onder de verbrede spoordijk door. Daarna zal de weg aansluiten op de Verlengde Vleutenseweg en kan het verkeer de weg richting het centrum vervolgen via de Majellaknoop en de Vleutenseweg. De nieuwe op- en afritten van de A2 komen bij de Hyperonenweg en zullen de bestaande afslag ter hoogte van de Vleutenseweg vervangen. Die afslag komt te vervallen omdat de Verlengde Vleutenseweg een belangrijke functie krijgt in het verbinden van Leidsche Rijn met de bestaande stad. Vanaf de nieuwe afslag bij de Hyperonenweg buigt de weg vanaf het (nieuwe) viaduct over de A2 af in de richting van de zandwinningsplas. Bij de Atoomweg sluit de nieuwe weg aan op de Plutoniumweg. Tot daar is de weg met 2 keer 2 rijbanen uitgevoerd. De Atoomweg wordt gelijkvloers gekruist, evenals het ernaast gelegen stamspoor. Ter hoogte van de kruising met de Atoomweg zal de verbindingsweg met zes opstelstroken worden voorzien. Dit om ervoor te zorgen dat het verkeer voldoende ruimte heeft zich voor de verkeerslichten op te stellen en zo filevorming tot op de A2 te voorkomen. Bovendien worden de rijstroken in verband met de grote hoeveelheid vrachtverkeer breder uitgevoerd (3,25 meter) dan normaal. Zo wordt spoorvorming zoveel mogelijk voorkomen. Het is de bedoeling dat de nieuwe verbindingsweg A2 - bestaande stad (NOUW 1 en 2) eind 2007 klaar is en tegelijk met de nieuwe aansluiting op de A2 wordt opgeleverd. Nu het Definitief Ontwerp voor NOUW 1 door het college is vastgesteld, wordt het voorontwerp bestemmingsplan ter inzage gelegd. Dit plan kan de komende weken worden ingezien Wijkbureau West aan de Groeneweg 54a en het Informatiecentrum Utrecht op het Stadhuis.


6. Lunchroom, geen snackbar aan Händelstraat
Inspraakreacties van omwonenden hebben niet geleid tot aanpassing van het bouwplan voor een lunchroom op de hoek Händelstraat/Everard Meisterlaan. De inspraakreacties hebben onder meer betrekking op de vrees dat het hier niet gaat om een lunchroom maar om een snackbar. Insprekers zijn bang voor parkeer- geluids- en milieuoverlast, verstoring van rust door overlast van rondhangende jongeren. De aanvrager geeft aan dat voor de klandizie van de lunchroom vooral gemikt wordt op de bezoekers van het winkelcentrum. Het college zal een beroep doen op de eigenaar om de openingstijden van de lunchroom te beperken tot de opningstijden van de winkels. De aangevraagde horecavergunning D gaat uit van het serveren van maaltijden en staat geen cafetaria-activiteiten (horeca C) toe. De gemeente zal op naleving van de vergunning toezien. De procedure tot vrijstelling van het bestemmingsplan wordt nu voortgezet.


7. Handhaven Milieuregels
Het college van burgemeester en wethouders heeft het Handhavings Uitvoerings Programma vastgesteld. Hierin wordt aangegeven op welke manier de gemeente de handhaving van milieuwetgeving zal aanpakken en welke uitgangspunten daarvoor gelden. Belangrijk uitgangspunt in het Programma is dat de handhaving vooral zal worden ingezet op punten waarop zoveel mogelijk milieuwinst voor Utrecht kan worden behaald om zo bij te dragen aan een veiliger en gezonder leefmilieu voor de inwoners van de stad. Aandacht zal het komend jaar vooral uitgaan naar bedrijven die werken met gevaarlijke stoffen en bedrijven die relatief veel milieuoverlast (kunnen) veroorzaken in de vorm van geluidshinder, lucht-, bodem en watervervuiling. Daarnaast zal er veel aandacht zijn voor grootschalige activiteiten, zoals grondverzet. Utrecht heeft circa 5.000 bedrijven die vallen onder de Wet Milieubeheer. Voor deze bedrijven worden vergunningen en meldingen behandeld en wordt toezicht en handhaving verricht. Met preventieve instrumenten wordt getracht om voor bedrijven de meest geschikte vestigingsplaats te vinden. Binnen het beleidsveld Bodem worden vergunningen verleend voor bodemsaneringen, tanksaneringen en voor het voor het toepassen van grond en materialen. Per jaar worden ongeveer 25 tanks gesaneerd, zijn er ongeveer 25 bodemsaneringen en 10 tot 20 grondverzetprojecten. De gemeente ziet er op toe dat dat volgens de regels gebeurt.