Gemeente Dordrecht

Persbericht Dordrecht
De persberichten zijn een uitgave van de afdeling Communicatie van de gemeente Dordrecht

Dordrecht maakt geschiedenis

Het college van burgemeester en wethouders heeft vandaag ingestemd met de nota 'Dordrecht maakt geschiedenis: Monumentenzorg en Archeologie 2004 ­ 2010'. De gemeente Dordrecht wil de komende jaren tot de top vijf van cultuurhistorische steden gaan behoren. B&W wil jaarlijks 120.000 euro investeren in monumentenzorg en archeologie en weegt dit af bij de Kadernota.

Het unieke op het Eiland van Dordrecht
"Om tot de top vijf te gaan behoren wil Dordrecht datgene wat onderscheidt, de stad bijzonder maakt op de kaart zetten", aldus verantwoordelijk wethouder A.T. Kamsteeg. "De nog zichtbare middeleeuwse uitstraling van de stad, de rijkdom aan monumenten en het bijna onuitputtelijke bodemarchief zijn zaken die alleen op dit unieke Eiland van Dordrecht voorkomen. Juist dit moet voor het publiek toegankelijk en beleefbaar zijn".

Om het unieke zichtbaar te maken worden monumenten en archeologie actiever neergezet. Het draagvlak voor behoud onder eigenaren, bewoners, ontwikkelaars en andere betrokken partijen wordt vergroot. Onlangs werd het Restauratiefonds Dordrecht opgericht waarin dit jaar 2,7 miljoen euro is gestort. Ook wordt de samenhang van cultureel erfgoed bevorderd door het aangaan van strategische allianties, zoals met het Hofkwartier. In samenwerking met het Stadsarchief wordt een historisch loket voor het publiek gerealiseerd.

Communicatie, presentatie en educatie
Communicatie, presentatie en educatie spelen ook een centrale rol. Bij educatie gaat het er vooral om mensen bewust te maken van en enthousiast te maken voor het verleden. In samenwerking met het Stadsarchief en het Hofkwartier komt er een breed aanbod op het terrein van onderwijs en onderzoek. Het aanbod varieert van spreekbeurtpakketten voor het basisonderwijs, stageplaatsen en studiemogelijkheden op het vlak van restauratie en archeologie tot workshops voor jong en oud.

Een unieke stad
Dordrecht is een unieke stad met historie, cultuur, water en natuur. B en W wil de handelsmerken benutten. Doel is bewoners, bezoekers, bedrijven en instellingen meer aan de stad te binden of juist voor Dordrecht te laten kiezen. Hierop wordt actief ingezet via het programma 'Binnenstad als beleving'. In de unieke stad, die zich goed presenteert, komen meer bezoekers, die meer gaan uitgeven doordat ze langer verblijven en daar veel plezier aan hebben.

Adres redactie:

Afdeling Communicatie
Postbus 8
3300 AA Dordrecht