Gemeente Ede

nummer 83 / Ede, 20 april 2004

Hulpvoertuigen in Ede sneller en veiliger ter plaatse

De gemeente Ede start binnenkort een test met het Sonem2000 systeem. Op twee kruispunten worden geluidsdetectoren geïnstalleerd die reageren op verschillende sirenes. Het regelprogramma van de verkeersregelautomaat zorgt ervoor dat de rijrichting van de hulpdienst groen licht krijgt of al het verkeer stil gelegd wordt. De test duurt zes maanden. De gemeente en brandweer beoordelen daarna of het systeem op meerdere routes toegepast kan worden. Het Sonem2000 systeem komt uit Amerika en wordt in Nederland nog nergens toegepast. Ede heeft de landelijke primeur.

Door toename van de belasting van wegen en kruispunten ondervinden hulpverleningsvoertuigen steeds meer hinder van het verkeer. Daarnaast leidt het gebruik van geluidsapparatuur en mobiele telefoons in voertuigen ertoe dat sirenes vaak niet of te laat worden waargenomen. Bij calamiteiten moeten brandweer, ambulance en politie zo snel mogelijk ter plaatse kunnen zijn. In Nederland bestaan diverse systemen waarbij speciale transponders onder voertuigen verbonden zijn met de verkeersregelinstallaties. Ook zijn er gemeenten die werken met speciale lussen in het wegdek. Het grote voordeel van het Sonem2000 systeem is dat de hulpverleningsvoertuigen zelf niet met speciale apparatuur uitgerust dienen te worden omdat er standaard een sirene op ieder voertuig aanwezig is. Verder hoeft het wegdek niet open gemaakt te worden. Uiteindelijk levert dat een kostenbesparing op.

De test
Op twee kruispunten in Ede komt een geluidsdetector. Er is gekozen voor de kruispunten Klinkenbergerweg / Ericalaan en Klinkenbergerweg / Eikenlaan, omdat deze op de hoofdaanrijroute van de brandweer liggen. De twee kruispunten liggen relatief dicht bij elkaar, waardoor betere doorstroming voor hulpverleningsvoertuigen zeer gewenst is.

Twee soorten tests
De test kan op twee manieren uitgevoerd worden. Als eerste krijgt bij de aantocht van een hulpvoertuig alleen het kruisend verkeer rood. In het andere geval springen alle stoplichten op rood, waardoor het hulpvoertuig via de tegenovergestelde rijrichting de route op de linkerrijstrook kan vervolgen. Zowel brandweer als de GGD doen mee aan de test. Na een half jaar beoordelen gemeente, brandweer en de leverancier (TPA) of de test geslaagd is en of het systeem op meerdere kruispunten kan worden toegepast.

Vervanging
De gemeente wil de verkeersregelinstallatie op deze kruispunten moderniseren. In het kader van doelmatige vervanging is besloten om twee automaten te vervangen door één. Met één automaat worden dus twee kruispunten gelijktijdig geregeld. Door deze werkzaamheden kon de gemeente gelijktijdig het Sonem2000 systeem installeren.

De pelotonkoppeling
Door de goede ervaring met het gebruik van de pelotonkoppeling op de route Kastelenlaan / Slotlaan wordt deze nu op de doorgaande route Klinkerbergerweg toegepast. De techniek van pelotonkoppeling is een nieuwe ontwikkeling van wat vroeger de groene golf heette. Alle verkeersregelautomaten tussen de Arthur van Schendellaan en de Emmalaan worden aangepast en onderling gekoppeld. De doorstroming op de Klinkenbergerweg zal hierdoor verbeteren.

---