Ingezonden persbericht


TLN tegen dieseldemagogie Milieudefensie

Transport en Logistiek Nederland (TLN) ziet niets in het plan van Milieudefensie om omwille van het milieu de accijns op diesel te verhogen. De maatregel is volstrekt niet effectief en resulteert slechts in een ongewenste lastenverzwaring voor het wegvervoer in economisch moeilijke tijden. TLN zet zich in voor stimulering van schone technologie om de luchtkwaliteit te verbeteren. Die aanpak is namelijk wel effectief. In de afgelopen 10 à 15 jaar heeft de branche daarom honderden miljoenen in schonere motoren en zwavelarme brandstof geïnvesteerd.

Door strenge Europese regelgeving zijn vrachtautomotoren sinds 1990 zo'n 60 tot 70 procent schoner geworden. Door verdere aanscherping van de normen in 2005/2006 (Euro-4) en 2008/2009 (Euro-5) zal de uitstoot nog eens zo'n 70 procent dalen. Dit geldt met name de stoffen die van belang zijn voor de luchtkwaliteit. Ook de dieselolie zelf is steeds schoner geworden: het zwavelgehalte is in de afgelopen jaren met

90 procent gedaald. Het moge duidelijk zijn dat generieke accijnsverhogingen geen stimulans bieden voor de aanschaf van schonere motoren. Immers, de accijns maakt geen onderscheid naar milieuvriendelijkheid van de motor.

Er zit voor de schatkist zelf ook een groot risico aan het ongenuanceerd verhogen van de dieselaccijns. Het vrachtverkeer verbruikt de helft van de in Nederland getankte dieselolie, maar is zeer internationaal georiënteerd. Dat betekent dat Nederlandse vervoerders net zo gemakkelijk in België of Luxemburg tanken. Minister Zalm ontvangt dan geen 10 cent extra accijns, maar verliest de huidige accijns van 35 cent per liter. Voorts herinnert TLN de overheid aan de vorige dieselcrisis van september 2000. Toen zorgde de hoge olieprijs voor grote onrust in de sector en zelfs wegblokkades. De regering doet er goed aan zulke onrust te vermijden en niet zelf op te roepen.


---

Bel voor meer informatie met de afdeling Communicatie, Rick Ohm, 079-3636208